Sherina Leerdam en Wouter Hoogland
redacteuren NOS op 3
Sherina Leerdam en Wouter Hoogland
redacteuren NOS op 3
Dankzij rapper Boef weet vrijwel iedereen in Nederland nu wel wat kech betekent. Maar waar komt dat woord vandaan en hoe lang wordt het al gebruikt?
Het woord kech komt van het Marokkaanse woord kehba, wat hoer betekent. Het woord zelf is overigens niet Arabisch: het is een verbastering die alleen in Nederlandse straattaal voorkomt.
Kehba of kech is volgens YouTuber Youssef Koukouh (alias YousToub) geen woord dat onderling binnen de Marokkaanse gemeenschap veel wordt gebruikt. "Sterker nog: het wordt als zwaar beledigend opgevat."
Volgens Koukouh wordt kech sinds een jaar of twee steeds vaker gebruikt onder jongeren als straattaal. "Het is dus geen nieuw woord, het wordt zelfs al regelmatig gebruikt in teksten van andere rappers."
De vrouw is geen mens, maar iemand die eer vertegenwoordigt.
Ook taalonderzoeker Vivien Waszink komt het woord steeds vaker tegen in Nederlandse hiphop. Zij doet onderzoek naar het vocabulaire van rappers. "Kech komt de laatste jaren vaak voorbij. Het valt dan samen met andere woorden die voor hetzelfde staan, als hoer en slet. Boef is echt niet de enige: Mula B en Sevn Alias zeggen het bijvoorbeeld ook."
Schrijver Aya Sabi noemde de teksten van Boef al eerder problematisch. Het gaat steeds over wijven en bitches. "De vrouw is geen vrouw van vlees en bloed, geen mens, maar iemand die eer vertegenwoordigt", zegt ze. Die mentaliteit wordt volgens haar alleen maar versterkt met dit soort teksten in rapmuziek.
Snapchat vs raptekst
Dat Boefs opmerkingen nu controversieel zijn, komt volgens Waszink niet door zijn teksten. "Ik heb nog nooit eerder iemand horen klagen over kech. Maar als hij het op Snapchat zegt, komt dat persoonlijker over dan in een raptekst. En in zijn teksten gaat hij natuurlijk niet in detail over wanneer je wel of niet een kech bent."
Ook Koukouh denkt dat het woord in rapteksten minder beladen is dan op de manier waarop Boef het gebruikte. "Als je het op Snapchat zegt tegen dames die je hebben geholpen, komt het wel zwaarder over."
Sabi denkt dat de media-aandacht voor Boef ook te wijten is aan zijn achtergrond. "Boef is niet wit. Hans Teeuwen noemde vrouwen ook kuthoeren, maar niet heel veel mensen vonden dat toen aanstootgevend." Ze vindt dan ook dat niet alleen Boefs seksistische uitspraken bekritiseerd moeten worden, maar ook die van andere publieke figuren.
Vrouwonvriendelijke teksten zijn in rap niets nieuws. Het woord bitch is daar een voorbeeld van. Volgens Koukouh is dit woord wel minder beladen dan kech, omdat het een minder heftige betekenis heeft.
Waszink denkt dat mensen minder vallen over deze woorden, omdat we er meer aan zijn gewend. "Ik hou zelf enorm van hiphop, maar het gaat er inderdaad soms wel hard aan toe. Maar een woord als bitch is wat algemener geworden. Als het vaak wordt gezegd, dan verliest het snel zijn grofheid. Kech is vergeleken met een bitch of ho nog vrij nieuw."
Volgens Sabi zal kech nu ook een negatieve lading blijven houden en niet zo snel veranderen als bij het woord bitch. Dit komt volgens haar omdat kech wordt gebruikt bij slutshaming en exposen van vrouwen.
Over de spijtbetuiging van Boef is ze ook helder: "Er is geen reden om vrouwen kechs te noemen, dus er is ook geen verantwoording." Sabi stoort zich niet zozeer aan het feit dat hij de vrouwen kechs noemde, maar meer om de argumenten die de rapper gaf. "Hij dacht zijn hachje te redden, maar ruïneerde juist alles."