Wedstrijdje programmeren bij de Hyperledger Blockchain Hackathon
NOS NieuwsAangepast

Fintech: stemherkenning en biometrie maken betalen makkelijker

De ING kondigde vandaag een reorganisatie aan, waarbij duizenden banen verdwijnen, maar ook de online processen bij de bank worden verbeterd. Nog verder digitaliseren dus. Maar alles gaat toch al digitaal?

Een doorsnee bankklant handelt z'n bankzaken af via internet en heeft wellicht al jaren geen bankkantoor van binnen gezien. En kan zich afvragen: waar gaan de honderden miljoenen naar toe die banken investeren? Het antwoord luidt: fintech, oftewel financial technology die de manier waarop we met geld omgaan vereenvoudigt en versnelt.

Biometrie

Stemherkenning die er voor zorgt dat de bank waarmee je belt direct weet wie je bent en welke op maat gesneden aanbieding aan jou is voor te leggen. Of biometrie: een filmpje van jezelf bewijst dat je bent wie je zegt dat je bent. Met je paspoort naar een filiaal is dan niet meer nodig.

Ook in de minder zichtbare delen van het bankbedrijf duikt fintech op. Kunstmatige intelligentie die direct een doorwrocht antwoord geeft op de vraag: 'Wat betekent de Nigeriaanse verkiezingsuitslag voor mijn belegging in Shell?', zonder dat daar een mens aan te pas komt. Of slimme software die gedrag op sociale media beoordeelt en meeneemt in de afweging of je wel of niet kredietwaardig bent.

Zelfs een digitaal alternatief voor de regulering van het geldverkeer heeft de volle aandacht van de banken. Via blockchain technology zouden er uiteindelijk geen centrale banken meer nodig zijn.

Sneller en beter

Kleine, technologie-gedreven, startende ondernemingen zijn doorgaans sneller en beter in het ontwikkelen en toepassen van innovaties dan de traditionele banken en verzekeraars. De Nederlandse Verenigingen van Banken (NVB) liet adviesbureau PWC een trendrapport maken over fintech.

Onderzoeker Eugenie Krijnsen: "Vaak zijn de financiële diensten van fintechbedrijven niet goedkoper dan die van banken. Maar wel sneller en beter."

Als voorbeeld van een succesvol Nederlands fintechbedrijf noemt ze payment service provider Adyen. "Zij hebben de traditionele driehoek winkelier-bank-klant doorbroken en er een vierhoek van gemaakt. Het bedrijf voegt betaalmogelijkheden toe, bijvoorbeeld door wereldwijd veel betaalmethoden te ondersteunen, waaronder ook contactloos betalen. En ze zorgen er voor dat de klant eenvoudig kan betalen, waardoor de winkelier snel betaald krijgt een goed overzicht heeft van de geldstromen rond de fysieke winkel en de webwinkel."

Mogelijkheden

Banken en verzekeraars kunnen alleen overleven als ze goed kunnen aanhaken bij de fintechontwikkeling. En fintechbedrijven kijken verlekkerd naar klantbestanden en klantinformatie die bij banken liggen.

Krijnsen: "Fintech wordt wel als een bedreiging gezien van de traditionele financiële sector. Maar je kunt ook kijken naar de mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden. Oud en nieuw kunnen elkaar versterken. Banken hebben er veel geld en moeite voor over om knappe fintechkoppen aan zich te binden. Ze organiseren bootcamps en investeren in startende bedrijfjes."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl