Aangepast

App wil alle klachten van etnisch profileren verzamelen

Vanaf begin deze maand is het mogelijk om via de officiële app van de politie klachten in te dienen over etnisch profileren. Wie dus bijvoorbeeld in zijn dure auto wordt staande gehouden om zijn huidskleur (zoals Typhoon), kan hier direct melding van maken.

Sinds gisteren is dat ook mogelijk met de app van Controle Alt Delete. De belangengroep maakt zich hard voor gelijke behandeling van jongeren door de politie. Volgens hen is zo'n tweede mogelijkheid nodig om de drempel om melding te maken nóg verder te verlagen.

"We vinden het een goede ontwikkeling dat de politie ook zelf met zo'n app is gekomen, maar we vinden het belangrijk dat je ook bij een onafhankelijke partij terecht kunt", zegt Cemil Yilmaz, een van de initiatiefnemers.

"We merken namelijk dat sommige mensen er geen vertrouwen in hebben dat hun klacht bij de politie op de juiste manier wordt behandeld", zegt hij. Wie een klacht indient bij Controle Alt Delete, kan kiezen wat ermee gebeurt. "Je melding kan direct naar de klachtenafdeling van de politie worden gestuurd, of naar een antidiscriminatiebureau in jouw regio."

De app vertelt verder welke rechten je hebt als je door de politie wordt staande gehouden. Ook worden er tips gegeven, bijvoorbeeld om rustig te blijven en de agent te vertellen wat de controle met je doet.

De app moet bovendien inzichtelijk maken hoe vaak etnisch profileren nou werkelijk gebeurt. "Er is veel discussie over, maar er zijn geen harde cijfers."

Volgens Yilmaz heeft de app een positieve insteek. "Met de signalen die uit de meldingen naar voren komen, kan de politie weer aan de slag om hun beleid structureel te verbeteren en tegelijk het vertrouwen te herstellen." Jaarlijks zal Controle Alt Delete een rapport publiceren over hoe de politie de klachten behandelt. “Dit verhoogt de druk op de politie om actie te ondernemen.”

Maar zorgen twee verschillende apps niet voor verwarring? "Het maakt niet uit of het via onze app of via Controle Alt Delete gebeurt", zegt een woordvoerder van de Nationale Politie.

"Wij vinden het belangrijk dat mensen ook direct bij ons met hun klacht kunnen aankloppen, maar we snappen dat dat voor sommigen lastig is. Er zijn mensen die bijvoorbeeld in hun land van herkomst hele slechte ervaringen hadden met de politie en bang zijn om een klacht in te dienen. Maar hun melding is wel belangrijk."

Deel artikel: