FNV vindt ‘onderbetaling’ medewerkers coronacallcenters 'oneerlijk en gênant'

Vakbond FNV is boos dat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de GGD een grote aanbesteding gunt aan callcenterbedrijf Teleperformance. Dat bedrijf is door de GGD ingehuurd om vaccinatie-afspraken in te plannen.

Medewerkers bij Teleperformance verdienen minder dan medewerkers die in dienst zijn bij de GGD's zelf. "Dat is oneerlijk, gênant en onbeschoft", vindt FNV-vicevoorzitter Tuur Elzinga. "Het ministerie besteedt de opdracht uit aan de goedkoopste. Er is totaal niet omgekeken naar de arbeidsvoorwaarden van medewerkers." Volgens de FNV lopen de callcentermedewerkers op jaarbasis zo'n 7400 euro mis ten opzichte van hun collega's in dienst bij GGD's.

Met de aanbesteding voor de vaccinatielijn is zo'n 156 miljoen euro gemoeid. Eerder gingen GGD en VWS voor 30 miljoen in zee met Teleperformance voor de coronatestlijn. Het ministerie van VWS zegt in een reactie alleen de opdracht te hebben gegeven aan de GGD om een callcenter in te richten, en "buiten de selectie en contractering" van Teleperformance te staan.

Zelfs over even naar de wc gaan, wordt moeilijk gedaan.

Mike, callcentermedewerker

Dertiger Mike is al sinds het begin werkzaam bij de coronatestlijn. Hij vindt dat de werkomstandigheden beter kunnen. "Wanneer er problemen zijn waar je zelf niks aan kunt doen, systeemproblemen bijvoorbeeld, is het altijd even afwachten of je die tijd krijgt doorbetaald. Zelfs over zogenaamde 'personal time' nemen, bijvoorbeeld om even naar de wc te gaan, wordt moeilijk gedaan."

Ook vindt de FNV het dubieus dat het ministerie in zee gaat met een bedrijf waar werknemers geen pensioen opbouwen. In het pensioenakkoord sprak het kabinet de ambitie uit om het aantal mensen zonder pensioen terug te dringen. "Dat de overheid nu zelf bijdraagt aan het vergroten van deze groep, is onacceptabel", aldus Elzinga.

De vakbond stemde in 2020 zelf in met de nieuwe callcenter-cao, waarin geen pensioen is opgenomen voor callcentermedewerkers. Volgens de FNV hadden callcentermedewerkers al jaren last van slechte arbeidsvoorwaarden en betekende de nieuwe cao een kleine verbetering. In de nieuwe cao is wel afgesproken dat dit jaar onderzoek wordt gedaan naar een pensioenregeling.

'Niet mengen in arbeidsafspraken'

Tweede Kamerlid Gijs van Dijk (PvdA) is kritisch op de aanbesteding aan Teleperformance. "Het loon van de medewerkers is nu veel te laag, ze bouwen geen pensioen op en krijgen niet betaald bij een systeemstoring. Bespottelijk. Juist de overheid moet het goede voorbeeld geven." De VVD is het daarmee oneens. "Dit is iets tussen werkgever en werknemer", aldus een woordvoerder. "Hier mengen we ons niet in."

De minister zou minimaal als eis moeten stellen dat medewerkers van dit callcenter pensioen opbouwen.

Paul Smeulders, GroenLinks-Kamerlid

GroenLinks-Kamerlid Paul Smeulders vindt het opmerkelijk dat het ministerie weer zo'n groot contract gunt aan een bedrijf dat onder vuur ligt vanwege slechte arbeidsomstandigheden. "De minister zou minimaal als eis moeten stellen dat medewerkers van dit callcenter pensioen opbouwen."

In september vorig jaar stelde GroenLinks Kamervragen over de werkomstandigheden bij Teleperformance (naar aanleiding van berichtgeving in Nieuwsuur). Daarop antwoordde minister Hugo de Jonge (VWS) dat het niet aan het ministerie is om met individuele bedrijven in gesprek te gaan over arbeidsvoorwaarden. "Het maken van afspraken over arbeidsvoorwaarden is een zaak van werkgevers en werknemers", aldus de minister toen. Morgen gaat De Jonge in debat over het datalek bij de coronatestlijn en het bron- en contactonderzoek.

In een reactie zegt ook de GGD "geen partij" te zijn in de gesprekken die Teleperformance met de vakbonden voert. "Wat voor ons voorop staat - en wat we ook opnemen in onze contracten - is dat al onze samenwerkingspartners voldoen aan wet- en regelgeving en eventuele cao-afspraken."

Teleperformance laat weten dat een pensioenregeling een belangrijke arbeidsvoorwaarde is "die we graag al onze medewerkers aanbieden. Wij zijn momenteel als een van de weinige partijen in de klantcontactsector bezig om spoedig tot zo'n regeling te komen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl