Aangepast

Ziekenhuis en verzekeraar werken aan 'zorg nieuwe stijl'

Meestal draaien gesprekken tussen ziekenhuizen en verzekeraars vooral om geld. De belangen van patiënten en artsen op de werkvloer staan regelmatig tegenover die van de verzekeraars die de behandelingen moeten vergoeden. Ook vanuit de politiek klinkt die kritiek. In het Martini Ziekenhuis in Groningen proberen ze nu dat probleem op te lossen.

Het Martini Ziekenhuis en verzekeraar Menzis - de grootste verzekeraar in de regio - hebben afspraken gemaakt voor de lange termijn.

Ze hebben vastgelegd dat de kwaliteit van de zorg verbeterd wordt, dat die zorg dichterbij de patiënt geleverd moet worden en dat de prijzen omlaag moeten. Waar eerder elk jaar opnieuw een contract werd afgesloten, geldt dit contract voor vier jaar.

Als een patiënt binnenkomt, moet ik bijna eerst vragen waar hij verzekerd is, voor ik vraag wat voor klachten hij heeft.

Hans Feenstra, directeur van het Martini Ziekenhuis

Misschien heeft hun achtergrond geholpen: de directeur van het ziekenhuis, Hans Feenstra, werkte vroeger bij een verzekeraar. En Menzis-directeur Zorg Joris van Eijck, werkte vroeger in een ziekenhuis. In elk geval hebben ze elkaar gevonden in een overeenkomst die bijna uniek is in Nederland.

"Wij liepen er tegenaan dat zorgverzekeraars vaak alleen over geld praten. Ze hebben eigenlijk te weinig verstand van waar het in de zorg om gaat", zegt Hans Feenstra, directeur van het Martini Ziekenhuis in Groningen.

"Ziekenhuizen en zorgverzekeraars hebben een jaarlijkse rituele contracteringsdans die niet heel veel verder komt dan financiële afspraken maken", licht Joris van Eijck, directeur zorg van Menzis, toe. "Met het Martini Ziekenhuis hebben we nu over meerdere jaren afspraken gemaakt over de inhoud en kwaliteit van zorg."

Wij willen dat het ziekenhuis doet waar het echt goed is.

Joris van Eijck, directeur zorg van Menzis

De afspraak houdt onder meer in dat het ziekenhuis bepaalde zorg afstoot naar de huisarts. Zo worden patiënten met boezemfibrilleren - een hartritmestoornis die veel voorkomt bij ouderen - niet langer door een cardioloog, maar door een huisarts gecontroleerd.

"Wij willen dat het ziekenhuis doet waar het echt goed is. Maar ook dat zorg die hier niet thuishoort, niet wordt geleverd", zegt verzekeraar Van Eijck.

Sommige afdelingen zullen als gevolg van de nieuwe afspraak met Menzis minder patiënten krijgen. Maar daardoor kunnen andere afdelingen juist groeien. Kostbare kankerbehandelingen worden onder de nieuwe afspraken bijvoorbeeld altijd vergoed.

'Door deze afspraak kunnen wij ons op de kwaliteit richten'

De nieuwe afspraken voor de langere termijn lossen de problemen van het huidige zorgstelsel niet helemaal op, geeft Feenstra toe. "De rol van de zorgverzekeraars moet nog eens goed onder de loep worden genomen. Want waarom hebben we zes zorgverzekeraars nodig?"

Inmiddels zijn ook andere ziekenhuizen en verzekeraars bezig met afspraken voor de lange termijn.

Ziekenhuis en verzekeraar werken aan 'zorg nieuwe stijl'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl