Calvé is een van de merken van Unilever
NOS NieuwsAangepast

Kraft Heinz ziet af van plan overname Unilever

Het Amerikaanse Kraft Heinz staakt zijn poging om Unilever over te nemen. Dat hebben Kraft Heinz en Unilever in een gezamenlijk persbericht bekend gemaakt. Kraft Heinz bood vlak voor het weekend 134 miljard euro voor Unilever, maar het Brits-Nederlandse concern wees dat bod meteen af.

"De overnameplannen zijn in een extreem vroege fase uitgelekt", reageert een woordvoerder van Kraft Heinz. "Wij waren uit op een vriendschappelijke overname. Maar het was meteen duidelijk dat Unilever geen interesse had in een deal. Daarom is het beter dat wij ons nu meteen terugtrekken, zodat beide bedrijven zich weer kunnen richten op hun eigen onderneming."

Unilever liet vrijdag meteen weten geen interesse te hebben in een overname door Kraft Heinz. Volgens Unilever was het bod te laag en het zag geen financiële of strategische voordelen. Daarop reageerde Kraft Heinz met de mededeling dat het zijn poging niet meteen zal opgeven. Maar twee dagen later is dat besluit toch genomen.

Unilever en Kraft Heinz kondigen hierbij aan dat Kraft Heinz er in der minne heeft ingestemd om haar voorstel voor een combinatie van de twee bedrijven in te trekken. Unilever en Kraft Heinz houden elkaar in hoog aanzien. Kraft Heinz heeft het grootste respect voor de cultuur, strategie en leiderschap van Unilever.

Het drie-regelig persbericht met de gezamenlijke verklaring van Unilever en Kraft Heinz

Respect

In een kort gezamenlijk persbericht benadrukt Kraft Heinz verder dat het zeer veel respect heeft voor de bedrijfscultuur bij Unilever en voor het bestuur en de strategie. Met een omzet van 26 miljard euro is Kraft Heinz veel kleiner dan Unilever.

Samen zouden Kraft Heinz en Unilever de op een na grootste producent ter wereld zijn geworden van voedingsmiddelen en verzorgingsproducten, met een gezamenlijk omzet van bijna 80 miljard euro.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl