Voor de 16-jarige Mick Mestrom geen clichématige vlag met een schooltas eraan. Hij doet de dingen graag net even anders, daarom koos hij vier jaar geleden ook voor laboratoriumschool Agora. Een school zonder rooster, vakken of cijfers. Maar wel met een regulier eindexamen.
Mick hoorde gisteren net als de rest van de eindexamenkandidaten in het land of er reden is voor een feestje. Voor de laatstejaars van Agora in Roermond was het een extra spannende dag: het was voor het eerst dat leerlingen in die onderwijsvorm eindexamen deden. Vier van de zes zijn geslaagd, twee hebben er nog een herkansing.
Mick is een van de geslaagden, tot zijn grote opluchting. "Ik had van tevoren niet gedacht dat ik het zo belangrijk zou vinden, maar ik ben erg blij met mijn goede cijfers." Hij heeft het afgelopen jaar hard gewerkt, want Agora laat het traditionele model volledig los en is niet gericht op examenstof.
Vooral doen wat je leuk vindt
Op Agora geloven ze heilig in de onderzoekende leermethode. De leerlingen krijgen veel vrijheid: ze mogen in hun eigen tempo leren en werken in de eerste jaren in zogenoemde challenges, onderzoeksprojecten. Wat de leerlingen onderzoeken bepalen ze zelf, met behulp van een coach
Mick koos bewust voor die nieuwe onderwijsvorm. "Op deze manier ben ik erachter gekomen wat ik leuk vind en wat niet. En je moet goed plannen, organiseren en afspraken nakomen. Dat zijn vaardigheden waar je je hele leven wat aan hebt. Van alle examenstof zal ik over een paar jaar niks meer weten."
Toch moest hij in het vierde jaar met die gewone vakken aan de slag om zijn vmbo-diploma te kunnen halen. "Ik zat bij de examens in een zaal met mensen van het reguliere onderwijs. Dus ik moest dezelfde boeken lezen en dezelfde stof leren. Terwijl ik in de drie jaar daarvoor vooral had gedaan wat ik leuk vond."
Het Agora-onderwijs wint aan populariteit: in Roermond starten komend schooljaar 110 brugklassers. En landelijk openen vijf nieuwe Agora's hun deuren. Toch is er van buitenaf ook kritiek. Krijgen de leerlingen wel alle essentiële kennis mee, bijvoorbeeld over een belangrijk onderwerp als de Tweede Wereldoorlog?
Volgens de ouders van Mick houden de coaches wel in de gaten of er genoeg lesstof in de projecten aan bod komt. "Maar bovenal denk ik dat het veel belangrijker is dat leerlingen goed in hun vel zitten", zegt vader Jos Mestrom. "En als een leerling vanuit eigen interesse een project wil doen, dan wil hij er ook iets voor doen."
Toch heeft Mick naar eigen zeggen in het derde jaar niks gepresteerd. Hij was niet zo gemotiveerd. Voor zijn ouders was dat geen verrassing. "Ze hadden ons al meegegeven dat er zo'n jaar zou komen. Het was lastig om ons er niet mee te bemoeien, maar het is echt het proces van Mick geweest. Ik heb nooit gedacht: zat hij maar op het reguliere onderwijs", zegt moeder Helmie Schreurs.
Een rondreizend circus
Mick kan wel wat punten noemen die de overgang voor de examenkandidaten makkelijker zouden maken. "Waar mensen in het normale onderwijs vier jaar over doen, moesten wij opeens in één jaar doen. Dat is niet prettig. Ze zouden de examenstof bijvoorbeeld al in challanges aan bod kunnen laten komen."
Of Agora na de eerste eindexamens de aanpak gaat veranderen, kan Mick zelf gaan testen aangezien hij nog doorgaat naar de havo. Hij ziet wel al dat er veel is veranderd in de afgelopen jaren. "Eerst leek het meer op een soort rondreizend circus, maar dat is al niet meer zo. Wij waren toch een beetje de proefkonijnen."