Topoverleg over afhandeling zomervakantie op Schiphol
Staatssecretaris Sharon Dijksma, KLM-topman Pieter Elbers en de hoogste baas van Schiphol, Jos Nijhuis, overleggen vanmiddag over de problemen op de luchthaven. Reizigers misten in de meivakantie door de grote drukte hun vlucht.
Volgens Schiphol wordt onder meer overleg gevoerd over de zomervakantie, wanneer topdrukte wordt verwacht. Het overleg is om 16.00 uur vanmiddag op het ministerie van Infrastructuur en milieu.
Claimorganisaties willen namens gedupeerde reizigers Schiphol aansprakelijk stellen voor de problemen in de meivakantie, meldt De Telegraaf. Reizigers die hun vlucht misten, maakten extra kosten doordat hun vlucht omgezet moest worden. Ze werden geconfronteerd met extra maaltijden, een extra overnachting of gederfde inkomsten.
Claims?
Eén claimorganisatie laat desgevraagd weten Schiphol niet aan te zullen pakken. EUclaim-directeur Hendrik Noorderhaven zegt dat passagiers heel weinig kans maken omdat het een welles-nietesspelletje is. Volgens hem is het voor passagiers ontzettend moeilijk te bewijzen dat het missen van een vlucht niet hun eigen schuld was.
"Misschien hebben passagiers een parkeerkaart waarmee ze kunnen bewijzen dat ze drie uur van tevoren op Schiphol waren, maar wat hebben ze daarna gedaan?" vraagt Noorderhaven zich af. "Misschien wel lang ergens gegeten en gedronken, te lang in winkels rondgekeken, misschien is iemand naar de C-pier gelopen in plaats van de D-pier, enzovoorts. Het is het ene woord tegen het andere."
De organisatie Claimingo ziet meer kans en spant namens honderd passagiers individuele zaken aan. Het gaat om mensen die door de vertraging hun vlucht of aansluiting hebben gemist.
Coördinatie
Consumentenorganisatie ReisRecht zal Schiphol en KLM in een brief oproepen om duidelijkheid te verschaffen. Volgens een woordvoerder wil de organisatie dat duidelijk wordt waar gedupeerde reizigers zich kunnen melden om zo te voorkomen dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd.
De ReisRecht-woordvoerder zegt dat de vertragingen vooral werden veroorzaakt door de veiligheidscontroles. "Dus je zou zeggen dat de coördinatie van de klachtenafhandeling primair bij Schiphol moet liggen."
Waarschuwing
Onder andere de KLM, de ANVR en de Vereniging van Nederlands Cabine Personeel waarschuwden al ruim voor de meivakantie voor problemen. Ze wilden meer personeel voor de afhandeling van de controles en bagage. Dat personeel kwam er niet waardoor mensen uren in de rij stonden. KLM zegt miljoenen euro's verlies te hebben geleden door de handelwijze van Schiphol.
Nijhuis beloofde na de problemen in de meivakantie dat er voor de zomervakantie extra personeel wordt ingezet.