Nieuwsuur
ANP

Luchtvaartjournalist Klaas-Jan van Woerkom heeft het wel eens gezien. Incidenten en bijna-incidenten met kruisend vliegverkeer op Schiphol. "Zeker op drukke tijden en bij bepaalde windrichtingen. Dan zie je gewoon dat de luchtverkeersleiding echt duidelijke instructies moet geven. Een toestel dat wil starten moet dan wachten, omdat er nog een ander toestel kruislings voor hem langs wil landen. Nou, en dan hoop je natuurlijk wel dat de piloot netjes luistert naar de instructies van de luchtverkeersleiders."

Vandaag staat Van Woerkom te spotten langs de Polderbaan. Hij weet van de plannen van Schiphol om uit te breiden. "De enige manier waarop Schiphol nog kan uitbreiden is met extra vluchten in de daluren. Voorwaarde is dan wel dat het veiligheidsprobleem echt wordt aangepakt. De tijd van pleisters plakken is echt voorbij."

'Dan hoop je dat de piloot netjes de aanwijzingen opvolgt'

Schiphol wil uitbreiden, maar de Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt dat er eerst naar de veiligheid moet worden gekeken. De raad benadrukt dat het veiligheidsniveau hoog is op de luchthaven. Maar de grenzen van de veiligheid komen in zicht, concludeert de raad in een rapport. In dat rapport worden voorbeelden gegeven van een paar ernstige bijna-ongelukken op Schiphol.

Luchtvaartjournalist en spotter Van Woerkom ziet vooral de ligging van de start- en landingsbanen als een probleem. De banen kruisen elkaar. En dat kan gevaarlijke situaties opleveren. "Londen Heathrow en Singapore hebben ze veel minder banen. En die liggen parallel aan elkaar. Die kruisen elkaar dus niet, waardoor ook het landende en startende verkeer elkaar niet tegenkomt."

'De grenzen van de veiligheid komen in zicht'

STER reclame