'Grootte Heumensoord schadelijk voor asielzoekers'
Asielzoekers moeten in de toekomst niet meer worden opgevangen in een groot tentenkamp zoals Heumensoord bij Nijmegen. Het College voor de Rechten van de Mens en de Nationale ombudsman stellen dat deze vorm van grootschalige opvang schadelijk is voor de veiligheid en gezondheid van de asielzoekers.
Om de leefbaarheid en veiligheid van de noodopvang in Heumensoord te verbeteren, moeten er volgens het college en de ombudsman een paar dingen dringend worden aangepast. Ze bezochten het kamp na klachten over onder meer een gebrek aan privacy en rust, de uitzichtloosheid van de asielprocedure en discriminatie.
Geen structuur
Het college en de ombudsman concluderen (.pdf) dat het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) niet weet wat er onder de vluchtelingen leeft. Dat komt doordat medewerkers in het kamp de problemen op informele wijze willen oplossen.
Daardoor krijgen de leidinggevenden klachten van asielzoekers niet te horen. Het gevolg is dat de leiding geen zicht heeft op het gebrek aan veiligheid en leefbaarheid dat de inwoners ervaren.
Discriminatie homo's
Ook herkennen medewerkers van het kamp de signalen niet als homoseksuele vluchtelingen door andere asielzoekers worden gediscrimineerd. Daarom moeten de medewerkers worden getraind in het herkennen van discriminatie, is het advies.
Het college en de ombudsman vinden dat het COA moet onderzoeken wat kwetsbare groepen, zoals homo's en zwangeren, tijdens hun opvang nodig hebben. Eventueel moeten er andere locaties worden gezocht als hun veiligheid in Heumensoord niet kan worden gegarandeerd.
Daarnaast wordt geadviseerd om meer ruchtbaarheid te geven aan de bestaande klachtenprocedure. Asielzoekers voelen zich door het COA totaal niet gehoord en weten niet waar ze met hun klachten terecht kunnen. En als ze een klacht indienen, krijgen ze niet te horen wat ermee is gebeurd.
Overigens zijn ook medewerkers van homobeweging COC en Vluchtelingenwerk Nederland in het kamp niet bekend met de klachtenprocedure van het COA.
Medische zorg in orde
De vluchtelingen weten vaak niet eens dat er een klachtenprocedure bestaat. Om daar meer bekendheid aan te geven, kunnen bijvoorbeeld folders worden uitgedeeld of speciale klachtenfunctionarissen en vertrouwenspersonen worden ingesteld.
Asielzoekers klaagden ook over de medische zorg op het kamp, maar die schiet volgens het college en de ombudsman niet tekort. Ze bevelen aan om meer voorlichting te geven over de werking van de Nederlandse gezondheidszorg.