Verstappen ondanks matige ronde naar sprintpole • Beide Mercedessen vroegtijdig klaar
De Formule 1 is aanbeland in Miami, voor de zesde grand prix van het seizoen. Vandaag staan de vrije training en de sprintkwalificatie op het programma:
- Verstappen snelste in vrije training
- Sprintkwalificatie begonnen om 22.30 uur, volg hier de stand van zaken
Een pushmelding ontvangen bij een update? Klik op het belletje!
Tot zover
Morgen zijn we terug voor dag twee van de Grand Prix van Miami. Om 18.00 uur start de sprintrace, om 22.00 uur de kwalificatie voor de hoofdrace van zondag. Tot morgen!
Uitslag sprintkwalificatie Miami
Verstappen: 'Het voelde verschrikkelijk'
Verstappen vertelt over zijn laatste ronde: "Het voelde verschrikkelijk. Misschien was het in de laatste sessie moeilijk om de banden goed te krijgen. In SQ2 voelde het al niet goed. SQ3 was hetzelfde, ik verbeterde niet, maar op een of andere manier werden we eerste."
"Het voelde niet alsof we voor de poleposition konden gaan. Toch lukte het, ik weet niet wat er met de anderen gebeurde."
Sprintkwalificatie Miami | Sprintpole voor Verstappen!
Verstappen zet de snelste tijd neer! Hij maakt een klein foutje in zijn ronde, maar is toch de rapste. Leclerc herstelt zich met de tweede tijd knap van zijn fout in de vrije training. Pérez is derde, Ricciardo zeer verrassend vierde.
"Wat is er met de anderen gebeurd, mijn ronde was verschrikkelijk", zegt Verstappen droog over de radio.
Sprintkwalificatie Miami | SQ3 begonnen, maar iedereen wacht
Alle rijders lijken slechts één rondje te doen in het laatste deel van de sprintkwalificatie. Alles of niets dus voor de tien snelste rijders van de dag.
Sprintkwalificatie Miami | Verstappen door, beide Mercedessen eruit
Red Bull neemt risico door Verstappen maar een rondje te geven. Het is niet de snelste tijd, maar wel genoeg om door te gaan.
Het is een dramatische sessie voor Mercedes. Russell en Hamilton worden elfde en twaalfde en zijn klaar voor vandaag. Ook Ocon, Magnussen en Tsunoda liggen er uit, al lag dit meer in de lijn der verwachting.
Ricciardo en Hülkenberg zijn de verrassende namen die SQ3 wel hebben gehaald.
Sprintkwalificatie Miami | Norris en Pérez sterk, Verstappen wacht
De tweede sessie is alweer onderweg. Pérez zet voorlopig de snelste tijd neer, Verstappen staat nog in de pits en doet maar een rondje. Even later knalt Norris over Pérez heen.
Sprintkwalificatie Miami | Afvallers bekend
Norris sluit de eerste sessie af met de snelste tijd. Leclerc, die in de eerste training bijna niet gereden heeft na een spin in de openingsfase, is probleemloos door naar het tweede deel.
Albon, Gasly, Zhou, Bottas en Sargeant zijn klaar na SQ1. Albon is zijn laatste rondetijd zelfs verloren omdat hij buiten de baan is gekomen, dus hij eindigt onderaan.
Bottas lijkt ook nog een probleem te krijgen met de wedstrijdleiding. De Fin wist niet dat Piastri er op hoge snelheid aankwam in de eerste bocht, terwijl hij zelf in een rustige ronde zat. Piastri moest in de remmen om Bottas te ontwijken.
Sprintkwalificatie Miami | Eerste rondetijden
De eerste rondetijden zijn neergezet. Verstappen leidt, met minder dan een tiende van een seconde voorsprong op Piastri en Pérez. Uiteindelijk is de top vijftien halen alles dat nu telt.
Sprintkwalificatie Miami | Bolides de baan op
Twintig coureurs, twaalf minuten en iedereen op de mediumband, waardoor het onvoorspelbaarder is dan een normale kwalificatiesessie. De baan is groen, we zijn onderweg!
Aftellen tot sprintkwali
Over een kwartier begint de kwalificatie voor de sprintrace. Het gaat grotendeels volgens hetzelfde recept als de normale kwalificatie van zaterdagmiddag: opnieuw vallen er na de eerste twee sessies vijf rijders af, en maken tien rijders uit wie er met de sprintpole vandoor gaat. De sessies duren echter wel korter.
SQ1 (Sprint Qualifying 1) duurt twaalf minuten, SQ2 duurt tien minuten en in SQ3 hebben de rijders maar acht minuten de tijd. Bovendien moet er in de eerste twee delen op de mediumband gereden worden, dus niet de snelste soort.
'Fysiek zware baan'
"Miami is fysiek een zware baan. Het is hier heet en het is een interessant circuit qua lay-out met een mooie mix van bochten en snelle stukken. Uitdagend, maar daar houden we wel van", zegt Verstappen over de omloop in Miami.
Die mix uit zich mooi in de drie verschillende sectoren van het circuit in Florida. In de eerste sector volgt er na een langzame eerste bocht een sectie met een aantal snelle bochten. Het tweede deel kent een lang gedeelte met vol gas, waar goed ingehaald kan worden. Dan volgt een stuk met een paar zeer langzame bochten.
De laatste sector begint met een lang recht stuk, gevolgd door een langzame haarspeldbocht. Dan draaien de coureurs via twee snelle knikken weer het start-finish op.
Hamilton: 'Newey zou geweldige toevoeging zijn'
Lewis Hamilton werd gevraagd naar of hij graag samen zou werken met ontwerper Adrian Newey. De zevenvoudig wereldkampioen stapt volgend jaar over naar Ferrari, Newey maakte deze week bekend te vertrekken bij Red Bull. "Adrian heeft een mooie historie. Hij heeft duidelijk geweldig werk geleverd tijdens zijn carrière in het samenwerken met teams en de kennis die hij heeft. En ik denk dat hij een geweldige toevoeging zou zijn."
"Ze (Ferrari) hebben al een goed team en maken al grote progressie, hun auto's zijn sneller dit jaar. Maar het zou een privilege zijn om met hem te werken."
"Als er een lijst was van mensen waarmee ik graag zou werken, zou hij absoluut bovenaan staan."
Verstappen: 'Geloof in project Red Bull'
Op donderdag ging Verstappen in over het gerucht dat hij vanaf 2026 150 miljoen per jaar kan verdienen bij het team van Mercedes. "Geld is niet de reden, bij 250 miljoen ook niet. Ik ben blij met wat ik hier heb en krijg. Het draait om prestaties en competitief zijn, in de beste auto zitten. Ik ken mezelf: als ik moet vechten om vijfde te worden word ik chagrijnig en ga ik mopperen. Dat weet iedereen, Toto weet dat ook."
"Uiteraard is Mercedes hoopvol dat het daar in de toekomst beter gaat, dat geldt voor elk team. Momenteel wil ik hier blijven omdat ik geloof in het project. Maar je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt."
"Op dit moment is de situatie zo dat ik gewoon bij Red Bull blijf tot en met 2028."
Uitslag vrije training
Einde van de training
De eerste vrije training is afgelopen. Verstappen eindigt met de snelste tijd, voor Piastri en Sainz. Pérez wordt als zesde.
Daar is Red Bull
Eerst noteert Pérez de snelste tijd, daarna knalt Verstappen er overheen. Toch was ook dit rondje niet helemaal foutloos. Red Bull lijkt op tijd hersteld van een tot nu toe moeizame training.
Mercedes snel, Verstappen achttiende
Russell noteert de snelste tijd, terwijl Verstappen momenteel achttiende staat. Hij heeft nog geen enkele probleemloze ronde gereden op de zachte band, en klaagt dat de banden te warm zijn.
Meer foutjes
Zowel Albon als Verstappen breekt zijn ronde af nadat ze kortstondig de achterkant hadden verloren in de snelle eerste sector. Bij Verstappen ging het volgens zijn team om een windvlaag.
Snelle rondetijden in aantocht
Tot nu toe hebben de coureurs zich beziggehouden met lange runs. In de laatste tien minuten zullen er meer snellere ronden gereden worden. Bottas is de eerste die een tijd op de snelle zachte band neerzet, andere rijders zullen volgen.
Rijders zoeken grip
Verstappen schiet nog een keer rechtdoor, maar hij is zeker niet de enige. De rijders zijn nog aan het zoeken naar grip, op de baan die buiten dit weekend bijna niet gebruikt wordt.
Dit is de stand net over de helft van de sessie:
Verstappen rechtdoor
Max Verstappen verremt zich in de laatste bocht. Hij schiet even van de baan, maar keert zonder problemen terug.
En weer door
De Ferrari is opgeruimd en de rijders kunnen hun training vervolgen. Voorlopig staat Verstappen bovenaan, maar tijden zeggen in deze fase nog zeer weinig.
Rode vlag
Leclerc is gezakt voor de bijzondere verrichting. De Monegask stapt uit zijn Ferrari en de rode vlag wordt gezwaaid. De sessie is onderbroken, de tijd loopt door. Kostbare tijd gaat dus verloren voor Leclerc, want de volgende sessie is de kwalificatie voor de sprintrace.
Opstartproblemen
Lando Norris geeft aan dat het sturen de ene kant op zwaarder is dan de andere kant op. Zijn McLaren-teamgenoot Oscar Piastri klaagt dat het sturen aan beide kanten te zwaar is.
Ondertussen is Charles Leclerc gespind. Hij probeert de auto te draaien, maar dat gaat net wat minder soepel dan gepland. Een onverwachte opfriscursus van keren door middel van steken dus.
Training onderweg
De groene vlag wordt gezwaaid en de coureurs mogen de baan op in Miami. Een uur lang hebben ze de tijd om de afstelling op orde te krijgen en vertrouwen te tanken voor de sprintkwalificatie, die later vandaag wordt verreden.
Alpine op gewicht
Een aantal teams heeft updates meegebracht naar Miami. Alpine heeft niet zo veel veranderd als bijvoorbeeld McLaren, maar toch heeft de huidige hekkensluiter bij de teams goed nieuws. "Voor het eerst is de auto op gewicht, daarvoor was hij te zwaar", zegt F1-verslaggever Louis Dekker.
"Ze hebben hem afgeslankt. Dat zie je met het blote oog niet, maar het is heel belangrijk. Ieder kilootje dat eraf gaat helpt."
De vorige races in Miami
Twee jaar geleden werd er voor het eerst geracet in Miami. Max Verstappen startte de race als derde, achter de Ferrari's van Charles Leclerc en Carlos Sainz. Bij de start had Verstappen Sainz al te pakken, Leclerc werd enkele ronden later verschalkt. Een late safety car maakte het nog spannend, maar Verstappen won de race.
Vorig jaar moest de inmiddels drievoudig wereldkampioen vanaf de negende plek beginnen, na een rode vlag op een vervelend moment in de kwalificatie. Zijn teamgenoot Pérez startte op poleposition. Verstappen liet in die race merken wie er de baas is bij Red Bull. Hij knokte zich snel naar voren, en na een pitstop in de slotfase vloog hij voorbij aan Pérez.
Het was een omslagpunt, want in de eerste vier races kon de Mexicaan mee met Verstappen. Na de race in Miami volgden nog negen zeges op rij voor Verstappen.
Verstappen over vertrek Newey
Hét nieuws voorafgaand aan dit F1-weekend was het vertrek van topontwerper Adrian Newey bij Red Bull Racing. Hij stond aan de wieg van de wereldtitels van Sebastian Vettel (vier) en Max Verstappen (drie).
Max Verstappen reageerde op donderdag op het nieuws dat Newey na negentien jaar stopt bij Red Bull. "Natuurlijk had ik liever gezien dat hij nog een paar jaar bleef, maar als iemand echt weg wil heeft het geen zin hem of haar tegen te houden. Dan moet je loslaten. Zo is het leven."
'Start your engines'
Welkom bij ons liveblog over de eerste dag van de Grand Prix van Miami. Voor de derde keer wordt er geracet op het Miami International Autodrome, gelegen naast het NFL-stadion van de Miami Dolphins.
Zo meteen wordt er afgetrapt met de vrije training, later vanavond vindt de kwalificatie voor de sprintrace plaats.