KLM boos: drukte Schiphol heeft ons miljoenen gekost
KLM zegt dat de drukte op Schiphol van de afgelopen weken de luchtvaartmaatschappij "ettelijke miljoenen heeft gekost".
"De urenlange wachttijden zijn slecht en frustrerend geweest voor alle passagiers", zegt KLM in een in scherpe bewoordingen geformuleerd persbericht, in reactie op de aankondiging dat Schiphol meer beveiliging gaat inzetten. "De reputatie van luchtvaartmaatschappijen, Schiphol en Nederland is geschaad. KLM roept de Schipholdirectie al tijden tevergeefs op adequate maatregelen te nemen."
De miljoenenschade werd onder meer veroorzaakt doordat vliegtuigen moesten wachten op passagiers. "Dat leidt weer tot operationele verstoring op Schiphol, wat een domino-effect heeft op andere vluchten." Ook moest KLM de passagiers die vluchten hadden gemist omboeken. KLM zegt ook dat de klantwaardering is gedaald. "De slechte performance van Schiphol wordt KLM aangerekend, omdat passagiers het verschil niet kennen."
KLM klaagde al eerder over Schiphol, maar niet eerder zo fel. "Nu Schiphol eindelijk haar tekortkomingen erkent, is het zuur te moeten vaststellen dat blijkbaar eerst deze situatie moet ontstaan voor de directie van Schiphol luistert naar haar klanten en verantwoordelijkheid zegt te gaan nemen."
'Ongeloofwaardig'
Ook noemt KLM uitspraken van Schiphol-topman Jos Nijhuis ongeloofwaardig. "De statements waarin hij zegt dat men de drukte niet heeft zien aankomen en de prognoses van de luchtvaartmaatschappijen niet goed waren, zijn gezien alle eerdere oproepen van KLM ongeloofwaardig."
KLM is met afstand de grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol. Het bedrijf noemt de inzet van meer beveiliging "een eerste stap in het onderkennen van het probleem".
Hoeveel beveiligers er bij de securitycheck bijkomen, is nog onduidelijk. I-SEC, een van de drie bedrijven die de beveiligers leveren, zegt dat het bij hen om zo'n dertig tot veertig mensen gaat.