De passagier die uit het vliegtuig is gezet

Pr-nachtmerrie voor United Airlines na wegsleepactie groeit en groeit

Topman Oscar Munoz van het Amerikaanse United Airlines zal zichzelf wellicht afvragen: hoe heeft het ooit zover kunnen komen? De rel rondom het hardhandig verwijderen van een passagier uit een overboekt vliegtuig wordt namelijk almaar groter.

"Ze doden me, ze doden me", mompelt de Amerikaanse passagier in een nieuw filmpje van het incident. De video's zijn ook in China op social media massaal gedeeld en ruim 300 miljoen keer bekeken. Het leidt vaak tot woedende reacties, omdat de man uit het filmpje een Aziatisch uiterlijk heeft.

Ook het Witte Huis heeft inmiddels afkeurend gereageerd op de rel. Trumps woordvoerder zegt: "Iedereen die de video's heeft gezien, is het erover eens dat het beter afgehandeld kon worden."

Het incident gebeurde zondag op een overboekte vlucht van Chicago naar Louisville. United wilde dat vier passagiers vrijwillig plaats maakten voor collega's van een partnerluchtvaartmaatschappij. Drie mensen gaven hun stoel op in ruil voor enkele honderden dollars.

Een man weigerde en werd met geweld het vliegtuig uitgezet. Met een bebloed gezicht werd hij door het gangpad weggesleept.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

De nasleep van de video's zorgde voor een deuk in de beurswaarde van het bedrijf. De aandelen van United Airlines stonden dinsdagavond op 4,4 procent verlies. Dat is omgerekend bijna 900 miljoen euro. Daar komt nog eens bij dat de Amerikaanse vliegtuigmaatschappij bijna 15 procent van zijn omzet verdient aan intercontinentale vluchten, zoals naar China.

Op Weibo, de Chinese variant van Twitter, staan talloze reacties van mensen die oproepen tot een boycot van de luchtvaartmaatschappij. 

Maandagavond bood ceo Munoz al voorzichtig zijn excuses aan. "Het spijt me dat het nodig was de passagiers te herplaatsen", schreef hij in een verklaring op Twitter. Wat weer tot ongeloof leidde op de in de VS trending topic #BoycottUnitedAirlines. Twitteraars vonden dat Munoz het incident veel te licht opnam.

Dinsdagavond kwam de topman van United met een tweede verklaring. "Mijn diepste excuses voor wat er gebeurd is", schrijft Munoz. "De verschrikkelijke gebeurtenis op deze vlucht heeft geleid tot woede, ophef en teleurstelling. Ik deel al deze sentimenten." Hij belooft een grondig onderzoek naar het beleid bij het geval van overboeking.

Het is niet de eerste keer dat de luchtvaartmaatschappij in opspraak raakt dit jaar. In maart was er een rel op social media nadat twee meisjes zich hadden moeten omkleden voor een vlucht. De reden: de 10-jarigen hadden leggings aan. Dat vonden verschillende twitteraars en Hollywoodacteurs seksistisch. 

United Airlines verklaarde na alle ophef dat de meisjes geen reguliere passagiers waren. Ze moesten voldoen aan kledingvoorschriften, omdat ze als bekenden van medewerkers met korting mochten vliegen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl