Aangepast

'Dronken, agressieve passagiers weren met Europese zwarte lijst'

Passagiers die zo dronken zijn dat ze zich misdragen aan boord van het vliegtuig. Vliegmaatschappij Ryanair is het zat en wil dat luchthavens de drankverkoop beperken. De oproep is gericht aan Britse luchthavens, maar het probleem speelt ook op Schiphol.

"We zien in de jaarlijkse cijfers een toename van het aantal incidenten met agressie aan boord. Dat is voor de vliegveiligheid een slechte zaak", zegt Annette Groeneveld, voorzitter van de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC).

"Als je bezig bent met het kalmeren van een dronken, agressieve passagier, kun je als cabinepersoneel niet met de vliegveiligheid bezig zijn. Bovendien kan het ook bedreigend en beangstigend zijn voor de andere passagiers."

Eerder aan de bel trekken

Ook zij vindt dat luchthavens hun verantwoordelijkheid moeten nemen. "Een luchthaven biedt diensten en faciliteiten aan voor passagiers, maar die mensen gaan uiteindelijk allemaal aan boord van een vliegtuig. Die verantwoordelijkheid stopt niet bij de deur van de gate."

Het personeel op de luchthaven moet aan de bel trekken als ze denken dat iemand te veel gedronken heeft, zegt Groeneveld. "Deze mensen worden gezien door security-personeel, grondpersoneel, mensen in de horeca. Als zij een melding maken, kan de luchtvaartmaatschappij waarmee die persoon vliegt maatregelen nemen."

Als er een Europees verbod geldt, kan iemand niet meer zomaar aan boord stappen.

Birte Nelen, FNV Luchtvaart

FNV Luchtvaart ziet wel dat personeel op de luchthaven te maken heeft met een enorme tijdsdruk. "Het moet steeds sneller. Dat brengt met zich mee dat er minder tijd is om daadwerkelijk contact te maken met de passagiers en te signaleren dat iemand zich mogelijk gaat misdragen", zegt Birte Nelen.

Dat komt ook doordat het aantal passagiers dat de luchthaven aandoet constant blijft groeien, terwijl het aantal werknemers verder afneemt. "Daarom pleiten we ervoor dat die twee met elkaar meegroeien."

Afschrikwekkende werking

FNV pleit ook voor een Europese zwarte lijst. "Op het moment dat iemand zich misdraagt, bij bijvoorbeeld KLM of Transavia, geldt een verbod dan daadwerkelijk voor alle Europese luchtvaartmaatschappijen. Dan kan iemand niet meer zomaar aan boord stappen."

Op dit moment mogen vliegmaatschappijen die informatie niet met elkaar delen, zodat een persoon bij KLM op de zwarte lijst kan staan, maar bij Transavia nog gewoon een ticket kan boeken.

"Het gaat om Europese wetgeving op het gebied van privacy en het uitwisselen van gegevens tussen vliegmaatschappijen. Het is zeker een complex vraagstuk, maar dat betekent niet dat het niet hoog op de agenda hoeft te staan", zegt Nelen.

Ze benadrukt dat alleen de excessen op zo'n lijst terechtkomen. "Het gaat er niet om dat iemand een keer een borreltje op heeft en wat jolig is, het gaat echt om mensen die zich misdragen aan boord en juist daarop zou zo'n lijst een afschrikkende werking kunnen hebben."

Schiphol ziet zelf geen aanleiding om extra maatregelen te nemen. "Jaarlijks reizen er miljoenen mensen via de luchthaven. Voor velen is dit de start van hun vakantie of zakenreis en een hapje eten en een drankje nuttigen horen daarbij. Wij zien dat mensen hier verantwoord mee omgaan. Excessief gedrag komt niet vaak voor", laat de luchthaven weten in een reactie.

Volgens Schiphol zijn de medewerkers van de horeca-exploitanten op de luchthaven getraind hoe om te gaan met gasten met een drankje op. "Mochten zij zich als gevolg van te veel alcohol misdragen op de luchthaven, dan wordt de Koninklijke Marechaussee ingeschakeld."

'Dronken, agressieve passagiers weren met Europese zwarte lijst'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl