Unilever zegt nee tegen overnamebod ketchupmaker

anp

De Nederlands-Britse levensmiddelengigant Unilever heeft een overnamebod van zijn Amerikaanse branchegenoot Kraft Heinz afgewezen. Unilever (172.000 werknemers) zegt dat het bod geen financieel of strategisch voordeel biedt voor z'n aandeelhouders. Ook ziet Unilever geen basis voor verdere onderhandelingen.

Het aanzienlijk kleinere Kraft Heinz bood 143 miljard dollar voor Unilever, oftewel 50 dollar per aandeel. Dat is 18 procent meer dan de slotkoers van het aandeel gisteren. 

Kraft Heinz (42.000 werknemers) ziet nog wel mogelijkheden. "Hoewel Unilever ons voorstel heeft afgewezen, zien we ernaar uit om verder te werken aan het bereiken van overeenstemming over de voorwaarden van een transactie", staat in een persbericht.

Grootste overname

Mocht het op termijn toch tot een deal komen, dan is het de grootste overname ooit van een (deels) Nederlands bedrijf, groter dan de overname van 71 miljard euro van ABN Amro door het bankentrio van Fortis, Santander en RBS in 2007.

Wereldwijd zijn er maar twee overnames geweest die groter waren: het inlijven van mediabedrijf Mannesmann door Vodafone in 1999 (202 miljard dollar) en Time Warner door AOL in 2000 (165 miljard dollar).

De maker van Unox-worsten, Cornetto-ijsjes en Axe-deodoranten verkocht vorig jaar voor ruim 53 miljard euro aan producten. Kraft Heinz had een omzet van bijna 26 miljard euro. Achter Kraft Heinz zitten twee grote investeerders: 3G uit Brazilië en Warren Buffett.

Vooral A-merken

Kraft Heinz en Unilever zijn beide bedrijven met een zeer groot aantal bekende merken, die soms over de hele wereld worden verkocht.

In Nederland is Kraft Heinz vooral bekend van Heinz Ketchup, Philadelphia, Honig, Brinta, De Ruijter, Roosvicee en Venz. 

Unilever is onder meer het bedrijf achter de merken Axe, Bertolli, Blue Band, Cif, Dove, Vaseline, Calvé, Cup a Soup, Ben & Jerry's, Unox, Zwitsal, Andrélon, Prodent, Ola en Robijn.