Aangepast

Waarom maatschappijen als United vluchten overboeken

Vluchten die overboekt zijn: het gebeurt aan de lopende band. Echt grote problemen levert het vaak niet op. Maar soms zijn er uitzonderingen. Dat weten we zo'n beetje allemaal sinds deze beelden de wereld overgingen. United Airlines ondervindt inmiddels de gevolgen van het incident.

Je vraagt je dan misschien af: waarom verkopen maatschappijen überhaupt meer tickets dan er stoelen beschikbaar zijn?

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Maatschappijen houden van volle vliegtuigen; lege stoelen kosten geld. Dus houden ze er bij bepaalde vluchten rekening mee dat er altijd wel mensen zijn die niet komen opdagen. Door vertraging van een eerdere vlucht bijvoorbeeld.

Door meer tickets te verkopen dan er stoelen zijn, kunnen ze een volle vlucht garanderen en kunnen ze zoveel mogelijk op een vlucht verdienen. En dat betekent ook weer goed nieuws voor jou: want volle vluchten zorgen voor lagere prijzen. 

Hoe dat overboeken precies werkt: leggen we hier uit: 

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Overboeken kan voor problemen gaan zorgen als iedereen komt opdagen. Dat kan vervelend zijn, want je bent later op je bestemming, maar het kan je ook wat opleveren. Zodra een vlucht overboekt is, is een maatschappij verplicht te vragen of er vrijwilligers zijn die een latere vlucht willen nemen. 

Bij United Airlines ging het mis toen er op het laatste moment nog vier crewleden van de maatschappij mee moesten vliegen en de passagiers al aan boord waren. De maatschappij bood passagiers die vrijwillig een andere vlucht zouden willen nemen een compensatie aan. Eerst van 400 dollar, toen van 800. Toen niemand reageerde, selecteerde een computer vier passagiers.

Meestal happen passagiers wel toe als er een goede vergoeding tegenover staat, maar zo nu en dan zijn er geen vrijwilligers. Een vliegmaatschappij staat dan in z'n recht om zelf passagiers aan te wijzen. 

Hoe de maatschappijen passagiers selecteren, verschilt. Maar de kans is groot dat als je geen frequent flyer bent, je laat hebt ingecheckt en je ticket goedkoop was, je te horen krijgt dat je de volgende vlucht moet nemen. Je hebt dan wel nog steeds recht op een vergoeding. 

Woede in China

United Airlines zegt dat de computer een selectie heeft gemaakt en zo vier passagiers heeft uitgekozen. In China geloven ze daar niets van. De man die het vliegtuig uit werd gesleept zou volgens een andere passagier gezegd hebben dat hij was uitgekozen omdat hij Chinees was. Dat bericht is vervolgens in China massaal gedeeld. Er gaan online al petities rond voor een boycot van de vliegmaatschappij. 

Deel artikel: