Unilever-topman Paul Polman AFP

Topman Unilever: beste verdediging tegen overname is goed resultaat

time icon Aangepast

Unilever kan zich het best beschermen tegen vijandige overnames door goede resultaten te behalen. Dat zegt Unilever-topman Paul Polman in een interview met de NOS.

"Dat is de beste verdediging", aldus Polman. "Maar het is duidelijk dat er een bepaalde druk op de markt staat. Van partijen die meer op de korte termijn gericht zijn versus modellen zoals het onze, dat meer langetermijngericht is." Unilever maakte vandaag bekend in de eerste helft van dit jaar fors meer winst te hebben gemaakt.

Bedenktijd

Eerder dit jaar wilde het Amerikaanse Kraft Heinz Unilever overnemen. Als het geslaagd was, zou dat met 134 miljard dollar een van de grootste bedrijfsovernames in de geschiedenis zijn. Maar Unilever maakte meteen duidelijk er niets in te zien. Al na twee dagen staakte Kraft Heinz de poging.

De politiek wil nu nieuwe maatregelen tegen vijandige overnames, zoals een bedenktijd van een jaar. "Bedrijven zijn er niet alleen voor aandeelhouders. Het is belangrijk dat er in de wetgeving bescherming is voor meer dan alleen de aandeelhouders", zegt Polman daarover.

"Zodat je bedrijven niet de grond in drukt door een kortetermijnfocus. Het leven is een beetje langer dan drie maanden. En het belang van bepaalde mensen is misschien niet altijd overeenkomstig met het belang van de maatschappij."

Duurzaamheid

Polman vindt het onzin dat hij zich als topman te veel zou richten op duurzaamheid en te weinig op het aandeelhoudersbelang. "Juist door ons duurzaam beleid hebben we goede resultaten. We zijn van 38 naar 55 miljard omzet gegaan in een heel moeilijke markt. Dat kan alleen als je een langetermijnbeleid hebt, zodat de mensen die je producten kopen zich tevreden voelen met wat je als bedrijf levert aan de maatschappij. Meer en meer mensen zijn geïnteresseerd in duurzame merken."

Wereldspeler

Unilever is van oorsprong een Nederlands-Brits bedrijf. Maar Polman benadrukt dat Unilever een wereldspeler is. "99,5 procent van onze omzet behalen we buiten Nederland. Nederland heeft 17 miljoen inwoners, de wereld heeft er 7,5 miljard. Nederland is een belangrijk onderdeel van onze geschiedenis en we zijn altijd nauw verbonden met Nederland. Zo hebben we net besloten om in Wageningen een nieuw researchcentrum te bouwen voor onze voedseldivisie."

Londen of Rotterdam

Unilever heeft nu nog twee hoofdkantoren: een in Londen en een in Rotterdam. Maar voor het eind van dit jaar wil Polman kiezen voor één hoofdkantoor. Of Nederland of Groot-Brittannië meer kans maakt, wil hij niet zeggen.

In de overweging speelt de brexit wel mee, erkent hij. "Je moet ook met de politieke onzekerheden werken die er zijn. Wat er met de brexit gebeurt, daar zijn we naar aan het kijken. Er zijn nog veel vragen die beantwoord moeten worden."

STER Reclame