Facebook neemt 1000 extra mensen aan om advertenties te controleren
Facebook gaat de komende maanden 1000 extra medewerkers aannemen om advertenties die op het platform worden geplaatst te controleren. Ook verscherpt het bedrijf de regels voor advertenties.
Facebook neemt de maatregelen na de ontdekking dat een Russische organisatie 3000 advertenties had gekocht rond de Amerikaanse verkiezingen. In de advertenties werden politiek gevoelige onderwerpen besproken.
De onthulling in september leidde tot veel consternatie in de Amerikaanse politiek. Facebook droeg de advertenties al vrij snel over aan speciaal aanklager Robert Mueller, die onderwerp doet naar Russische inmenging.
Vandaag krijgt het Amerikaanse Congres de advertenties, zodat ook de parlementariërs onderzoek kunnen doen. "Veel advertenties lijken misbruik te maken van raciale en sociale spanningen en werken met verschrikkelijke stereotypen. We vinden dat weerzinwekkend", zegt een woordvoerder van het platform tegen TechCrunch.
Geen details
Tegelijkertijd is er ook kritiek dat Facebook geen verdere details over de advertenties met de rest van de wereld deelt. Het platform zegt dat dit omwille van de privacy van betrokkenen niet mogelijk is.
De details omvatten onder meer de Facebook-accounts die samen zo'n 100.000 dollar aan de advertenties uitgaven. De advertenties worden gelinkt aan 470 accounts en pagina's die in verband worden gebracht met de Russische organisatie Internet Research Agency.
Vorige week verscheen Twitter voor het Amerikaanse Congres in een besloten hoorzitting. Daarin werd duidelijk dat Twitter 201 accounts heeft gesloten die waarschijnlijk ook door de Internet Research Agency zijn aangestuurd.