NOS NieuwsAangepast

AfD in zee met campagne-adviseur Trump: bloedige bandensporen van Merkel

De rechts-populistische politieke partij Alternative für Deutschland (AfD) heeft het Amerikaanse reclamebureau Harris Media ingeschakeld om de online campagne kracht bij te zetten. Eerder deden ook Donald Trump, de Britse eurosceptici van UKIP en de Israëlische partij Likud een beroep op het Texaanse bedrijf.

De eerste Duitse productie van Harris Media circuleert al een paar dagen op sociale media: bloedige bandensporen met daarbij de namen van steden waar IS-terroristen op mensen inreden. Daarboven de tekst "Het spoor van de wereldkanselier door Europa". Het is een voorbeeld van de provocatieve stijl waar Harris Media om bekendstaat.

Het past precies bij de strategie van de AfD. Eerder tweette AfD-leden na aanslagen als dingen als "Danke, Frau Merkel" en "Es sind Merkels Tote". De partij is van plan een online campagne op poten te zetten die qua directheid en agressiviteit zijn weerga niet kent in de Duitse politiek.

Nu al hangen van een ander bureau opvallende verkiezingsposters in de straten. Op een staat een foto van twee jonge vrouwen in bikini met de tekst: "Burka's? Wij zien liever bikini's". Op een andere staat bij een foto van een zwangere buik "Nieuwe Duitsers? Die maken we liever zelf". Met de hulp van Harris Media wil de partij nog meer potentiële kiezers bereiken.

In de Verenigde Staten is Harris Media vooral bekend vanwege de campagnes die het voor de Republikeinse senator Ted Cruz voerde, en recentelijk voor president Trump. Voor Trumps aanhangers maakte Harris onder andere het onderstaande filmpje waarin Duitsland wordt voorgesteld als islamistische staat.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Nu lopen er dagelijks drie werknemers van Harris Media rond op het partijbureau van de AfD om de campagne in gang te zetten. Hun belangrijkste boodschap: lang niet iedereen is fan van politieke correctheid. Ze zoeken bewust de grens op dus. Maar niet alle voorstellen vallen in goede aarde. Volgens weekblad Der Spiegel lag de voorgestelde slogan "Germany for the Germans" met het oog op het verleden echter toch iets te gevoelig.

Een belangrijk voordeel voor de AfD zijn ook de contacten van Harris Media bij Facebook en Google. De partij stuit nogal eens op weerstand als het advertentieruimte bij die bedrijven wil boeken. Dankzij de succesvolle campagnes die Harris Media in het verleden voor de Republikeinse partij verzorgde, is het bureau goed ingevoerd bij de Amerikaanse internetgiganten.

Op 24 september zijn er parlementsverkiezingen in Duitsland.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl