Voormalig DSW-topman Chris Oomen koopt persbureau ANP van Talpa Network. De investeerder, die zijn vermogen verdiende met de derivatenhandel en bekend werd als topman van zorgverzekeraar DSW, heeft geen ervaring met journalistiek. Wat is hij van plan?
Volgens Oomen was het ANP voor Talpa niet langer meer zo belangrijk. "Het ANP is gekocht door Talpa om er een eigen nieuwsmerk van te maken", vertel hij in Nieuwsuur. "Dat is verleden tijd inmiddels. Het is een non-core asset geworden voor Talpa. Het zit niet meer in de kern van de activiteiten."
Maatschappelijke relevantie
Het nieuwe management wil volgens Oomen 'ondernemend optreden' en kwam zo via een gezamenlijke kennis bij hem terecht.
Oomen heeft geen ervaring in de journalistiek, dus waarom deze stap? "Het ANP hoort tot de journalistieke infrastructuur", zegt hij. "In Wit-Rusland zie je hoe belangrijk het is dat er een onafhankelijke nieuwsbron is. Het ANP kent iedereen, dat geeft de maatschappelijke relevantie aan."
Voor het maken van winst heeft hij het persbureau daarom niet gekocht, zegt hij. "Het ANP is voor mij niet iets om te ondernemen en om rijk mee te worden."
'Niet van plan ooit te verkopen'
De journalistiek is vaak duur en een gezond bedrijf runnen is in die sector zelden makkelijk. Toch zegt Oomen daar niet zo bang voor te zijn.
"Het ANP zal al zijn inspanningen moeten richten op het zelf zo goed mogelijk overeind blijven. Dat is de laatste jaren goed gelukt: ze zijn financieel gezond." Oomen zegt 'bij te betalen' zodra ANP verlies gaat maken, 'tot het niet meer kan'. "Ik ben niet van plan dit bedrijf ooit te gaan verkopen."
Oomen zegt waarschijnlijk een rol te gaan vervullen als lid van de Raad van Commissarissen. Maar niet als voorzitter.