De app van Knab
Aangepast

Directeur fraudehelpdesk: pas privacywetgeving aan tegen online oplichting

Er moet een andere aanpak komen van online oplichting. Nu wordt nog te veel misbruik gemaakt van bekende namen en merken, vindt Fleur van Eck, directeur van de Fraudehelpdesk, een meldpunt voor internetfraude. Ze pleit voor het aanpassen van de privacywetgeving.

Ze neemt de online fraude bij banken als voorbeeld. "Banken moeten constant waken dat hun naam niet misbruikt wordt. Er wordt heel veel misbruik gemaakt van bekende namen en merken. Zelfs een van onze eigen mensen is er bijna in getuind, dat geeft wel aan hoe listig het wordt gedaan."

Vanochtend werd bekend dat klanten van internetbank Knab slachtoffer zijn geworden van oplichting via een nep-advertentie op zoekmachine Google. De klanten zochten op de term 'inloggen Knab', en werden vervolgens verwezen naar een nep-website, die er hetzelfde uitzag als de inlogpagina van de bank. Klanten die daar probeerden in te loggen, gaven zo hun inloggegevens aan de criminelen.

Goed opletten

Knab is niet de enige bank waar dit gebeurt, zegt Van Eck. Knab vergoedt dit nu, omdat het maar over een paar gevallen gaat, maar over het algemeen wordt dit niet vergoed en moeten mensen dus zelf goed opletten.

Volgens de directeur van de Fraudehelpdesk moeten we dit soort criminaliteit anders aanpakken. "Dat wordt nu niet voldoende gedaan. Op dit moment wordt er door private partijen geen informatie gedeeld om dit soort oplichters tegen te houden, omdat er heel weinig mag van de Autoriteit Persoonsgegevens en de wetgeving op dit gebied."

"Nu kan opsporing en vervolging natuurlijk via politie en OM, en we verwijzen mensen ook altijd door en stimuleren dat mensen aangifte doen", vervolgt Van Eck. "Maar de politie moet ook de schaarste verdelen, en fysieke criminaliteit gaat vaak voor. Dus het blijft liggen."

Reportage en studiogesprek: Klanten Knab opgelicht via Google

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl