Lelystad Airport ANP

Inwoners van Overijssel zijn boos over een geplande aanvliegroute van Airport Lelystad, meldt EenVandaag. Vanaf 2019 zal de luchthaven in Flevoland een deel van het vliegverkeer van Schiphol voor zijn rekening nemen. Op den duur zullen er zo’n 120 starts en landingen per dag zijn.

Een deel van die vluchten zal over Overijssel gaan. Omdat er rekening gehouden moet worden met de aanvliegroutes van Schiphol en de militaire vliegvelden, zullen vliegtuigen voor langere tijd horizontaal moeten vliegen op een hoogte tussen de 900 en 2000 meter. 

Bovendien moeten vliegtuigen die vanwege drukte niet direct op Lelystad kunnen landen, rondcirkelen boven een wachtgebied boven de Sallandse Heuvelrug. Dat is een natuurgebied.

Overleg

Overijssel deed zelf niet mee aan al het overleg dat voorafging aan het regeringsbesluit tot uitbreiding van het huidige vliegveld bij Lelystad. Aan tafel zaten omwonenden, gemeenten in Flevoland, Luchtverkeersleiding Nederland, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Schiphol en de provincies Flevoland en Gelderland.

Die laatste provincie vertegenwoordigde in het overleg de buurprovincie Overijssel. De twee kennen "een goede samenwerkingsrelatie, waarbij taken onderling worden uitgewisseld en waargenomen".

Experts zeggen tegen EenVandaag dat het laagvliegen relatief veel overlast zal geven. Ook zijn de milieu-effecten alleen in kaart gebracht voor Flevoland en Gelderland, en niet voor Overijssel. Die provincie zegt in een reactie dat de zorgen van de bevolking zijn overgebracht aan de verantwoordelijke autoriteiten. "Dat hebben we in het verleden gedaan, doen we nu en blijven we doen."

Dat gebeurt onder meer bij het komende overleg op 3 maart. Dan schuift Overijssel als vervanger van Gelderland aan. Ook wordt dan gevraagd om duidelijkheid over de vlieghoogtes.

STER reclame