Nieuwsuur

RDW wil reparatie auto verplichten bij mankementen

Nieuwsuur
Geschreven door
Gert-Jan Dennekamp
Verslaggever

De Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) wil dat auto-eigenaren verplicht worden om hun auto te laten repareren als de importeur mankementen signaleert. Nu is een terugroepactie nog vrijwillig. 

Dit jaar roept bijvoorbeeld Volkswagen in Nederland meer dan 100.000 auto's terug om de sjoemelsoftware te vervangen. Als eigenaren daar niet aan mee willen werken dan hoeft dat nu niet. De RDW wil dat dat verandert, omdat sommige mankementen een gevaar vormen voor het verkeer. 

RDW wil reparatie auto verplichten bij mankementen

Oudere auto's

Uit cijfers van de RDW blijkt dat bijna 120.000 auto's die vóór 1 januari dit jaar een oproep hebben gekregen, deze week nog niet langs de garage zijn geweest. De importeurs en dealers erkennen dat vooral oudere auto's die niet meer in onderhoud zijn bij de merkdealer, niet worden gerepareerd.

Cijfers van de RDW Nieuwsuur

Auto's worden officieel teruggeroepen bij mogelijk gevaarlijke mankementen, zoals problemen met de stuurbekrachtiging, het remlicht of een antiblokkeersysteem dat kan uitvallen. Op dit moment worden er ook tienduizenden auto's teruggeroepen omdat de passagiers-airbag kan ontploffen. 

De metalen deeltjes die dan door de auto vliegen kunnen dodelijke gevolgen hebben. In de Verenigde Staten zouden er zeker dertien slachtoffers zijn gevallen door de rondvliegende stukjes ijzer.

Verplicht stellen

In alle gevallen krijgt de eigenaar een oproep van de dealer of importeur om zijn auto gratis te laten repareren. Op dit moment moet de eigenaar zelf beslissen of hij reageert op deze oproep. De RDW wil dat veranderen.

"Aan de ene kant zullen we moeten kijken hoe we de fabrikant kunnen verplichten auto's af te melden, zodat we kunnen zien hoe de status is van de voertuigen. Aan de andere kant zouden we moeten kijken welke mogelijkheden er zijn om ook de consument te verplichten om naar de garage te gaan", zegt Maarten Balk van de RDW.

Bij oudere auto's die niet of nauwelijks bij de dealer komen, is de opkomst teleurstellend laag.

Andrew Mason van BMW

BMW Nederland stuurde begin vorig jaar een brief naar de eigenaren van een oud model 3-serie. Slechts een derde reageerde op de oproep om de airbag te laten vervangen. "Bij de jongere auto’s is de opkomst uitstekend", zegt Andrew Mason van BMW. "Maar bij de oudere auto's die niet of nauwelijks bij de dealer komen, is de opkomst teleurstellend laag."

Namens de Rai zegt voorzitter Steven van Eijck dat hij met de RDW en het ministerie in overleg wil om ervoor te zorgen dat de opkomst verbetert. Als een opkomstplicht de veiligheid verbetert, is hij er niet tegen. "De verkeersveiligheid is heel belangrijk. Als we zeker weten dat een verplichting daaraan een bijdrage levert, moeten we dat gewoon doen."