Tour-blog
Tour 2024
NOS WielrennenAangepast

Meesterlijke lead-out Van der Poel, die zag dat Philipsen 'beetje gespannen' was

Uitgerust en wel trokken de renners op de middag na de eerste rustdag in de Tour zuidwaarts:

liveblog gesloten

Op naar het Centraal Massief, a demain!

We houden ermee op hier in Saint-Amand-Montrond. Tot tien kilometer voor het einde was etappe tien een rit om snel te vergeten, maar de massasprint was toch wel het wachten waard. Een indrukwekkende lead-out van Van der Poel leidde de eerste ritzege deze Tour in van Philipsen.

Woensdag trekt het peloton in de elfde etappe nog verder zuidwaarts, het Centraal Massief in, voor een bergetappe over 211 kilometer. In de laatste veertig kilometer zitten liefst vier beklimmingen. Kort en best steil, dat belooft wat.

Tegen het eind van de ochtend zijn we terug met een nieuw liveblog. Bedankt dat je er was, à demain!

Profiel van de elfde etappe

Roodhooft weet dat winnen niet evident is, maar: 'Je hebt er maar eentje nodig'

Roodhooft weet dat winnen niet evident is, maar: 'Je hebt er maar eentje nodig'

Wie is de strijdlustigste renner van de dag?

Je zat er natuurlijk op te wachten: het antwoord op de vraag wie nou toch de strijdlustigste renner van deze doodsaaie etappe is geworden. Een rit zonder aanvallers. Herstel: zonder echte aanvallers. Want de drie mannen die vlak voor de tussensprint plots aanvielen, deden dat alleen maar om sprintpuntjes weg te snoepen.

De strijdlustigste renner zat daarbij: Kobe Goossens.

Samenvatting etappe 10: Van der Poel zet Philipsen ideaal af

Samenvatting etappe 10: Van der Poel zet Philipsen ideaal af voor eerste ritzege

Groenewegen zat in 'rollercoaster' in laatste kilometer: 'Baal er goed van'

Groenewegen zat in 'rollercoaster' in laatste kilometer: 'Baal er goed van'

Dit is nu de top tien van het algemeen klassement

Algemeen klassement na etappe 10

Dit is de top tien van etappe 10

De top tien van etappe 10

Van der Poel zag 'beetje gespannen' Philipsen: 'Als ploeg gezorgd dat hij rustig bleef'

Van der Poel zag 'beetje gespannen' Philipsen: 'Als ploeg gezorgd dat hij rustig bleef'

Philipsen na eerste zege deze Tour: 'Eindelijk laten we onze kracht zien'

Philipsen na eerste zege deze Tour: 'Eindelijk laten we onze kracht zien'

Gelijk na de finish op de tijdritfiets

De etappe is voorbij en gelijk denken de renners aan het herstel: Evenepoel en Pogacar rijden uit op de tijdritfiets. Pikken ze gelijk wat extra minuten mee in een tijdrithouding.

Pogacar en Evenepoel rijden naast elkaar uit op de tijdritfiets

Van der Poel: 'Vandaag was iedereen heel gemotiveerd'

Ook bij Mathieu van der Poel is er opluchting.

"Vorig jaar lukte het bijna elke sprint perfect. Dat gaat gewoon niet altijd lukken elke Tour. Vandaag was iedereen heel gemotiveerd. Er waren nog weinig kansen."

Philipsen: 'Eindelijk onze kracht laten zien'

Is Philipsen opgelucht na zijn eerste ritzege deze Tour? "Dat kun je wel zeggen. De laatste week was geen goede week, met weinig geluk. Eindelijk konden we nu onze kracht laten zien. We deden waar we voor zijn gekomen."

FINISH | Groenewegen beste Nederlander

Op plek negen is Groenewegen de beste Nederlander geworden. Marijn van den Berg finisht als elfde.

FINISH | Philipsen wint!

Met grote overmacht wint Philipsen! Zeer sterk werk van Van der Poel. Girmay eindigt als tweede. Ackermann als derde. Van Aert vierde.

Nog 1 km | Van der Poel voorin met Philipsen

Een meesterlijke lead-out van Van der Poel? Daar lijkt het wel op!

Nog 1,3 km | Daar komt Groenwegen

Daar komt Groenewegen naar voren, met een treintje. De laatste kilometer nadert!

Nog 2,2 km | Bijna naar links

Het peloton is helemaal opgebroken nu. Het grote dringen is begonnen. We gaan sprinten!

Nog 4,0 km | Kriskras over de weg

Renners schieten van links naar rechts over de weg. Het voelt onrustig, dringen voor een plekje vooraan. EF trekt nu serieus hard door op kop van het peloton. Voor Van den Berg?

Nog 5,0 km | Overal treintjes, peloton op een lint

Overal rijden nu sprinterstreintjes, zoekend naar de juiste positie...

Nog 6,3 km | Racen maar!

Het gaat nu harder dan het de hele etappe is gegaan: met 70 km per uur naar de finish.

Nog 10 km | Tempo langzaam omhoog, nog 10 km

Het was lang wachten, maar de finale gaat nu toch echt beginnen. Nog 10 kilometer tot de massasprint. Wordt het de derde van Girmay, de tweede van Groenewegen of de eerste van Philipsen of De Lie?

Nog 14 km | Zo ziet de finale eruit

Echt hard gaat het nog niet maar de laatste 10 kilometer komen steeds dichterbij. Hoogste tijd om die laatste kilometers eens even nader te bekijken.

Het is eigenlijk vrij simpel. Het is volledig vlak en eigenlijk zijn de laatste drie kilometer helemaal recht. Op één knikje na.

In de laatste kilometer slaan de renners plots naar links, dan weer naar rechts, en dan weer naar links, voordat er nog 800 à 900 meter over zijn tot aan de streep.

Zo denkt Groenewegen over de finale:

Groenewegen keek finish van Tour-etappe in 2013 terug: 'Kan chaotisch worden'

Nog 20 km | Ben je er nog? De finale komt eraan!

Mocht je nu wakker schrikken, dan ben je net op tijd. Niets gemist, hoor, geen zorgen. Het is tijd voor een massasprint. De grote mannen melden zich in de nek van het peloton. De finish ruikend. Laat maar komen die finale!

Nog 31 km | In harmonie naar de streep

Het defilé van renners rolt in volstrekte harmonie naar de finish in Saint-Amand-Montrond, over de breedte van de weg. Geen waaiers, geen demarrages, wel wachten tot we gaan sprinten.

Hoe die Tour-optocht eruit ziet? Zo:

Het defilé op weg naar de finish

Nils Politt (gele helm) lacht samen Benoot het hagelwitte gebit bloot. Renners van Lidl-Trek en Ineos reiken nog maar eens naar een bidon. De lol van de wielerfans in de berm naast de weg lijdt er niet onder.

Nog 33 km | Wie is het strijdvaardigst vandaag?

Zouden ze de prijs voor de strijdlust die dagelijks wordt uitgereikt aan de actiefste, meest ambitieuze renner, na etappe tien ook gaan uitreiken? Het zal wel moeten. We wensen de jury veel succes met het zoeken van een kandidaat.

Nog 40 km | Beppen in peloton

De waaierstress is weggezakt en voorin het peloton praten de renners van verschillende ploegen wat met elkaar. Even tijd om bij te beppen, veertig kilometer voor de finish.

Dit lijkt er niet op dat het straks nog een keer op de kant zal worden gezet.

Nog 49 km | Wit en geel veilig in buik van peloton

Het minzame glimlachje van wittetruidrager Evenepoel zegt genoeg: het waait niet hard genoeg. De Belg is een veilig locomotiefje in de trein van Quickstep en wacht totdat het waaiergevaar geweken is. Waaiergevaar? Tja, dat is er eigenlijk niet echt meer. Het waait simpelweg net niet hard genoeg.

Evenepoel (witte trui) en Pogacar (gele trui) veilig in het peloton

Als Evenepoel naar links kijkt, ziet hij daar geletruidrager Pogacar veilig in een UAE-nestje wegduiken. Nee, het lijkt er niet op dat er nog waaiervorming komt waar de top van het klassement van in paniek raakt.

Nog 55 km | En alles is weer rustig

Het was een stuiptrekking, lijkt het. Ja, het ging even heel hard en ja achteraan het peloton zaten een paar renners in moeilijkheden, maar toen de renners open terrein in fietsen nam men het gaspedaal een beetje terug. Het zal toch net niet hard genoeg waaien.

Jammer...

Nog 59 km | Gebeurt er al iets? (2)

Ja! We zijn linksaf geslagen bij Issoudun en plots is iedereen gaan racen. Momenteel trekt UAE hard op kop door, met Visma ook dichtbij.

Het is nu nog racen in enigszins beschut terrein. Zodra het straks open wordt, moeten we kijken wat er gaat gebeuren.

Achteraan het peloton is het al op de kant gezet. Daar is het alle hens aan dek. Waait het hard genoeg om de boel echt open te trekken?

Het peloton gaat op een lint

Nog 62 km | Daar gaan we!

Vlak voor de eerste rotonde in Issoudun gaat het tempo enorm omhoog. Ineos trekt aan, Astana doet mee, Visma ook. En dan slaat de hele boel linksaf, op ruim 60 kilometer voor de streep. De wind staat nu ideaal.

Nu is het kijken of alles bij elkaar kan blijven. Wachten op waaiers!

Nog 68 km | Vlaggen strak, karren maar!

Kijk eens hoe strak de vlaggen staan in onderstaand beeld van de koers. Dat ziet er goed uit: wind, en dus kans op wat spektakel.

De vlaggen staan strak op ruim 70km van de streep

Laten we even kijken hoe het verslaggevers Sebastiaan Timmerman vergaat op de motor. Staat er wind?

"Zeker weten, net tussen de graanvelden stonden de vlaggen strak. Windsnelheid vanuit zuidwesten van 19 kilometer per uur, een windkracht 3 à 4. De wind waait en er ontwikkelt zich een gigantische onweersbui rechts van mij. Enorm donkere lucht. Hopelijk sturen we snel naar het oosten. Intussen neemt de nervositeit toe in het peloton."

Nog 79 km | Het gaat beginnen: grote ploegen naar kop peloton

Over niet al te lang komen we in 'waaiergebied', waar de wind gunstig zou staan en het terrein open is. En dat betekent dat het tempo omhoog gaat in het peloton en dat iedereen net even wat alerter is.

De ploegen van de beste klassementsrenners brengen hun kopmannen naar voren. Op onderstaande foto zie je links een Visma-trein (voor Vingegaard), in het midden een blauwe Quickstep-trein (voor Evenepoel) en rode Ineos-trein (voor Rodriguez) en even later komen ook de gele helmen van UAE naar voren (voor Pogacar).

Ça commence, het begint! Hopelijk.

Treintjes op kop van het peloton

Nog 87 km | Is het al spannend?

Nee hoor, nog altijd gebeurt er helemaal niets. Het peloton fietst met een gemiddelde van 40 kilometer per uur zuidwaarts. Niemand maakt aanstalten voor een aanval. Het lijkt alsof iedereen geketend is door het idee van waaiers, die in de finale zouden kunnen ontstaan.

Het is wachten, tot de finale, zoals we al 100 kilometer zitten te wachten.

12 juli 2013: de waaierrit naar Saint-Amand-Montrond

Terwijl de ploegen van de grote klassementsmannen zich langzaam vooraan in het peloton melden, is er nog best even een moment om terug in de tijd te gaan. Naar 12 juli 2013, de befaamde waaierrit.

Waarom hebben we het steeds over die ene etappe? De laatste zestig kilometer uit de rit van vandaag is exact hetzelfde als de finale van die etappe uit de Tour van elf jaar geleden. Finish in Saint-Amand-Montrond.

Het waaide hard die 12de juli, heel hard, en daar maakten de ploegen QuickStep en Belkin (met Bauke Mollema en Laurens ten Dam) hartelijk gebruik van.

Alejandro Valverde, destijds de nummer twee van het klassement, was daar het grootste slachtoffer van. De Spanjaard raakte achterop door een lekke band, net toen het open werd, en voor aan het peloton ging met rijden.

Waaiers ontstonden en Valverde verloor die dag bijna tien minuten.

2013: Mollema en Ten Dam zetten peloton op stelten in waaierrit naar Saint-Amand-Montrond

Iedere klassementsman in het peloton vandaag zal de etappe van 12 juli 2013 kennen, net als de nachtmerrie om in de fuik van Valverde te lopen.

Toen waaide het zeker harder dan vandaag, maar wie weet dat er ook vandaag ook nog wat mogelijk wordt in de laatste 60 kilometer.

Kittel: 'Zeker genoeg wind voor waaiers'

Bericht uit finishplaats Saint-Amand-Montrond! Marcel Kittel, oud-sprinter, meervoudig ritwinnaar in de Tour en vanavond gast in De Avondetappe, meldt het volgende:

"Er is zeker genoeg wind voor waaiers vandaag."

Vanaf zestig kilometer voor het einde is het terrein open en dan kan het losgaan. Laten we hopen dat de finale meer spektakel oplevert dan de eerste 100 kilometer.

Lidl-Trek-ploegleider De Jongh vreest waaiers niet zo

Is het in de ochtendvergadering van Lidl-Trek eigenlijk gegaan over de wind en bijkomende risico's? Ploegleider Steven de Jongh spreekt:

"We hebben waaiers wel even genoemd in de bespreking. Weten de plaatsen waar het lastig is, maar denk dat het eerder gaat breken doordat het nerveus in het peloton is, door een valpartij of iets dergelijks, dan door de windsterkte. Zo hard waait het niet."

Nog 109 km | Noodweer in finale?

Het is broeierig midden in Frankrijk. In de verte is de lucht donkergrijs gekleurd. De renners fietsen richting de duisternis. De weerstations voorspellen storm. De antennes vangen op: onweer en buien later in de middag, tegen een uur of vier. Wind ook, met mogelijk vlagen tot 90 kilometer per uur.

Rond de finish zijn de tv-crews gevraagd om alle losse items die rond de studio's liggen te zekeren, aan wat dan ook, om te voorkomen dat alles alle kanten op waait straks.

Intussen kachelt het peloton in harmonie richting de donkere wolken aan de horizon.

Normaal is het een vreselijk cliché, maar nu is het gewoon een constatering: het is stilte voor de storm.

Het peloton onderweg in etappe 10

Nog 115 km | Wind schuin in de rug

Het peloton is naar links afgeslagen, richting het oosten of zuidoosten, en dat betekent dat de wind schuin van achteren komt. Als de wind hard genoeg is, kunnen ploegen proberen de boel open te breken.

Voorlopig gaat het met 38 kilometer per uur weer niet hard en rijden ze breed verspreid over de weg.

Hoe is het met de afzwaaiende Mørkøv, meesterknecht van Cavendish?

Mørkøv, meesterknecht van Cavendish, stopt met fietsen: 'Ploeg nog steeds gretig'

Nog 121 km | Alles is weer samen

De vier koplopers zijn weer ingerekend. Terug naar hoe de koers begon. Hopelijk gaat het tempo nu wel een beetje omhoog. We gaan het zien.

Over niet al te lang draait het peloton voor de eerste keer naar links en dan staat de wind (als die hard genoeg is) voor het eerst zo dat er eventueel waaiers kunnen ontstaan.

Nog 129 km | Philipsen pakt sprintpunten

Even gaat het tempo echt omhoog voor de enige tussensprint van de dag. Philipsen wint het sprintje in het peloton, voor groenetruidrager Girmay en Gaviria, maar daarvoor pakten Goossens en Vanhoucke al de meeste punten:

  • 20 punten: Goossens
  • 17 punten: Vanhoucke
  • 15 punten: Philipsen
  • 13 punten: Girmay
  • 11 punten: Gaviria

Goossens, ploegmaat van groenetruidrager Girmay, was in de kopgroep gaan rijden om de meeste punten al weg te snoepen, zodat Philipsen die niet kon pikken van Girmay. Nu loopt Philipsen slechts twee punten in op de groenetruidrager.

Nog 139 km | Vier man ervandoor

De twee koplopers samen ervandoor

Er is nu dan toch een koerssituatie. Vier renners rijden voor het peloton uit: Maxim Van Gils, Harm Vanhoucke, Kevin Geniets en Kobe Goossens.

Geniets en Van Gils proberen bij de koplopers te komen.

Nog 141 km | Hé, een aanval!

Er gebeurt iets! Drie renners gaan ervandoor, drie Belgen. Ze zitten elkaar lachend aan te kijken, voordat ze vertrekken. Wie zien we? Brent van Moer, Harm Vanhoucke en Kobe Goossens.

Nog 146 km | 'Staan we wel goed?'

Je ziet het de mensen op deze foto zichzelf afvragen: "Staan we wel goed? Hadden ze niet allang langs moeten komen?"

Wielerfans wachten tot de renners langskomen

De renners rijden namelijk zo langzaam dat ze zeven minuten slomer fietsen dan het langzaamste tijdschema. Nog even geduld: de renners komen vanzelf voorbij kachelen.

Dit betekent overigens dat ze pas tegen 18.00 uur zouden finishen.

Nog 151 km | Je bent er nu wel afgereden

Net gingen ze nog iets harder dan 30 kilometer per uur, dan haak je nog wel aan. Maar nu is het lastig om ze bij te houden, want het peloton heeft het tempo opgevoerd naar 47, 48 kilometer per uur.

Over de radio van Lidl-Trek horen we ploegleider Steven de Jongh zeggen dat de finale regenachtig gaat worden als ze in dit tempo doorrijden. Tegen het eind van de middag wordt regen en onweer verwacht.

Poels verloor in waaierrit van 2013 tien minuten: 'Heb het verdrongen'

Poels verloor in waaierrit van 2013 tien minuten: 'Heb het verdrongen'

Van Poppels taak vandaag is simpel: babysitten op Roglic

Van Poppel is babysitter van Roglic: 'Ik geef hem eten en drinken'

Nog 157 km | Ook dat nog: regen

Later in de etappe, in de finale, zou er wind staan. Maar nu iets anders: regen! Zou het peloton nu dan wat doorrijden? Daar lijkt het wel op het gaat nu dan toch even boven de veertig kilometer per uur.

Jakobsen zoekt naar topsprint voelt zich fris: 'Ik ga me er weer tussen gooien'

Jakobsen zoekt naar topsprint voelt zich fris: 'Ik ga me er weer tussen gooien'

Nog 166 km | Ook na 20 kilometer: niets gebeurd

Ook na 20 kilometer is er nog niets gebeurd. De benen worden nog even losgetrapt na de rustdag van gisteren. Geef de renners eens ongelijk. Alsof ze op een maandagochtend het weekend staan te bespreken bij de koffie-automaat.

Hoe hard ze fietsen? Gemiddeld 35 kilometer per uur.

Van den Berg hoopt op zware koers en dan sprinten: 'Ben niet de rapste man'

Van den Berg hoopt op zware koers en dan sprinten: 'Ben niet de rapste man'

Philipsen sprint op instinct en daar let de jury op: 'Moet ik op proberen te letten'

Philipsen sprint op instinct en daar let de jury op: 'Moet ik op proberen te letten'

Nog 169 km | Gebeurt er al iets?

Nee.

Groenewegen keek finish van Tour-etappe in 2013 terug: 'Kan chaotisch worden'

Groenewegen keek finish van Tour-etappe in 2013 terug: 'Kan chaotisch worden'

Nog 178 km | Je kunt het peloton makkelijk bijhouden nu

Het peloton rijdt op zo'n tempo dat amateurrenners ze bij zouden kunnen houden. Ook weleens leuk. Harder dan 34 kilometer per uur gaat het nog niet.

Tien kilometer lang is er nog niets gebeurd. Pak gerust nog een kopje koffie.

Nog 183 km | Rustig naar werk fietsen

Het lijkt alsof we nog in de neutrale kilometers zitten, zo langzaam gaat het. Iets meer dan 30 kilometer per uur, alsof het peloton op z'n gemakkie naar het werk fietst.

Het is heel rustig wakker worden na de rustdag.

Départ réel | Allez!

De tiende etappe van de Tour is begonnen! Nog 187 kilometer te gaan tot de finish in Saint-Amand-Montrond. Vlak voordat de Tour-directeur de startvlag zwaaide, zaten Evenepoel en Van der Poel nog hartelijk te lachen samen achter in het peloton.

Waarom je de eerste waaier niet wil missen

Wat is een waaier in het wielrennen nou precies? Wanneer ontstaan ze en waarom is het zo balen als je niet in de beroemde eerste waaier zit? In deze aflevering van NOS Sportschool legt Tom Dumoulin het je uit.

Waarom je de eerste waaier niet wil missen | NOS Sportschool

Départ fictif | On y va!

Karren maar! De renners stappen op voor enkele neutrale kilometers. In alle rust rollen ze startplaats Orléans uit.

Het peloton rijdt Orléans uit voor de start van etappe 10

Etappe 10: continu kijken naar de wind en dan sprinten

Kijk naar het profiel van de tiende etappe en het ziet er nogal saai uit. Heel rustig inkomen na de rustdag van maandag, zou je denken. In de 187 vlakke kilometers, die schreeuwen om een massasprint, zit ogenschijnlijk weinig verrassends.

Maar op onderstaand kaartje zie je één ding niet: de wind.

Profiel van de tiende etappe

Voor de windrichting hebben we andere info nodig. Het peloton rijdt naar het zuiden, maar niet in een rechte lijn. Grote delen van de dag komt de wind recht van voren. Maar op enkele punten slaan de renners links af en komt de wind schuin van achter. En dan is het opletten geblazen.

Zie op onderstaande foto de windrichting en op welke punten (gemarkeerd) de windrichting dusdanig is dat waaiers zouden kunnen ontstaan:

De windrichting in etappe 10

Pas als de wind schuin van achter komt, kunnen ze echt hard doorrijden en wordt het peloton 'op de kant gezet', zodat iedereen in de wind rijdt en niemand zich meer kan verschuilen achter ploegmaten. Op die momenten kan het peloton in een ogenblik uiteenscheuren en heb je in een oogwenk een lelijke achterstand opgelopen.

Vooral de laatste 60 kilometer van de etappe spelen zich af in open terrein, daar zal het echt opletten geblazen worden.

Merijn Zeeman over mogelijkheden op waaiers

Waaiers, waaiers, waaiers, het maakt het peloton voordat er een meter gereden is al nerveus. Alle ploegen zijn erop voorbereid.

"Vooralsnog is er niet zo veel wind, maar het parcours is ervoor uitgetekend dat de wegen open zijn", zegt Visma-Lease a Bike-teammanager Merijn Zeeman. Hij waarschuwt voor een scenario als in 2013.

De Tour werd elf jaar geleden in Saint-Armand-Montrond, vandaag de finishplaats, op stelten gezet door de renners van QuickStep en Belkin (met Bauke Mollema en Laurens ten Dam), waardoor Alejandro Valverde bijna tien minuten verloor. De laatste 62 kilometer zijn dezelfde als in de route van elf jaar geleden.

"Maar het wielrennen is erg veranderd ten opzichte van toen. In die tijd kon je het peloton nog verrassen omdat er veel ploegen niet goed voorbereid waren. Tegenwoordig zijn de andere ploegen beter voorbereid. Dus je kunt ze moeilijker verrassen. Maar wij zijn het beste voorbereid."

"Zeker met Grischa Niermann (ploegleider, red.) is geen meter meer onbekend. Grischa heeft in het voorjaar de hele rit in de auto gereden en daarna het parcours uitgebreid geanalyseerd. Er zijn punten dat het kan scheuren."

Nederland verliest EK-finale van Spanje, voorspelt Evenepoel

De glazen bol van Remco Evenepoel werkt aardig. De Belg voorspelde Nederland-Turkije goed en voorzag dat zijn oude-teamgenoot bij PSV Cody Gakpo belangrijk ging zijn.

De Belgische pers vroeg hem gister op de rustdag hoe de halve finales van het EK gaan verlopen. De alwetende Remco spreekt:

"Ik denk dat we een finale krijgen tussen Spanje en Nederland. En Spanje zal Europees kampioen worden."

Elk uur een videoupdate rond de koers?

Abonneer je via deze link op het whatsappchannel van de NOS en krijg tijdens elke Tour-etappe een videoupdate van 1 minuut. En mis dus niets van wat er in Frankrijk gebeurt!

Zo mis je niets van de Tour

De tiende etappe is vanaf 14.25 uur live te volgen op NPO 1 en via een livestream in de NOS-app en op NOS.nl. Vanaf 14.00 uur is Radio Tour in de lucht.

De Avondetappe is elke dag te zien rond de klok van 22.00 uur. Als er gevoetbald wordt bij het EK is De Avondetappe te zien op NPO 3, als er niet gevoetbald wordt op NPO 1. En natuurlijk kun je ook altijd meekijken via de livestream op NOS.nl en in de NOS-app.

Dinsdag zitten Marcel Kittel, Wilfried de Jong en Caro Derkx aan tafel bij Dione de Graaff.

Dit is de stand in het klassement

Het algemeen klassement na de negende etappe

Wie rijdt in welke trui vandaag?

Even de dagelijkse legenda van truien: wie fietst in welke kleur?

Gele trui (algemeen klassement): Tadej Pogacar (UAE-Emirates)

Groene trui (puntenklassement): Biniam Girmay (Intermarché-Wanty)

Bolletjestrui (bergklassement): Jonas Abrahamsen (Uno-X)

Witte trui (jongerenklassement): Remco Evenepoel (Soudal-Quick-Step)

Gele helm (ploegenklassement): UAE-Emirates

'Grote vier' ook echt de top vier in Tour, na vier tests in eerste week

Hoe goed waren de 'grote vier' nou echt? Niemand kon het voorafgaand aan de Tour de France vertellen. Na een week fietsen is duidelijk dat Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Jonas Vingegaard en Primoz Roglic elkaar niet heel veel ontlopen.

De 'grote vier' vormen op de eerste rustdag ook de top vier van het klassement. Testmomenten, waarop de vier kopmannen elkaar eraf probeerden te rijden, zijn genoeg langsgekomen in week één. Met beperkt resultaat: nummer vier Roglic, ogenschijnlijk de minste, staat op anderhalve minuut van geletruidrager Pogacar, de aanvaller.

De eerste Tour-week van de 'grote vier' in vier momenten.

Lees hier verder:

Wat gebeurde op de rustdag?

Uitfietsen, masseren en een beetje praten met de pers, zo ziet de gemiddelde rustdag in de Tour de France eruit. Zo ook de eerste van deze Tour. Heel even ontspannen, na negen hectische dagen koers.

Pogacar reed met zijn UAE-ploeg een rondje en kwam een jonge fan tegen.

Evenepoel voorspelde, nadat hij ook al profetische woorden sprak over Nederland-Turkije, in gesprek met de collega's van Sporza wat de finale van het EK gaat worden: "Ik denk dat we een finale krijgen tussen Spanje en Nederland. Spanje zal Europees kampioen worden."

Ook vertelde de Belg tegen de NOS over zijn doelen na een week koersen. "Het doel is nog steeds de top vijf", zei Evenepoel. "Als het komend weekend in de Pyreneeën ook zo goed blijft gaan, kan ik het misschien bijstellen naar een podiumplaats."

Lees hier meer:

En Vingegaard? Die richt zich echt niet alleen maar op Pogacar, zei de Deen. De winnaar van vorig jaar gaat zich overigens steeds beter voelen.

"Ik denk dat ik al op een hoog niveau zit, veel hoger dan ik had verwacht na slechts anderhalve maand echte voorbereiding."

Lees hier meer:

Etappe 10: wordt het sprinten geblazen of een waaierslagveld zoals in 2013?

Wordt het de derde van Biniam Girmay, de tweede van Mark Cavendish of Dylan Groenewegen of weet toch Jasper Philipsen zijn favorietenstatus nog waar te maken deze Tour de France?

Gezien de geringe hoogtemeters in de tiende etappe, is de kans groot dat het een sprintersbal gaat worden vandaag. Maar als de wind verkeerd staat, kan het ook zomaar een waaierslagveld worden.

Net zoals in 2013 gebeurde, toen het parcours vergelijkbaar was met dat van vandaag.

Lees hieronder de voorbeschouwing:

Bienvenue d'Orléans!

Uitgerust en wel ontwaakte het peloton vanochtend in of nabij startplaats Orléans. Na de rustdag van maandag volgt vandaag etappe 10, een vlakke rit over 187 kilometer.

Lekker om even erin te komen? Dat valt misschien behoorlijk tegen. Want in deze regio 130 kilometer onder Parijs kan het lelijk waaien. En dus: kans op waaiers.

Het zal vanaf de start (13.05 uur) gewoon ouderwets opletten zijn voor de klassementsrenners. De sprinters zullen dromen van een massaspurt in aankomstplaats Saint-Amand-Montrond. On y va!

Etappe 10