Topdrukte Schiphol: rennen naar de gate en dan boos op cabinepersoneel

ANP

"De toestellen zitten heel vol en mensen komen geïrriteerd aan boord, omdat het op Schiphol niet goed werkt", zegt Chris van Elswijk van de Vereniging van Nederlands Cabine Personeel.

Hij reageert op de brandbrief die KLM naar Schiphol stuurde. De luchthaven heeft volgens de KLM meer vluchten toegelaten dan Schiphol aankan en dat zorgt voor grote drukte en vertraging bij het inchecken, de bagage-afhandeling en de paspoortcontrole. Reizigers reageren hun frustraties daarover vaak af op het cabinepersoneel.

"Mensen komen soms op het nippertje voor de gate sluit aanrennen en confronteren ons dan met de situatie die ze hebben meegemaakt op de luchthaven. Soms zijn ze echt boos. Maar dat is niet onze schuld. Het cabinepersoneel kan daar niks aan doen. Wij proberen dat dan weer goed te maken aan boord. Maar het is wel een valse start."

Volgens Van Elswijk moet op Schiphol meer douanepersoneel komen, meer incheckbalies en voldoende personeel om iedereen af te handelen. "Gisteren was het al gigantisch druk en dan zijn de paas-, de mei- en de zomervakantie nog niet eens begonnen."

Drie uur van tevoren op Schiphol, dat is nu ons advies.

Frank Oostdam, ANVR-directeur

Ook reisorganisatie ANVR maakt zich zorgen. "Het aantal reizigers neemt alsmaar toe. Dit jaar gaan er volgens ons boekingssysteem nog veel meer mensen op vakantie dan de afgelopen jaren", zegt directeur Frank Oostdam.

"Schiphol is echt een knelpunt met lange rijen en heel lang wachten. Wij adviseren onze klanten tegenwoordig om minstens drie uur van tevoren op Schiphol te zijn zodat ze ook echt met het vliegtuig meekunnen."

Het gebeurt volgens hem soms inderdaad dat mensen hun vlucht missen door de lange wachtrijen. En dan is de schade voor de vakantieganger, want die moet zorgen dat hij op tijd is.

Schiphol moet zich tot het uiterste inspannen.

Frank Oostdam, ANVR-directeur

Hij is blij met het grote aantal maatschappijen dat van Schiphol vertrekt. "Als reissector zijn wij blij met al die directe verbindingen. Ik ken geen andere luchthaven van zo'n klein land met zoveel directe verbindingen."

Maar het heeft volgens Oostdam ook nadelen. "Het betekent dat het heel erg druk is op de luchthaven en dat Schiphol zich tot het uiterste moet inspannen om het goed te doen. En daar zijn dus 'hiccups'." 

"Met name het tekort aan marechaussees is bij ons een bron van ergernis. Je wilt het zo goed mogelijk regelen: de vakantiegangers op tijd op Schiphol krijgen en door de hele fuik heen halen. Maar het blijkt gewoon dat zeker in vakantieperiodes er af en toe toch te weinig marechaussees zijn voor de controles."