Deze vrouw zit in een ongetwijfeld interessante 3D-wereld
NOS Nieuws

Vijf redenen waarom 3D-brillen nog lang geen groot succes zijn

  • Rachid Finge

    Techredacteur

  • Rachid Finge

    Techredacteur

Samsung, Microsoft, HTC, Google en Facebook. Veel van de grote tech-bedrijven hebben of werken aan een 3D-headset; een apparaat dat je op je hoofd en tegen je ogen aan zet, waarna je je prompt in een andere wereld waant.

Of iedereen straks zo'n headset heeft liggen staat nog allerminst vast. Als het al een succes wordt onder consumenten, gaat dat nog zeker drie tot vijf jaar duren. Dat zegt een panel van vier ervaren mannen uit de gameswereld op het South By South West-festival in Austin.

Vijf redenen waarom het volgens het panel nog wel even gaat duren voordat 3D-headsets breed succes hebben.

1. Ingewikkeld

3D-headsets zijn er van verschillende merken, maar een spel of film dat het op de ene bril doet, werkt lang niet altijd op de andere bril. Sowieso zijn er niet veel spellen en video's voor 3D-headsets te vinden.

Veel 3D-headsets zijn bovendien nog niet af. Ze liggen nog niet in de winkel, klaar om verkocht te worden aan consumenten, maar zijn bestemd voor makers van spelletjes en video's om mee te experimenteren.

De markt is er dus nog lang niet klaar voor. "Vergelijk het eens met de Wii van Nintendo", zegt Chris Early van gamesfabrikant Ubisoft. "Een game besturen met beweging was compleet nieuw, maar je kreeg een compleet werkend pakket met spellen. 3D-headsets zijn nog lang niet op dat niveau."

De Oculus Rift is niet bedoeld voor consumenten, maar voor game-ontwikkelaars

2. Misselijkheid

Zelfs minder fanatieke gamers kunnen zich urenlang vermaken met een computerspelletje. Met een 3D-headset op gaat dat stukken lastiger, omdat misselijkheid op de loer ligt.

Als je met een 3D-headset op je hoofd naar links beweegt, beweegt het beeld dat je in de bril ziet ook naar links. Soms komt de beweging van het beeld niet helemaal overeen met de werkelijkheid. Het lichaam kan daar niet goed tegen.

"De meeste mensen houden gamen met een 3D-bril op geen twee of drie uur vol, zelfs hardcore gamers niet", zegt Early na experimenten in het lab. De headsets zullen dus nog een stuk preciezer moeten worden voor iedereen ze urenlang probleemloos kan gebruiken.

3. Wat voor games?

Gamestudio's weten nog niet goed hoe ze het beste een spel kunnen maken voor 3D-headsets. Ze zijn nog volop aan het experimenteren. Het is verleidelijk om een bestaand spel waarin je kunt rondlopen (denk aan een schietspel) aan te passen voor 3D-headsets, maar liever produceren ze iets nieuws, dat speciaal voor 3D-headsets is gemaakt.

Een spel als Call of Duty kan prima geschikt zijn om te spelen met 3D-bril

Drew Johnston, die eerder aan games werkte bij Microsoft, maakt een vergelijking. "Een tijdje geleden kwamen 3D-televisies uit. Met een trucje kon je 2D-films omzetten naar 3D, maar dat was lang niet zo mooi als echte 3D-films. Zo is het ook met games voor 3D-brillen. Het kost tijd en moeite om die echt goed te krijgen."

4. Of toch maar video?

Sommigen vragen zich zelfs af of de 3D-headset wel op games gericht moet zijn. Interactieve video is ook een optie, zegt Christian Svensson. Hij was eerst de baas van gamesfabrikant Capcom in de VS, maar is nu consultant.

"Denk aan video's waarin je 360 graden kunt draaien, alsof je er midden in staat." Facebook opperde eerder ook al zulke toekomstvisies, zoals een virtueel doktersbezoek, waarbij het met de 3D-headset op net is alsof je in de dokterspraktijk bent.

5. De prijs

Het panel vindt de 3D-headsets nog te duur. Wie nu een 3D-headset wil kopen, is zeker 200 euro kwijt en mogelijk het dubbele. En dat is nog niet alles: wie straks een spel wil spelen dat er mooi en levensecht uitziet op de 3D-headset, heeft een zware computer nodig. Die kost zeker 2.000 euro, zegt het panel.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl