NOS Nieuws Tech

SXSW 2015: van missers naar de nieuwste hype

Het South By South West-festival in Austin zit er voor de techneuten op. Vijf dagen lang waren er honderden presentaties, boekbesprekingen, vraaggesprekken en demonstraties die een indruk geven van de staat van de tech-wereld.

SXSW vindt elk jaar plaats in de Amerikaanse stad Austin, een liberaal bolwerk met bijna evenveel inwoners als Amsterdam, in de verder grotendeels conservatieve staat Texas. De stad werd tien dagen lang overgenomen door zo'n 75.000 bezoekers. Dit is wat we de afgelopen dagen hebben geleerd tijdens SXSW Interactive.

Tech en mode komen samen

Tech-bedrijven hebben de broekzak nu wel gezien. Ze willen producten maken die op of om het lichaam worden gedragen. Denk aan slimme horloges en fitness-gadgets als stappentellers. Wearable technology, heet dat.

Als we technologie echt zo zichtbaar gaan dragen, dan wordt het belangrijker dan ooit dat die producten er goed uit zien. Meer dan ooit was er op SXSW aandacht voor mode. 

Selfies sturen dankzij je shirt

Er is consensus onder de experts: technologie moet vooral onzichtbaar zijn. Wellicht is dat waar Google Glass voor een belangrijk deel de fout in ging en waar slimme horloges een grotere kans van slagen hebben.

Het solar shirt van de Nederlandse modeontwerpster Pauline van Dongen is een goed voorbeeld van onzichtbare technologie. Veel mensen zagen geen technologie in het patroon op het zwarte shirt, dat ze elke dag van het festival aan had. In werkelijkheid waren het zonnecellen om bijvoorbeeld een smartphone aan op te laden.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de moderegel, bijvoorbeeld in het geval van het nieuwe ebola-pak voor hulpverleners.

Tech wil de zorg hervormen

Bij hervormingen in de zorg denk je al snel aan politiek, maar ook tech-bedrijven zien graag veranderingen. Al een hele tijd proberen gadgets en apps meer inzicht in gezondheid te geven, door bijvoorbeeld de  hartslag en het aantal gewandelde kilometers te meten. Dat is inmiddels niet nieuw meer.

Veel nieuwer is dat al die vitale metingen op een centrale plaats verzameld kunnen worden. Slimme computers kunnen op basis van al die gegevens conclusies trekken en op tijd een arts waarschuwen als er iets mis is.  

Ook de directeur heeft een zorgpleister

Maar overdaad schaadt, zeker als er geen intelligente computer in de buurt is om al die gemeten informatie te verwerken en te duiden. Wie te veel meet, gaat doelen als gewicht verliezen nooit halen. 

Dat bleek uit de presentatie van Gonny van der Zwaag, die er een boek over schreef. Ze was de enige Nederlandse in Austin die een boek presenteerde.

Gonny van der Zwaag over fitnesstrackers

Meer Nederlands succes

De Nederlandse aanwezigheid op SXSW Interactive was kleiner dan vorig jaar, maar desondanks nog altijd groot. Nederland stond op plaats negen in de lijst van aantallen deelnemers. Niet gek, na veel grotere landen als de VS, Canada, Groot-Brittannië en Brazilië.

Een panelgesprek over de toekomst van de journalistiek liet zien dat Nederland een voortrekkersrol op zich heeft genomen in de vorm van Blendle. Journalisten en uitgevers in de zaal, net als de andere panelleden, waren onder de indruk van de online artikelenkiosk uit Utrecht.

Alexander Klöpping

Transport verandert

De traditionele taxibranche in Nederland heeft zijn handen vol aan UberPOP, de app die van elke automobilist met geschikte auto een taxichauffeur kan maken. En dan hebben ze nog niet eens kennisgemaakt met Lyft.

Lyft ziet zichzelf niet als taxibedrijf, maar redeneert meer vanuit een milieuperspectief: het is zonde als er lege stoelen zijn in een auto. Desondanks zal de taxiwereld ook van Lyft last krijgen. Ooit wil het Amerikaanse bedrijf de oversteek naar Europa maken.

Juraj Vaculík vertelt het verhaal van Aeromobil op SXSW Elger van der Wel / NOS

Misschien moeten luchtvaartmaatschappijen ook gaan opletten. Twee Oost-Europese jongens die 25 jaar geleden droomden van een auto die over het IJzeren Gordijn heen kan vliegen, denken over twee jaar zo ver te zijn.

Robots en virtuele werelden

Een heuse robotdierentuin op South By South West huisvestte robots in allerlei soorten en maten. Bij sommige robots was het nut onmiddellijk duidelijk, zoals bij McCaffrey, een mini-tank met camera die beelden maakt in gevaarlijke omstandigheden.

Er waren ook kleine robotjes die heel precies lijntjes konden volgen. Een knap staaltje werk, maar nuttig? En Blabdroid was er ook, de schattigste robotjournalist die je ooit zult tegenkomen.

Aaibare robots in Austin Texas

Een panel van game-experts besprak onder meer 3D-headsets, apparaten met een scherm erin die je op je hoofd zet, waarna je je in een compleet andere wereld waant. Het beeld beweegt met je hoofd mee. 

De game-industrie is nog volop met de headsets aan het experimenteren en heeft nog wel een paar jaar nodig om uit te vinden hoe je het beste een game maakt die voor een 3D-headset geschikt is. In de tussentijd kan wellicht de prijs zakken.

De headsets zijn niet alleen bedoeld voor games, maar ook voor video. Een Nederlands-Deens bedrijf maakte onder meer een 360 graden-opname van Paul McCartney tijdens een concert. Met een 3D-headset op is het net alsof je bij McCartney aan de piano zit.

Google Glass

Een groot verschil met SXSW vorig jaar, was dat de Google Glass bijna helemaal was verdwenen. Op een enkeling na waren er geen bezoekers meer die de bril droegen en ook in sessies werd er nauwelijks over gesproken. Behalve door Google zelf.

Astro Teller, de baas van Google X waar het project tot vorig jaar onder viel, vertelde dat ze bij het lanceren van de slimme bril fouten hebben gemaakt. Ze hadden nog duidelijker moeten maken dat het product nog niet af was. Toch heeft hij geen spijt van die fout, sterker nog: hij zei dat fouten "zijn vrienden" zijn.

Het logo van de app Meerkat. Meerkat

Meerkat

In het verleden zijn er een aantal keer apps en diensten geweest die doorbraken op SXSW. Lokatiedienst Foursquare en het sociale netwerk Twitter bijvoorbeeld. Meerkat kan mogelijk aansluiten in dat rijtje.

Met deze app kunnen gebruikers supersnel een live videostream opzetten, waarop mensen ook direct kunnen reageren via Twitter. De app is pas een paar weken oud, maar werd heel veel gebruikt door bezoekers. Complete presentaties werden 'gemeerkat' en ook in veel sessies kwam de dienst ter sprake.

Dan Pfeiffer, tot begin deze maand adviseur van president Obama, zei bijvoorbeeld dat hij de app veelbelovend vindt. "Meerkat heeft de potentie om met televisienieuws te doen wat blogs deden met kranten", zei hij.

Of Meerkat een tijdelijke hype was in Austin of een blijvertje is, zal tijdens de volgende editie van SXSW duidelijk worden.

STER reclame