Nanda van den Ham verzamelt afval tijdens het suppen

‘Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor de plastic soep’

  • Marloes Elings

    Redacteur

  • Marloes Elings

    Redacteur

Maandenlang is er onderhandeld om de de afspraken uit het Klimaatakkoord na te komen. Minister Wiebes hoort morgen de uitkomsten van de zogeheten Klimaattafels. Steeds meer mensen gaan ondertussen zelf aan de slag.

"Ik wil mijn kinderen later niet moeten vertellen dat ik wist wat er aan de hand was met het milieu, en dat ik niets heb gedaan", zegt Ronald Kerst. Hij is sinds oktober vorig jaar "van het gas af", zoals de Brabander het zelf zegt.

"Ik hoop aan het einde van het jaar mijn huis helemaal energieneutraal te hebben." Kerst heeft zonnepanelen op het dak en heat pipes. "Heel veel mensen vinden het er niet uitzien, en het is ook niet het allermooist, maar het is wel effectief."

Kerst is een pragmaticus. En op de penning. "Vijf jaar geleden had ik maandelijks een energierekening van 350 euro, nu ben ik iedere maand 12 euro kwijt aan elektriciteit. Verder ben ik jaarlijks ongeveer 150 euro kwijt aan hout voor mijn pelletketel en pelletkachel."

'Dit doen wij voor het klimaat'

Eigen verantwoordelijkheid

Kerst heeft alles zelf aangelegd. "Ik mag het niet zeggen natuurlijk, maar ik heb gouden handjes." De aanpassingen hebben hem zo'n 5000 euro gekost. "En dat verdien ik in dik drie jaar terug." Voor Kerst is het een sport geworden om helemaal niets meer kwijt te zijn aan zijn energierekening.

Maar dat is niet zijn enige drijfveer. "We moeten naar groen, groen en nog groener. De meeste mensen hebben liever een windmolen in andermans tuin zonder dat ze zelf iets doen. Maar dat kan echt niet meer. We moeten allemaal onze eigen verantwoordelijkheid nemen."

Ik kocht een jurkje voor 20 euro. Veel te goedkoop.

Nanda van den Ham

Ook Nanda van den Ham doet dat. Niet alleen eet ze vegetarisch en koopt ze zoveel mogelijk verpakkingsvrije levensmiddelen, ook vist ze afval uit de grachten als ze op haar plank staat te paddelen, ofwel 'suppen'.

De dag na grote evenementen als bijvoorbeeld Koningsdag gaat de Alkmaarse het water op om de rotzooi die in het water ligt op te ruimen. "Anders verdwijnt al dat plastic naar zee en komt het in die grote plastic soep terecht. Ik kan daar iets tegen doen als ik het opruim. En dat werkt aanstekelijk, want heel veel andere mensen suppen mee als ik dit doe."

Van den Ham koopt ook geen nieuwe kleding meer. "Ik kocht twee jaar geleden een jurkje voor 20 euro. Veel te goedkoop. Dat kon nooit onder goede arbeidsomstandigheden zijn gemaakt. Ik kan niet tegen ongelijkheid en dacht ineens: waar ben ik in hemelsnaam mee bezig? Op dat moment heb ik besloten alleen nog tweedehands kleding te kopen."

Wel vliegt ze nog een keer per jaar - "reizen kan ik niet laten" - en vervoert ze haar surfboards in een dieselbus. "Maar zelf ga ik altijd met de fiets en zou ik onmiddellijk zonnepanelen nemen als ik die kon betalen."

Patrick de Cock was tot voor kort programmeur bij een poppodium. "Ik ben bewust uit de muziekwereld gestapt. Maar met de kennnis die ik daar heb opgedaan wilde ik wel iets doen. Nu zet ik boeren op een podium en promoot ik duurzaam voedsel."

De Cock runt sinds eind vorig jaar een zogeheten 'Buurderij': een website waar boeren hun producten aanbieden en klanten hun boodschappen kunnen bestellen. Een paar dagen later kunnen zie die ophalen.

"De boeren waarmee ik werk, heb ik op hun footprint uitgekozen. Bij mij gaat kwaliteit boven kwantiteit. Ik wil alles zo biologisch mogelijk, en enkel seizoensgebonden producten. Bij mij zie je dus geen tomaten, want die hangen nu nog groen aan de plant. Ook ga ik in gesprek met boeren als ze hun spullen in plastic aanbieden. Ik vraag dan of dat niet anders kan."

Inmiddels zijn er 15 Buurderijen in Nederland. Die van De Cock is de succesvolste. "Ik zet net zoals vroeger bij het poppodium altijd een paar grote namen op de site, want dan trek je zoveel mogelijk mensen."

Hij begon in december met 200 aanmeldingen van mensen die op deze manier duurzame boodschappen willen doen. Inmiddels heeft hij al 900 geïnteresseerden. "Het aantal bestellingen blijft groeien", vertelt hij. De meeste klanten zijn vrouwen tussen de 35 en 55 jaar. "Niet omdat vrouwen veel duurzamer leven, maar omdat het in Nederland toch nog steeds vrouwen zijn die de boodschappen doen."

‘Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor de plastic soep’

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl