F1-blog
NOS SportAangepast

Verstappen wint na zinderende slotfase • Norris tweede op minder dan een seconde

In dit blog volgen we alle actie tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna.

  • Verstappen won de race na een spannende slotfase
  • Max Verstappen startte vanaf poleposition

Een pushbericht ontvangen bij updates in het blog? Tik op het belletje!

liveblog gesloten

Volgende week mogen we weer

Tot zover het blog voor vandaag. Volgende week staat er met de Grand Prix van Monaco de meest traditionele race van het seizoen op het programma. Inhalen is natuurlijk lastig in de smalle straten van Monte-Carlo, maar qua prestige gaat er niks boven een zege in het prinsdom.

Volgende week volgen we alles weer via een liveblog, tot volgende week!

De nieuwe WK-stand

Bekijk hier de nieuwe stand in het wereldkampioenschap Formule 1:

Ineens liep het terug

In de 44ste ronde was het gat tussen Verstappen en Norris nog 7,5 seconden. Toen begon het rap terug te lopen. Het lag niet aan een klein foutje van Verstappen, of aan het feit dat hij zijn banden alleen even wilde laten afkoelen. Norris was rapper en naderde snel.

In de laatste ronde was het gat minder dan een seconde, maar zoals Norris zei: hij kwam enkele rondjes tekort.

Waar de race in Imola lang op een dominante zege van Verstappen afkoerste, kreeg het publiek een ongekend spannende slotfase voorgeschoteld.

De uitslag

Norris: 'Een of twee ronden nodig'

Norris denkt dat hij met een paar extra ronden had kunnen winnen. "Het doet me pijn om het te zeggen, maar met een of twee extra ronden had ik hem kunnen hebben. Dat is zwaar, het is jammer. Ik vocht tot het einde, maar ik verloor teveel tijd op Max in het begin."

Verstappen: 'Voluit gaan was moeilijk'

Verstappen is opgelucht na zijn zege. "Op de medium waren we aardig stek. op de harde banden was het moeilijker. Vooral in de laatste tien ronden hadden we weinig grip, ik gleed veel. Ik zag Lando dichterbij komen."

"Ik ging voluit, dat is erg moeilijk als de banden niet meer werken. Ik maakte gelukkig geen fout, ik ben enorm blij om te winnen."

GP Emilia-Romagna 63/63 | Verstappen wint!

Wat een spanning in de laatste ronde! Verstappen wint met een minimale voorsprong! Wat een geweldig einde van de race!

Norris wordt tweede, voor Leclerc, Piastri en Sainz.

GP Emilia-Romagna 62/63 | Komt er een kans?

Krijgt Norris één kans op een inhaalactie? Het lijkt op het rechte stuk te moeten gebeuren bij het ingaan van de laatste ronde.

GP Emilia-Romagna 61/63 | Drie rondjes nog

Nog drie ronden te gaan en het gat is iets groter dan een seconde.

GP Emilia-Romagna 58/63 | Wat een spanning

Het gat is nog maar 1,6 seconden. Gaat er een aanval komen van Norris op Verstappen?

GP Emilia-Romagna 55/63 | Nog maar 2,5 seconden

Norris zit nog maar 2.5 seconden achter Verstappen. Het wordt nog enorm spannend!

GP Emilia-Romagna 52/63 | Verstappen verliest wat tijd

Verstappen zegt dat zijn banden niet werken. Zijn voorsprong is nog maar 4,5 seconden.

Norris krijgt de info over de radio te horen: "Ik zie het", roept hij.

GP Emilia-Romagna 48/63 | Foutje Leclerc

Leclerc schiet even rechtdoor in de chicane, maar kan zonder problemen zijn weg vervolgen. Hij verliest wel ruim een halve seconde.

De tifosi schreeuwen Leclerc naar voren

GP Emilia-Romagna 42/63 | Leclerc klopt aan bij Norris

Leclerc is weggereden bij Piastri en zit nu nog maar 1,3 seconden achter Norris. Kan de Ferrari-rijder voor de tifosi nog naar de tweede plek? Norris heeft op de radio al gemeld dat hij niet genoeg snelheid heeft.

Pérez pakt ondertussen de achtste plek af van Tsunoda.

GP Emilia-Romagna 38/63 | Pérez maakt pitstop

Daar is de pitstop voor de Mexicaan. Hij verliest daarmee de nodige posities.

Verstappen ligt nog altijd probleemloos aan de leiding, met een voorsprong van 6,5 seconden op Norris.

GP Emilia-Romagna 37/63 | Mooi gevecht Pérez en Hamilton

Hamilton haalt Pérez in voor de zevende plek. Pérez moet nog altijd zijn pitstop maken.

GP Emilia-Romagna 34/63 | Piastri dringt aan bij Leclerc

Piastri is op jacht naar de derde plek. Hij zit een seconde achter Ferrari-coureur Leclerc.

GP Emilia-Romagna 30/63 | Tussenstand

De top vijf na dertig ronden:

  1. Verstappen
  2. Norris (+6,5 seconden)
  3. Leclerc (+3,2)
  4. Piastri (+0,8)
  5. Sainz (+6,2)

Sainz haalt zojuist Pérez in.

GP Emilia-Romagna 28/63 | Foutje Hamilton, meer pitstops

Hamilton is even van de baan geraakt in de lastige tweede sector. De Engelsman gaat door het grind, maar kan zijn weg vervolgen.

Leclerc en Piastri, die allebei al hun pitstop gemaakt hebben, gaan Pérez voorbij. Iedereen vooraan heeft nu zijn pitstop gemaakt.

GP Emilia-Romagna 24/63 | Laatste waarschuwing en pitstop Verstappen

Een waarschuwingsvlag voor Verstappen omdat hij te vaak buiten de baan is gekomen. Nog één keer en hij krijgt een tijdstraf.

Verstappen maakt meteen zijn pitstop en hij komt voor Norris de baan op, de Engelsman ging net Pérez voorbij.

GP Emilia-Romagna 23/63 | Pitstop Norris

Norris maakt zijn eerste - en waarschijnlijk enige - pitstop! Gaat Verstappen de volgende ronde? Norris komt achter Pérez de baan op, de Mexicaan kan Verstappen helpen door Norris op te houden.

Albon krijgt een tijdstraf van tien seconden omdat zijn wiel niet goed vastzat.

GP Emilia-Romagna 22/63 | Verstappen klaagt over banden

Verstappen zegt over de radio dat zijn linker voorband er niet goed uit ziet. Hij ligt wel meer dan zes seconden voor.

Russell komt ondertussen binnen voor nieuwe banden. Volgen er zo meer?

GP Emilia-Romagna 20/63 | Foutje Pérez

Pérez schiet even rechtdoor, recht voor de neus van onze F1-verslaggever Louis Dekker.

"De Italianen hier hoopten even (juichend) dat het Max was, maar wisten na paar seconden wel beter", zegt Dekker.

Zo zag de start eruit

De start van de race in Imola

GP Emilia-Romagna 15/63 | Rembrandje Alonso

De linker voorrem van Alonso vliegt in brand na zijn pitstop. Het vuur dooft als hij de pitstraat uitrijdt.

GP Emilia-Romagna 13/63 | Piastri zet druk op Sainz

Piastri dringt steeds meer aan bij Sainz, die vierde rijdt. Gaat de Australiër zo de Spanjaard voorbij?

Ondertussen zien we de eerste pitstops bij de coureurs die buiten de top tien rijden.

GP Emilia-Romagna 10/63 | Probleem voor Albon

Albon rijdt langzaam, hij meldt op de radio dat er een wiel niet goed vastzit. Hij rijdt terug naar de pits en gaat aan de kant voor de andere rijders.

Verstappen heeft eerste zege al binnen

Team Redline heeft de digitale 24 uur van de Nürburgring gewonnen. Verstappen was een van de vier coureurs van het team, en reed gisteravond en vanochtend enkele uren in de virtuele bolide.

GP Emilia-Romagna 6/63 | De top vijf

Verstappen ligt meer dan een seconde voor op Norris, waardoor de Brit de achtervleugel niet open mag zetten. De top vijf is nu:

  1. Verstappen
  2. Norris
  3. Leclerc
  4. Sainz
  5. Piastri

GP Emilia-Romagna 2/63 | Kleine voorsprong voor Verstappen

Verstappen heeft een voorsprong van ongeveer een seconde. Pérez, die als elfde van start moest, ligt nu tiende. Iedereen is de eerste ronde zonder problemen doorgekomen.

GP Emilia-Romagna 1/63 | Startlichten uit, we zijn onderweg!

Verstappen pakt de leiding bij de start. Norris volgt, voor Leclerc, Sainz en Piastri.

Formatieronde van start

De formatieronde is onderweg. Over enkele minuten gaan we van start.

Nog enkele minuten

Bij Red Bull worden de laatste werkzaamheden verricht. Om 15.00 uur begint de formatieronde.

Komen McLaren en Ferrari dichterbij?

Na een seizoen waarin Red Bull slechts één race verloor, lijken Ferrari en Mclaren het gat naar Red Bull te dichten. Kunnen ze het Verstappen en Pérez lastig blijven maken?

Lees hier meer over het dromen en twijfelen bij McLaren en Ferrari:

Imola weer terug

Vorig jaar werd de GP in Imola afgelast vanwege overstromingen in het gebied, nu is het weer volle bak op het traditionele circuit.

Vorig jaar werd de race afgelast, nu is het weer volle bak op traditionele baan in Imola

De lastige omloop

Het circuit in Emilia-Romagna ligt prachtig tegen het stadje Imola aan, dat ten oosten van Bologna en ten noorden van Toscane ligt.

De baan begint met een lang recht stuk, gevolgd door twee snelle chicanes. In de tweede sector moeten coureurs zich door een aantal zeer lastige bochten worstelen. Denk aan de Piratella, een razendsnelle knik naar rechts. Of de Acque Minerali, een krappe bochtencombinatie.

Richting de finish komen de rijders nog twee bochten naar links tegen, waar Alonso gisteren crashte. Er liggen veel grindbakken, er is weinig ruimte voor fouten en de perfecte rondes aan elkaar blijven knopen wordt een grote uitdaging.

Leclerc in actie in Imola

Tifosi wisselend enthousiast over komt Hamilton

Volgend jaar maakt Lewis Hamilton de stap naar Ferrari, als vervanger van Carlos Sainz. De zevenvoudig wereldkampioen wil zijn carrière afsluiten bij het beroemdste team uit de F1-geschiedenis. "Hij is een meervoudig wereldkampioen, dus een goede aanwinst voor Ferrari", zegt een fan met een heuse achtervleugel op zijn hoofd.

Toch zijn niet alle fans even enthousiast over de komst van Hamilton naar het team uit Maranello. Ook zijn er fans die liever topontwerper Adrian Newey zien komen. "Hamilton is een ervaren coureur die veel heeft gewonnen, maar Newey heeft ervaring met een winnende auto."

F1-verslaggever Ayolt Kloosterboer trok eropuit en vroeg de in Imola aanwezige tifosi naar hun gevoel bij de transfer van Hamilton.

Tifosi vinden het mooi dat Hamilton komt, maar balen ook dat Sainz weggaat

F1-verslaggever Louis Dekker over de hoop van de Italiaanse fans

"Iedereen gunt Verstappen hier de zege, maar voor de spanning vinden ze het jammer dat hij vooraan staat. Inhalen is hier lastig."

"De Ferrari-fans hebben hoop, want de coureurs kunnen elkaar helpen met een slipstream bij de start. De hoop is dat Leclerc zowel Norris als Verstappen kan verschalken in de eerste bochtencombinatie."

Leclerc voor de start

Van dramatische vrijdag naar sterke zaterdag

Het weekend begon zo slecht voor Verstappen. De balans was vrijdag ver te zoeken en ook tijdens de vrije training op zaterdag ging het niet naar wens. In de kwalificatie was er toch ineens poleposition voor de drievoudig wereldkampioen.

Lees hier de reacties na de kwalificatie van gisteren:

Vettel in bolide Senna

Sebastian Vettel reed zojuist enkele ronden in de McLaren uit 1993 van Ayrton Senna. Dertig jaar geleden kwam de Braziliaan om het leven door een zwaar ongeluk in Imola.

Viervoudig wereldkampioen Vettel organiseerde afgelopen donderdag al een gezamenlijke loop met veel coureurs en teamleden, ter herdenking van Senna.

Verstappen ligt digitaal al vooraan

Wie dacht dat Verstappen het na de kwalificatie van gisteren rustig aan zou doen, heeft het mis. De Nederlander heeft gisteravond en vanochtend enkele periodes gereden in de digitale 24 uur van de Nürburgring. Hij deelt de BMW van Team Redline met startnummer 20 met drie andere sterke simcoureurs.

De race finisht om 15.00 uur, en vooralsnog ligt de auto van Verstappen en consorten vooraan. Bij de start van de Grand Prix in Imola kan Verstappen zijn eerste zege van de dag al binnen hebben.

Startopstelling (met één wijziging)

Dit is de startopstelling voor de race die om 15.00 uur van start gaat. Max Verstappen start vanaf poleposition, voor McLaren-rijder Lando Norris. Oscar Piastri start als vijfde omdat hij een gridstraf heeft gekregen voor het in de weg zitten van Kevin Magnussen tijdens de kwalificatie.

Er is vandaag één ding veranderd: Fernando Alonso start vanuit de pitstraat omdat het team de afstelling van zijn auto gewijzigd heeft.

Goedemiddag!

Welkom in ons Formule 1-liveblog. Vandaag volgen we alle actie tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna op het circuit van Imola. Het belooft een spannende race te worden!