'Tien keer zoveel kans op ongeluk bij gebruik smartphone in auto'

Aangepast
Afleiding in de auto ANP

Het aantal verkeersdoden is het afgelopen jaar opnieuw gestegen "en dat is slecht nieuws", zegt directeur Peter van der Knaap van de SWOV, het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, in het NOS Radio 1 Journaal.

"We zijn vaak de hele dag bezig met de smartphone en veel mensen doen dat dus ook achter het stuur. En dat is jammer, want het vergroot de kans dat je betrokken raakt bij een ernstig ongeval met ongeveer een factor 10. Dus de boodschap is: niet aan je smartphone zitten achter het stuur."

"Het is ook gewoon verboden om aan je telefoon te zitten in de auto", zegt hij. "Handhaving kan daarbij goed helpen en dat is een punt van zorg. De kans dat je wordt aangehouden als je in de auto je smartphone gebruikt, is de afgelopen jaren teruggelopen."

De pakkans kan nog wel een stuk beter.

Achilles Damen, de landelijke verkeersofficier van justitie

Handhaving is inderdaad een belangrijke factor, bevestigt Achilles Damen, de landelijke verkeersofficier van justitie. "Daar is met de politie over gesproken en die heeft in de tweede helft van vorig jaar meer controles uitgevoerd. Dat beleid willen we doorzetten."

"Er is dus wel degelijk controle en daarmee een pakkans, maar dat kan nog wel een stuk beter", concludeert Van der Knaap.

Alcohol

Volgens Damen is de smartphone niet de grootste boosdoener. "Het is uiteraard een afleiding, net als allerlei andere apparaten in de auto zelf. Maar daarnaast worden veel ongelukken veroorzaakt door snelheid en alcohol."

"Alcohol is verantwoordelijk voor 20 procent van de ongevallen en snelheid voor 30 procent. Dit jaar wordt onderzocht wat de bijdrage is van afleiding door onder andere de smartphone en dat zal ook niet gering zijn."

Verkeersapps

Bij een ernstig verkeersongeval kan de telefoon van de bestuurder worden onderzocht om te kijken of iemand vlak voor het ongeluk bezig was met zijn telefoon. "Dat is wel een reden om een flinke straf uit te delen, want dan heeft iemand ook schuld aan dat ongeval."

Volgens Damen en Van der Knaap zou de techniek ook een handje kunnen helpen om ongelukken te voorkomen. "Er zijn al verschillende bedrijven waarvan de werknemers een app gebruiken die, zodra de auto in beweging komt, alle signalen van social media als WhatsApp blokkeert tot het voertuig weer stil staat", zegt Damen. "Het is goed om die te gebruiken", voegt Van der Knaap daaraan toe.

Elk jaar weer raakt een heel dorp ernstig gewond bij een verkeersongeluk.

Felix Cohen, directeur Veilig Verkeer Nederland

Volgens Felix Cohen, directeur Veilig Verkeer Nederland, is het belangrijk dat mensen zich gaan realiseren hoe erg de gevolgen kunnen zijn. "Ook als je alleen maar heel even op je telefoon kijkt, heb je voor je het weet iemand in een rolstoel gereden die daar de rest van zijn leven in zit."

Daar zouden we volgens hem vaker bij stil moeten staan. "Het is ook de bedoeling dat we elkaar daar op aanspreken."

Hij wijst er op dat achter de 629 verkeersdoden van vorig jaar ook nog eens 20.000 gewonden schuilgaan. "Dat is een heel dorp. Elk jaar weer raakt een heel dorp ernstig gewond bij een verkeersongeluk."

STER Reclame