De passagier die uit het vliegtuig werd gezet
NOS NieuwsAangepast

United-topman na wegslepen passagier: dit doen we nooit meer

De topman van luchtvaartmaatschappij United Airlines gaat in zijn eerste interview na het wegsleepincident diep door het stof. Tegen ABC News zegt Oscar Muñoz dat hij schaamte voelde toen hij de beelden zag. 

"Ik bied mijn excuses aan aan dokter Dao, zijn familie, de passagiers op die vlucht, onze klanten en onze werknemers. Dit zal nooit opnieuw gebeuren op een vlucht van United. Dat is mijn belofte."

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Man was 'agressief'

De topman kreeg veel kritiek over zich heen nadat hij in een eerste publieke reactie geen excuses had gemaakt aan David Dao, de man die met geweld uit het vliegtuig verwijderd werd toen niemand vrijwillig het overgeboekte vliegtuig wilde verlaten. In een intern bericht noemde hij Dao disruptief en agressief

"Mijn eerste reactie was om achter de feiten en omstandigheden te willen komen", zegt hij daar nu over. "Mijn eerste woorden schoten te kort in het uiten van wat wij voelden. En daar heb ik van geleerd."

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Muñoz kondigt verder een diepgaand onderzoek aan en belooft geen politieagenten meer in te zetten. "We laten geen politie meer het vliegtuig in om een passagier te verwijderen als een vlucht overboekt is. Dat kan echt niet. Hij was een betalende passagier en niemand zou zo behandeld moeten worden. Punt uit."

Muñoz zegt dat geprobeerd is om contact op te nemen met de verwijderde passagier, maar dat het hem nog niet gelukt is om Dao persoonlijk te spreken om zijn excuses aan te bieden. Oproepen om op te stappen legt hij naast zich neer. "Ik ben ingehuurd om van United een beter bedrijf te maken en dat blijf ik doen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl