Het kabinet denkt na over het verlagen van de snelheid op de snelweg van 130 naar 120 kilometer per uur, nu de uitstoot van CO2 waarschijnlijk met nog eens 9 megaton extra omlaag moet. De rijsnelheid aanpassen is een van de opties, naast het sluiten van kolencentrales en het verder verhogen van de energierekening.
Minder hard rijden betekent minder CO2. "Want als je harder rijdt dan gebruik je meer energie per kilometer. Vergelijk het met fietsen: als je hard rijdt, is de weerstand groter en dus is het energieverbruik hoger", vertelt verkeerseconoom Erik Verhoef.
Uitstootvermindering is nodig om aan de klimaatdoelen voor 2020 te voldoen: dan moet de uitstoot van broeikasgassen met 25 procent verminderd zijn ten opzichte van 1990. Dat bepaalde de rechter in oktober vorig jaar, in een door Urgenda aangespannen rechtszaak. Het percentage lijkt bij lange na niet gehaald te worden.
Maar toch waarschuwt Verhoef dat "het aanpassen van het snelheidsbeleid niet een soort ei van Columbus is waarmee we alles gaan oplossen". Het kabinet heeft het over een verlaging van 130 naar 120 kilometer per uur, waarmee we 0,3 megaton CO2 per jaar zouden besparen. Maar een verlaging van 130 naar 100 kilometer per uur zet veel meer zoden aan de dijk met 1,5 megaton.
En dan nog zitten we niet aan de besparing van 9 megaton. Het sluiten van de Hemwegcentrale Amsterdam en de Engie Centrale Rotterdam (samen 3,4 megaton) levert meer op. Maar ook korter douchen: als iedereen in Nederland niet meer langer dan 5 minuten doucht, besparen we ook 1,5 megaton CO2.
CO2 besparen: wat is effectief? (Bron: Martien Visser, lector Hanzehogeschool)
Maatregel | CO2-reductie |
Van 130 naar 120 | 0,3 megaton |
Van 130 naar 100 | 1,5 megaton |
Autoloze zondag | 1,2 megaton |
3.333 voetbalvelden zonnepanelen | 0,4 megaton |
De kachel een graadje lager | 0,8 megaton |
Sluiting Hemwegcentrale Amsterdam | 1,7 megaton |
Sluiten Engie Centrale Rotterdam | 1,7 megaton |
Geen koopzondag | 1,0 megaton |
LED lampen verplicht in dienstensector | 0,9 megaton |
Juiste bandenspanning auto's | 0,4 megaton |
Verduurzamen 100.000 woningen | woningen 0,4 megaton |
Maximaal 5 minuten douchen | 1,5 megaton |
Langzamer rijden is volgens verkeerseconoom Verhoef ook goed voor de verkeersveiligheid. Maar je bent natuurlijk wel langer onderweg. "Als je energie wilt besparen door langzamer te rijden dan betaal je met reistijd. Die is dan voor altijd verloren. Terwijl als je dat met een kilometerheffing zou doen, dan komt het geld bij de overheid. Die kan dat geld weer teruggeven in de vorm van een lagere motorrijtuigenbelasting."
Een kilometerheffing, of een accijns heffen op de brandstof, is volgens Verhoef het meest effectief. Of de fiets pakken: "Het milieuvriendelijkst, goedkoopst en betrouwbaarst."
En een autovrije zondag? Niet ideaal, denkt Verhoef. "Veel verplaatsingen zullen dan op zaterdag plaatsvinden of door de week, dus voor de files is dat niet handig. En het zijn niet de ritten op zondag die de meeste milieuproblemen veroorzaken. Het lijkt me beter om mensen de keuze te laten wanneer ze rijden."