F1-blog
NOS SportAangepast

Weer poleposition voor Verstappen • Pérez binnen een tiende van een seconde op Suzuka

In dit blog volgen we de kwalificatie voor de Grand Prix van Japan, op het circuit van Suzuka.

  • Verstappen was de snelste in de derde vrije training
  • Max Verstappen pakte ook de poleposition
liveblog gesloten

Tot zover

Hiermee sluiten we het blog voor de zaterdag af. Morgen zijn we terug voor race day in Suzuka. De wedstrijd start om 07.00 uur Nederlandse tijd.

Tot morgen!

Verstappen: 'Het was nog best spannend op het einde'

Lees hier de reactie van de top drie van de kwalificatie:

Een aantal statistieken

- Het is de vijfde poleposition van Verstappen op rij, de reeks loopt sinds de GP van Abu Dhabi vorig jaar

- Het is zijn derde pole in Japan op een rij

- Van de laatste vijf races in Japan, werden er vier gewonnen vanaf poleposition

- In 37 edities werd slechts zes keer gewonnen van P3 of lager, waarvan een keer op het circuit van Fuji

Lees hier alles terug:

Heb je de kwalificatie gemist of wil je alles nog even teruglezen? Lees hier een round-up van wat er deze ochtend allemaal gebeurde op Suzuka:

Bekijk hier de uitslag van de kwalificatie in Japan

Verstappen: 'Niet elke ronde kan perfect'

Verstappen is blij met zijn poleposition, maar hij moest er wel voor vechten: "Deze baan is erg moeilijk met de banden. Het werkt niet altijd als je tot de limiet gaat. Uiteindelijk is de pole het belangrijkste. Natuurlijk wil je dat elke ronde perfect is, maar op een baan als deze is dat niet altijd het geval. Over het algemeen was het een goede dag, hebben we een goede startpositie en morgen is wat telt."

"Het is goed om als team eerste en tweede te staan, en hopelijk kunnen we dat volhouden."

Pérez: 'Zat dicht bij elkaar'

Pérez dacht dat poleposition mogelijk was: "Het was spannend met Max. Het voelde als een goede ronde."

"Als het zo dicht bij elkaar zit kan alles het verschil maken. Ik had geen goed begin van de ronde, dat heeft misschien het verschil gemaakt."

Kwalificatie Japan Q3 | Pole voor Verstappen

Max Verstappen staat op poleposition! Hij verbetert zich minimaal en is 66 duizendsten sneller dan Pérez, die ook verbeterde. Norris en Sainz volgen op ruimere afstand.

1. Verstappen

2. Pérez

3. Norris

4. Sainz

5. Alonso

6. Piastri

7. Hamilton

8. Leclerc

9. Russell

10. Tsunoda

Kwalificatie Japan Q3 | Laatste poging

Leclerc koos voor een rondje, en staat voorlopig zevende. De andere rijders beginnen nu aan hun laatste rondje.

Kwalificatie Japan Q3 | Verstappen voorlopig P1

Verstappen zet in zijn eerste rondje de snelste tijd neer. Hij ligt ruim twee tienden voor op Norris, dan volgen Pérez en Sainz.

Max Verstappen

Kwalificatie Japan Q3 | Weer onderweg

De rijders zijn begonnen aan Q3. De meeste coureurs zullen twee pogingen doen tot een snelle ronde.

Kwalificatie Japan Q2 | Tsunoda door

Lokale held Tsunoda is door naar Q3! De afvallers zijn weinig verrassend: Daniel Ricciardo (RB), Nico Hülkenberg (Haas), Valtteri Bottas (Sauber), Alex Albon (Williams) en Esteban Ocon (Alpine).

Verstappen zet wederom de snelste tijd neer.

Kwalificatie Japan Q2 | Red Bull opnieuw snel, Bottas voorlopig tiende

Verstappen en Pérez staan eerste en tweede. Dan volgen Norris, Alonso en Sainz. Bottas staat op dit moment tiende, maar alle rijders krijgen nog een tweede poging. De Fin moet alles geven om in de top tien te blijven, het zou in ieder geval een flinke verrassing zijn als het lukt.

Valtteri Bottas

Kwalificatie Japan Q2 | En weer onderweg

Verstappen is begonnen aan de tweede sessie van de kwalificatie.

Japanse racefans trekken alles uit de kast voor de coureurs

De komst van de Formule 1-coureurs maakt heel wat los bij de Japanse racefans, ziet NOS-redacteur Joost Smedema in Suzuka. "Natuurlijk zie je vooral veel Red Bull-blauw, vanwege de samenwerking met Honda en het succes van Max Verstappen, maar de Japanners zijn niet alleen Honda- of Verstappenfan. De Formule 1 is hier sowieso populair."

"Langs de kant van de weg staan supporters van Pierre Gasly met een Franse vlag, anderen knutselden papieren borden van de hoofden van Carlos Sainz, senior én junior, of staan in zelfgemaakte Mercedes-overall de rijders op te wachten."

  • NOS/Joost Smedema
  • NOS/Joost Smedema
  • NOS/Joost Smedema
    De fans zijn er klaar voor
  • NOS/Joost Smedema

"Komt er een coureur in een auto voorbij, is het duwen en trekken geblazen om een handtekening te scoren. En Valtteri Bottas krijgt op zijn fiets even veel applaus als Lewis Hamilton, die sommigen bijna tot tranen toe roert als hij zijn duimpje opsteekt vanuit de auto."

Bekijk hier hoe de coureurs worden ontvangen in Suzuka:

Gekte en verklede fans bij aankomst F1-coureurs bij circuit in Japan

Kwalificatie Japan Q1 | Afvallers bekend

Lance Stroll (Aston Martin) is met de zestiende plek meest verrassende afvaller in het eerste deel van de kwalificatie. De andere rijders die er uitliggen zijn Pierre Gasly (Alpine), Kevin Magnussen (Haas), Logan Sargeant (Williams) en Zhou Guanyu (Sauber).

Valtteri Bottas (Sauber) maakt indruk met de achtste tijd, waardoor hij verder mag.

Kwalificatie Japan Q1 | Wie zit er niet bij?

Op dit moment zitten beide Haas-coureurs niet in de top vijftien. Ze hebben nog drie minuten om zich uit de gevarenzone te knokken.

Kwalificatie Japan Q1 | Verstappen snel

Verstappen noteert de snelste tijd. Hij is vier tienden sneller dan Pérez, maar voor topcoureurs is Q1 natuurlijk nog niet de belangrijkste sessie.

Kwalificatie Japan Q1 | Filerijden

Een plaatselijke file in de pitstraat. Veel coureurs rijden tegelijk de baan op en willen ruimte voor zichzelf creëren om niet opgehouden te worden, als ze aan hun snelle ronde beginnen. Russell sneed Piastri zelfs af, en dat wordt onderzocht door de wedstrijdleiding.

Kwalificatie Japan Q1 | Groene vlag

De groene vlag zwaait en daarmee is Q1 begonnen. Kevin Magnussen rijdt als eerste de baan op.

Nog een paar minuten

De kwalificatie gaat zo meteen weer volgens het bekende principe. Drie sessies, waarbij er na de eerste twee steeds vijf rijders afvallen, en de top tien van de startopstelling in het laatste deel bepaald wordt.

Sargeant: 'Vertrouwen hebben en hopen dat er niks misgaat'

Met welk gevoel zal Logan Sargeant straks in de auto stappen? Twee weken geleden miste hij de grand prix omdat hij zijn auto moest afstaan aan teamgenoot Alex Albon, gisteren schoot hij de bandenstapel in tijdens de eerste vrije training. Belangrijk daarbij: Williams heeft geen reserve chassis.

De auto van Sargeant wordt weggehaald

"Het chassis was in orde, gelukkig, maar daar is alles wel mee gezegd", reageerde teambaas James Vowles na de crash van gisteren. De ophanging en versnellingsbak van zijn auto waren op tijd gerepareerd voor de tweede training.

Sargeant is een gewaarschuwd man. "Je weet dat je moet uitkijken. Maar dit is Formule 1. Als je voorzichtig gaat rijden, ben je nergens. Dus dat is geen optie, je moet vertrouwen hebben. En hopen dat er niks misgaat."

Wolff over vervanging Hamilton: 'Gaan die beslissing niet snel nemen'

De naam van Sebastian Vettel valt geregeld in Suzuka. De viervoudig wereldkampioen, afgezwaaid in 2022, liet optekenen dat hij open staat voor een terugkeer in de Formule 1. Mits onder de juiste omstandigheden en bij een goed aanbod. Hij sprak onlangs, over allerlei verschillende onderwerpen, met Mercedes-teambaas Toto Wolff.

"Soms is het goed om een pauze te nemen om te beoordelen wat je echt belangrijk vindt", zegt Wolff. Maar of Vettel een optie is voor Mercedes?

"We hebben nog geen beslissing genomen en zijn ook niet van plan dat in de komende weken al te doen", gaat Wolff in op de vacature die het vertrek van Lewis Hamilton naar Ferrari heeft opgeleverd. "We willen de opties open houden, het is nu nog te vroeg om een coureur vast te leggen, hoe jong of ervaren ook."

Terug naar 1989: twee legendes vechten tot het uiterste

In 1989 domineerden Ayrton Senna en Alain Prost de Formule 1. De twee McLaren-coureurs waren de beste rijders van de grid, maar konden elkaars bloed wel drinken.

In Japan, de voorlaatste race, was Prost op weg naar de wereldtitel. Senna wilde daar niets van weken en zette een risicovolle inhaalactie in. Het gevolg: beide McLarens vlogen eraf. De race van Prost was klaar, Senna kon door, maar werd later gediskwalificeerd. Daardoor was de titel voor Prost. De Fransman had genoeg van zijn teamgenoot en verkaste naar Ferrari.

Nieuw jaar, nieuwe botsing

Een jaar later maakten de heren het nog bonter toen ze opnieuw voor de titel vochten. Senna pakte poleposition in Japan, opnieuw de voorlaatste race van het seizoen. Hij was boos omdat Prost aan de schonere kant van de startopstelling mocht starten, waardoor hij meer grip had. Prost kwam beter van zijn positie en haalde Senna meteen in. Senna wist, dat als beide coureurs niet zouden aankomen, hij wereldkampioen zou worden.

Tien seconden na de start werd dit scenario werkelijkheid. Senna stuurde niet in de eerste snelle bocht, en nam Prost met zich mee. Senna werd kampioen, Prost was ziedend.

De McLarens vlogen er in 1989 samen vanaf

Verstappen over remproblemen: 'Je moet het wel goed vastzetten'

Dat een loszittende remklauw de oorzaak was voor zijn uitvallen in Australië, dat is wel duidelijk. Maar hoe kon het onderdeel Max Verstappen twee weken al in de vierde rondes dwingen uit zijn auto te stappen? Dat is ook in Japan niet helemaal duidelijk geworden.

"Het is heel moeilijk om uit te leggen hoe dat kon ontstaan", trok Verstappen afgelopen donderdag een rookgordijn op. Maar hij zei ook, bijna tussen neus en lippen door: "Je moet het wel vastzetten natuurlijk."

Of het dus een technisch probleem betrof of een menselijke fout van een van zijn monteurs was, laat Verstappen in het midden. Hij is niet bang dat er opnieuw problemen optreden. Het team heeft "procedures aangepast" om een herhaling te voorkomen.

Lees hier meer:

De fans zijn er weer klaar voor

Net zoals elke editie komen de fans weer in stijl naar het circuit.

  • NOS/Joost Smedema
    De fans zijn er klaar voor
  • NOS/Joost Smedema

Eerder vandaag

Max Verstappen zette de snelste tijd in de derde vrije training neer. Hij was ruim twee tienden van een seconde sneller dan zijn teamgenoot Sergio Pérez.

George Russell en Lewis Hamilton werden derde en vierde.

Goedemorgen

Welkom op dag twee van de GP van Japan. Vandaag worden alle kaarten op tafel gelegd. Er is geen tijd meer voor verstoppertje, in de kwalificatie zullen de coureurs alles geven voor een zo goed mogelijke startpositie voor de race van zondag. De sessie start om 08.00 uur.