AFP

Twitter gooit zijn advertentiebeleid om. Met name aan politieke advertenties worden strengere voorwaarden gesteld, maakte het sociale medium bekend in een weblog.

Aanleiding voor de maatregelen zijn berichten dat Russen het platform hebben gebruikt om te proberen om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden. Twitter maakte eerder al bekend dat het zo'n 200 accounts had ontdekt die in verband worden gebracht met Russische bronnen.

Voortaan is Twitter transparanter over adverteerders. Bij politieke advertenties komt te staan wie ervoor heeft betaald, hoeveel er is betaald en op wie de advertentie is gericht. Daarnaast komt er een speciaal gedeelte op de site waar gebruikers kunnen zien wie er allemaal adverteren op Twitter, ongeacht het onderwerp van de advertentie.

Gevoelige onderwerpen

Eerder werd al bekend dat Facebook extra mensen aanneemt om advertenties op dat platform te controleren voor publicatie. Een Russische organisatie had in de Amerikaanse verkiezingsperiode 3000 advertenties gekocht op Facebook, waarin politiek gevoelige onderwerpen werden besproken.

Het Amerikaanse Congres doet onderzoek naar Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen. Volgende week moet Twitter verschijnen op hoorzittingen van het Huis van Afgevaardigden en de Senaat.

STER reclame