Een medewerker van de Albert Heijn

Delhaize en Ahold: de Belgische leeuw en de Nederlandse hamster

Ahold en Delhaize gaan fuseren. Sinds mei waren het Nederlandse en het Belgische supermarktconcern in gesprek en vanmorgen werd bekend dat ze samen verder gaan onder de naam 'Ahold Delhaize'. Ze hebben samen ruim 6.500 winkels en 375.000 medewerkers.

Het is een 'fusie tussen gelijken', zegt Ahold, want de top van de fusiecombinatie telt drie bestuurders van Ahold en drie van Delhaize. Maar twee Nederlanders hebben de leiding: Dick Boer en Frans Muller.

Dick Boer, nu topman van Ahold en ook de directeur van het gezamenlijke bedrijf, denkt dat hij een topdeal heeft gesloten: "Onze bedrijven delen dezelfde waarden, een trotse geschiedenis geworteld in een familiebedrijf, en hebben activiteiten die elkaar goed aanvullen. We willen een nieuw niveau van service en succes bereiken."

In Nieuwsuur vanavond een gesprek met topman Boer, ex-Ahold-directielid en retailexpert Paul Moers en analist Patrick Roquas van de Rabobank.

Delhaize en Ahold: de Belgische leeuw en de Nederlandse

Toch is bij het samengaan van de leeuw van Delhaize en de hamster van Ahold de hamster duidelijk de bovenliggende partij:

- in aandelen: 61 procent van het nieuwe bedrijf komt in handen van aandeelhouders Ahold, 39 procent is voor aandeelhouders Delhaize.
- op de beurs: Ahold is twee keer zoveel waard als Delhaize.
- qua omzet: Ahold zette vorig jaar 32,8 miljard euro om, Delhaize 21,4 miljard euro.
- qua aantallen werknemers: Ahold heeft er 227.000, Delhaize 150.000.

Daar staat tegenover dat de Belgen wel wat meer winkels hebben: 3400 om 3200.

Kosten besparen

Met het samengaan verwachten de bedrijven jaarlijks 500 miljoen euro aan kosten te kunnen besparen.Een groot deel daarvan moet komen uit besparingen op de directe inkoop. Leveranciers van A-merken kunnen hun borst dus nat maken.

De bedoeling is ook om meer omzet online te genereren. Delhaize kan daarbij profiteren van de online-ervaringen die Ahold heeft opgedaan met de bezorgdienst van AH.nl en met internetwinkel Bol.com.

Ahold en Delhaize

KerncijfersAholdDelhaize
omzet32,8 mld21,4 mld
winst594 mln89 mln
winkels32063402
werknemers227.000150.000

Sterk in de VS

Een belangrijke reden voor de fusie ligt in de Verenigde Staten. Ahold en Delhaize zijn machtige spelers aan de Amerikaanse oostkust, maar door de keiharde concurrentie staan ze onder druk om hun krachten te bundelen.

Samen zouden ze zo’n 4,6 procent van de Amerikaanse markt in handen hebben. Dat lijkt weinig, maar in bepaalde regio’s in het oosten van de VS kan de combinatie een dominante positie krijgen. Volgens analisten zou het fusiebedrijf 65 procent van zijn omzet uit de VS halen.

Vooral voor Ahold is de fusie een enorme stap voorwaarts omdat aan de internationale expansie van de Nederlanders in 2003 abrupt een eind kwam vanwege het boekhoudschandaal bij een aantal dochterbedrijven in de VS.

Concurrenten

Net als Ahold heeft Delhaize een rijke geschiedenis. Zo was het Delhaize dat als eerste bedrijf in Europa de zelfbedieningssupermarkt introduceerde.

Vier jaar geleden werden Delhaize en Ahold directe concurrenten, toen Ahold de eerste stappen op de Belgische markt zette met de opening van een winkel in Brasschaat. De komst van het Nederlandse bedrijf veroorzaakte veel commotie bij de Belgische ketens omdat Albert Heijn een service-supermarkt is met relatief lage prijzen. In België liggen de supermarktprijzen doorgaans hoger dan in Nederland.

Ahold komt voort uit het kruideniersbedrijf dat Albert Heijn in 1887 in Oostzaan overnam van zijn vader. Vanaf de jaren 70 neemt Ahold al wereldwijd supermarkten over.

Vakbonden tegen

De vakbonden, vooral die in België, zijn niet erg blij met de fusie. Ze zijn bang dat er banen verdwijnen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl