62 jaar na opa Poupou wint Van der Poel Milaan-Sanremo • Ganna tweede, Van Aert derde
Het eerste wielermonument van het jaar: Milaan-Sanremo
- Mathieu van der Poel wint de 114de editie van Milaan-Sanremo
- Hij valt aan onder de top van de Poggio en rijdt solo naar de winst.
- Filippo Ganna wordt tweede, Wout van Aert derde, Tadej Pogacar vierde.
- Bekijk de slotfase en lees het reactieverhaal.
Automatisch updates ontvangen van dit liveblog? Klik dan op het belletje!
Begin van een prachtig wielervoorjaar?!
En dit was nog maar het eerste monument van dit wielervoorjaar. Dat belooft veel voor de komende weken. Komende week wordt het al smullen van de E3 Prijs (woensdag, met Van der Poel, Van Aert én Pogacar) en Gent-Wevelgem (zondag). Daarmee begint de 'heilige Vlaamse wielerweek' met op woensdag Dwars door Vlaanderen en op zondag 2 april de Ronde van Vlaanderen!
Op beide zondagen kun je de koers weer volgen via een liveblog. Bedankt voor het volgen en graag tot dan!
Van Aert niet teleurgesteld: 'Er was weinig te doen tegen Mathieu vandaag'
Wout van Aert werd derde in Milaan-Sanremo achter zijn eeuwige concurrent Mathieu van der Poel. Daar kon de kopman van Jumbo-Visma mee leven, want: 'er was weinig te doen tegen Mathieu vandaag'.
Van der Poel vierde Nederlandse winnaar in Sanremo, maar wie volgt hij op?
Apetrots was Mathieu van der Poel op zijn monumentale zege in Sanremo en dan vooral op de manier waarop. "Ik wilde eigenlijk iets eerder gaan, maar vond het juiste moment niet. De afdaling heb ik deze week een paar keer verkend, dus die kende ik redelijk goed. Ik ben zeker niet op de limiet gegaan, want ook als ik zou worden teruggepakt, dan zou ik nog kunnen winnen in de sprint. Maar ik heb niet meer omgekeken en ook geen tijdsverschillen gehoord en dat is meestal wel een goed teken."
Na zijn magistrale zege bij het WK veldrijden in Hoogerheide was hij nog niet zo overtuigend in zijn eerste koersen op de weg. "Dit was mijn eerste grote doel van het seizoen. Dat ik zo goed zou zijn, had ik ook niet verwacht. Ik ben iets beter geworden in pieken, dan is het leuk".
Twee jaar geleden worstelde Mathieu van der Poel al met de vraag wie de laatste Nederlandse winnaar van Milaan-Sanremo was. Na vandaag twijfelt hij niet meer wie de laatste winnaar is. Maar wie hij opvolgt? 'Ik gok Zoetemelk? Kuiper? Dat was mijn tweede gok."
Van der Poel ook in voetsporen van Nibali
Aan het begin van dit liveblog schreven we over de constatering van de Vlaamse journalist Jonas Creteur, dat de renner die als eerste over de top van de Poggio komt zelden wint. Na Vincenzo Nibali (2018) is Mathieu van der Poel de tweede renner die dat presteert in de laatste 26 edities.
Ook best bijzonder.
Zo opa, zo kleinzoon
Deze foto van de zege van opa Raymond Poulidor in Sanremo in 1961 plaatste Mathieu van der Poel eerder deze week op Instagram.
Na 38 jaar heeft hij 'm: vierde Nederlandse zege
Na Arie den Hartog (1965), Jan Raas (1977) en Hennie Kuiper (1985) is Mathieu van der Poel is de vierde Nederlandse winnaar van Milaan-Sanremo. Vrij naar het commentaar bij de laatste Nederlandse wereldkampioen bij de mannen: na 38 jaar heeft hij 'm...!
Ganna: 'Beste waarden ooit, maar afdaling Mathieu was geweldig'
"Ik ben een beetje teleurgesteld dat ik tweede ben geworden", zei Filippo Ganna, die een heel knappe wedstrijd bekroonde met de tweede plaats. "Maar ik heb volgens mij mijn beste waarden ooit gereden. Mathieu van der Poel was gewoon heel sterk, hij heeft een geweldige afdaling gereden."
Van Aert content met derde plaats: 'Mathieu was supersterk'
Van Aert kon leven met zijn derde plek. "Mathieu plaatste een sterke aanval op het juiste moment. Ik ben tevreden met de derde plaats."
De editie van dit jaar was de op een na snelste editie ooit, na de door Gianni Bugno gewonnen editie van 1990. "Oh echt?", reageerde Van Aert verrast. "We hebben de hele dag de kopgroep op drie minuten gehouden. De Cipressa was misschien wel minder zwaar dan verwacht, maar op de Poggio ging het heel hard. Mathieu was gewoon supersterk vandaag.
Bekijk de laatste kilometer!
Wilhelmus klinkt (dubbel) op Via Roma!
Met een stralende lach luistert Mathieu van der Poel naar het Wilhelmus op het podium van Milaan-Sanremo. Hij kan er zelfs twee keer van genieten, want de organisatie laat liefst twee coupletten over de Via Roma schallen.
Vandaag kan het lang genoeg zijn!
Drie kampioenen op een heel smal bankje
Toptien
Van der Poel: 'Wilde deze wedstrijd heel graag winnen'
"Op de Cipressa hadden we wat tegenwind, maar voelde ik wel dat ik sterke benen had", analyseerde Mathieu van der Poel kort na zijn zege. "En ik wist dat ik op de Poggio wilde aanvallen. Dus dat heb ik gedaan."
Milaan-Sanremo was in 1961 het eerste en enige monument dat zijn opa Raymond Poulidor ooit wist te winnen. Maakt dat deze zege nog specialer? "Ik wilde deze wedstrijd heel graag winnen. Niet alleen omdat mijn opa hem ooit gewonnen heeft, maar gewoon omdat het een monument is. De laatste weken heb ik geprobeerd om naar mijn beste niveau te groeien. Dit was mijn beste niveau, denk ik."
FINISH | VAN DER POEL WINT!
Mathieu van der Poel wint! Hij is de vierde Nederlandse winnaar in Sanremo!
Ganna sprint op 0.15 naar plek twee, Van Aert wordt derde, Pogacar vierde.
1 km | Dat kan niet meer mis
In 1961 won zijn opa Raymond Poulidor. Zijn vader Adrie werd twee keer zevende.
En nu gaat Mathieu van der Poel Milaan-Sanremo winnen!
Dat kan niet meer mis.
2,5 km | Van der Poel beneden
Van der Poel is klaar met zijn afdaling en heeft ene mooie voorsprong op Van Aert, Pogacar en Ganna. Die werken wel goed samen, maar Van der Poel heeft ook vleugels gekregen.
Mohoric, Kragh Andersen en Pedersen lijken sowieso geklopt.
5 km | Aanval Van der Poel!
Van der Poel valt aan op de top van de Poggio!
Hij duikt als eerste de afdaling in en heeft een seconde of vijf op Pogacar, Van Aert en Ganna!
6 km | Pogacar
Als Pogacar aanvalt, kunnen drie man mee: Ganna, Van Aert én Van der Poel!
Met zijn vieren slaan ze een groot gat!
7 km | Acht man weg
Wellens beukt door, maar echt weg komen ze niet. We zien nu wel de grote mannen die moeten knokken.
En als Trentin het gat laat vallen zijn acht mannen weg!
8 km | Wellens en Pogacar vallen aan!
De groep dunt wel uit, maar nog altijd zien we een man of 50 op de Poggio, waar nu Bilbao het tempo bepaalt.
En dan valt Wellens aan met Pogacar in het wiel!
9 km | Bahrain op kop
Begonnen! Het is Pasqualon die aan de voet van de Poggio begint te beuken voor zijn kopmannen Mohoric en Bilbao. Dit gaat heel hard!!
10 km | Ineos brengt Ganna
Nu is het weer Ineos dat kopman Ganna naar voren brengt. Intussen zien we al een blik op de kenmerkende kassen van de Poggio. Nog 500 meter.
12 km | Wasmachine in volle werking
Het lijkt wel een massasprint, deze voorbereiding naar de voet van de Poggio. Ze komen echt van alle kanten om hun kopmannen naar voren te brengen. Van der Poel zit de hele tijd bij de eerste tien, net als Van Aert trouwens.
14 km | Politt teruggepakt
Politt heeft zich weer laten inlopen en ziet als eerste de Frans kampioen Sénéchal langskomen.
De groep is echt nog heel groot: een man of zeventig, tachtig gaan zo beginnen aan de Poggio.
16 km | Aanval Politt
Nils Politt trekt ten aanval! De Duits kampioen hoeft geen rekening meer te houden met Bennett of Van Poppel en probeert het dus maar gewoon.
Niet zo gek, want Politt was een paar jaar geleden ook al in de aanval. Maar toen op de Poggio zelf.
17 km | Van der Poel en Kragh Andersen
Het is een fraai beeld: Van der Poel en Kragh Andersen komen samen beneden, met alleen Trentin in hun rug. De twee ploegmaten praten even met elkaar en laten de rest terug komen. Maar het lijkt wel goed te zitten met de vorm van Van der Poel.
21 km | Van der Poel als eerste boven op Cipressa
Van der Poel, geholpen door Kragh Andersen, duikt als eerste de afdaling van de Cipressa in. Maar de groep is nog heel groot hoor.
Zometeen krijgen we nog tien kilometer 'vlak' naar de voet van de Poggio.
22 km | De Lie moet lossen, maar vecht
Arnaud De Lie zal bij zijn debuut in La Primavera niet winnen. Hij heeft het heel zwaar, moet lossen, maar blijft vechten om het gat niet te groot te laten worden. Wellicht lukt dat, maar dan zal de Poggio wel het verschil maken. Ploegmaat Ewan zit nog wel helemaal voorin, waar Ineos nu het initiatief overneemt van UAE.
De groep is nog heel groot trouwens.
24 km | Van Poppel lost, Bennett was betrokken bij valpartij
De tweede Bora-renner bij de zware valpartij met het hek in aanloop naar de Cipressa was trouwens Sam Bennett. En op de klim lost nu ook zijn vaste leadout Danny van Poppel.
25 km | Pogacar zet ploeg op kop
Nu is het UAE dat stevig tempo maakt voor kopman Pogacar. Liefst vier man heeft hij aan het werk gezet.
En de rest is aan het afzien.
27 km | Kopgroep ingerekend
Vlak voor de Cipressa wordt de kopgroep ingerekend. Ineos begint als eerste aan de klim van ruim 5 km, maar ook Lott-Dstny met Ewan én De Lie zitten goed voorin.
Van Aert en Laporte zijn er ook, Van der Poel moet wat plekjes goed maken.
29 km | Valpartij Tratnik, Kwiatkowski voet aan de grond
En nu zien we opeens Jan Tratnik op de grond zitten. De Sloveense aanwinst van Jumbo, vorig jaar nog toptien in de door zijn toenmalige ploeggenoot Mohoric gewonnen editie, is gevallen. En ook kerverse vader Kwiatkowski moet even voet aan de grond zetten.
30 km | Profiel Cipressa
We zijn bijna aan de voet van de Cipressa en het peloton kijkt de koplopers in de rug.
32 km | Kersverse papa Kwiatkowski
Oud-winnaar Michal Kwiatkowski meldt zich aan het front. En dat is best bijzonder, want de voormalig wereldkampioen werd vier dagen geleden voor de tweede keer vader.
33 km | Valpartij
Ai, dat is geen fijn beeld. Aan de achterkant van het peloton knalt iemand op een fietsenrek en daardoor gaan meerdere renners hard tegen het asfalt. We zien twee DSM-renners, waaronder de jonge Pavel Bittner. Ook Bora heeft twee man op de grond liggen, waaronder Benedetti.
36 km | Op naar de Cipressa
Weer zijn het de mannen van Mads Pedersen die de gevaarlijke afdaling in het peloton als eerste ingaan. Daarna gaat het in vliegende vaart naar de voet van de Cipressa!
Er zijn nog vijf koplopers over, maar lang zal dat niet meer duren.
Kopgroep (5): Maas, Balmer (Jayco), Maestri, Rivi (EOLO) en Tonelli (Green Project-Bardiani)
Peloton +0.32
39 km | Cavendish lost
Niet geheel onverwacht, maar door Mark Cavendish kan nu al een streep. De winnaar van 2009 lost op de Capo Berta.
41 km | Aranburu is terug, Abrehu lost op Capo Berta
Aranburu is alweer terug in het peloton, maar dit heeft energie gekost. Het is nu echt heel nerveus in het peloton, waar Edoardo Affini nu het stokje van Jos van Emden heeft overgenomen. Een ander stokje wel, want het is nu zij aan zij knokken voor posities.
De koplopers zijn begonnen aan de Capo Berta en dan gaat het lichtje uit bij de Ethiopiër Abrehu. Eerder moest ook Charrin al lossen. Jan Maas kan nog wel mee met de kopgroep, nog zeven man sterk.
45 km | Valpartij Aranburu
Ai, dat is balen voor Movistar. Alex Aranburu, die de laatste weken weer het niveau van een paar jaar geleden bij Caja-Rural leek te benaderen, gaat tegen de grond. De rappe Baskische rover moet even bijkomen.
Favorieten?
Wie zijn eigenlijk de grote favorieten vandaag? Dat ligt natuurlijk aan het scenario dat zich zal ontvouwen. Laten we er een paar doornemen,
Aanval op Cipressa of Poggio: Pogacar, Alaphilippe, Van Aert, Van der Poel, Cosnefroy
Aanval in of na afdaling Poggio: Mohoric, Bilbao, Ganna, Kragh Andersen
Sprint kleine groep: Pedersen, Cort Nielsen, Girmay
Sprint grote groep: Philipsen, Ewan, De Lie, Démare, Gaviria (Bennett/Cavendish)
57 km | Daar gaan we: de Tre Capi!
Attentie! We zijn in Laigueglia en gaan zo beginnen aan de Capo Mele, de eerste van de drie klimmetjes die het begin van de finale van Milaan-Sanremo markeren. We zien treintjes (Jumbo, Bora, EF en Trek) naast elkaar in het peloton dat nu toch snel dichter bij de koplopers komt. Het verschil: 1.18.
Kopgroep (9): Maas, Balmer (Jayco), Maestri, Rivi (EOLO), Tonelli en Magli (Green Project-Bardiani), Abreha (Q36.5), Charrin (Tudor), Riaboesjenko (Astana)
Peloton +1.18
TACATACATACATACATACATACATACATACATACATACA
Misschien heb je weleens gehoord van het twitteraccount @Helicoptero de La Vuelta. Nou, die hebben ze in Milaan-Sanremo ook.
Niemand kent de finale beter dan Philippe Gilbert
Philippe Gilbert stond het vaakst aan de start van Milaan-Sanremo. Liefst 18 keer probeerde hij het, maar verder dan de derde plaats in 2011 kwam hij niet. En dus bleef Milaan-Sanremo het enige monument dat ontbreekt op zijn erelijst.
Inmiddels is Gilbert speciale verslaggever bij onze collega's van Eurosport. In die rol verkende hij de finale, kwam oud-collega John Degenkolb (winnaar in 2015) tegen en legde uit welke kerkjes de renners gebruiken om te weten waar ze moeten aangaan. En hij laat zien waarom de aanloop naar de Cipressa een van de meest angstaanjagende ervaringen is in het profwielrennen.
De laatste tien edities
De laatste tien podia van Milaan-Sanremo
Winnaar | Tweede | Derde | |
2022 | Matej Mohoric (Slo) | Anthony Turgis (Fra) | MATHIEU VAN DER POEL |
2021 | Jasper Stuyven (Bel) | Caleb Ewan (Aus) | Wout van Aert (Bel) |
2020 | Wout van Aert (Bel) | Julian Alaphilippe (Fra) | Michael Matthews (Aus) |
2019 | Julian Alaphilippe (Fra) | Oliver Naesen (Bel) | Michal Kwiatkowski (Pol) |
2018 | Vincenzo Nibali (Ita) | Caleb Ewan (Aus) | Arnaud Démare (Fra) |
2017 | Michal Kwiatkowski (Pol) | Peter Sagan (Slw) | Julian Alaphilippe (Fra) |
2016 | Arnaud Démare (Fra) | Ben Swift (GBr) | Jürgen Roelandts (Bel) |
2015 | John Degenkolb (Dui) | Alexander Kristoff (Noo) | Michael Matthews (Aus) |
2014 | Alexander Kristoff (Noo) | Fabian Cancellara (Zwi) | Ben Swift (GBr) |
2013 | Gerald Ciolek (Dui) | Peter Sagan (Slw) | Fabian Cancellara (Zwi) |
81 km | Minuutje eraf voor de koplopers
De negen koplopers hebben vrijwel vanaf het begin van de vlucht drie minuten voorsprong gehad, maar inmiddels is de voorsprong onder de twee minuten. Dat kan maar een ding betekenen: de Tre Capi komen eraan! Nou ja, het duurt nog wel 25 kilometer voor we in Lagueglia zijn (bekend van de openingskoers van het Italiaanse koersjaar, dit jaar gewonnen door Nans Peters).
In Laigueglia begint de klim naar Capo Mele, gevolgd door Capo Cervo en Capo Berta.
Kopgroep (9): Maas, Balmer (Jayco), Maestri, Rivi (EOLO), Tonelli en Magli (Green Project-Bardiani), Abreha (Q36.5), Charrin (Tudor), Riaboesjenko (Astana)
Peloton +1.55
Voor de echte liefhebber: Jeans Klassieker met Arie den Hartog (2005)
Voor de echte liefhebbers: in 2005 ging Jean Nelissen terug met Arie den Hartog naar Sanremo, waar hij in 1965 zegevierde. Jean Nelissen overleed in 2010, Den Hartog in 2018.
De drie Nederlandse zeges in Sanremo in beeld
Hieronder schreven we al over de drie Nederlandse winnaars van Milaan-Sanremo. Nu hebben we ook beeld. Kijk en geniet van Arie den Hartog, Jan Raas en Hennie Kuiper.
93 km | Binnen de laatste honderd kilometer
Het is niet onopgemerkt gebleven, Jos...
Snelheidsrecord in aantocht?
De renners rijden net boven het snelste tijdschema. En gezien de fikse rugwind langs de kust stevenen we af op een snelle editie van Milaan-Sanremo, met een aankomst voor 17.00 uur.
Misschien kan zelfs het snelheidsrecord van 1990 (45,806 km per uur) van Gianni Bugno wel eens kunnen sneuvelen.
Vorig jaar werd dat record al bijna verbeterd: 45,331 km per uur.
120 km | UAE steekt mannetje bij aan kop van het peloton
Het duurt nog even voor we bij de Tre Capi zijn, maar vanaf nu gaat het wel de hele tijd op en af op de Ligurische kustwegen. En dan zien we zowaar een ploegmaat van Tadej Pogacar tempo maken op kop van het peloton. Het is Alessandro Covi die dienst heeft en Van Emden (Jumbo), Mosca (Trek) en Dillier (Alpecin) een handje komt helpen.
Ook bij UAE zijn heel veel renners van naam en faam opgesteld vandaag met Pogacar, Großschartner, Wellens, Trentin, Novak en Ulissi. Er ontbreekt er ook eentje trouwens: Davide Formolo is ziek.
De negen koplopers hebben de gashendel trouwens ook wat opengedraaid en dus wordt het verschil nog altijd niet kleiner: 2.56 spreken we van.
Kopgroep (9): Maas, Balmer (Jayco), Maestri, Rivi (EOLO), Tonelli en Magli (Green Project-Bardiani), Abreha (Q36.5), Charrin (Tudor), Riaboesjenko (Astana)
Peloton +2.56
128 km | Wie is Jan Maas?
Jan Maas is de Nederlander in de kopgroep van negen, waarschijnlijk omdat zijn kopman Michael Matthews heeft moeten afzeggen vanwege corona.
Wielervolgers weten wie Jan Maas is, maar bij het grote publiek is de 27-jarige Brabander wellicht minder bekend. Hij reed bij de opleidingsploeg van Rabobank en maakte via de continentale (opleidings-)ploegen SEG en Leopard in 2022 pas zijn profdebuut bij het Australische BikeExchange.
Een profzege heeft hij nog niet op zijn naam, maar hij is wel een zeer gewaardeerde kracht in het peloton. Niet voor niets werd Maas geselecteerd voor de Nederlandse selectie voor het (door Fabio Jakobsen gewonnen) EK in München en het WK in Wollongong. Voor dat WK stelde hij zichzelf voor.
133 km | Daar is de zee!
We zijn in Genua, hebben vrij zicht op de Middellandse Zee en dus gaan de jasjes en armstukken uit. Bijvoorbeeld Matteo Trentin, zelf een outsider in Sanremo maar vandaag vooral in dienst van Tadej Pogacar.
Twee van de beste dalers in een ploeg
Nog even over Jonathan Milan. De jonge Italiaan, ook een kei in de achtervolging op de baan, heeft een sterk eindschot, maar in de ijzersterke ploeg van Bahrain zal hij niet de kopman zijn. Dan denk je toch eerder aan twee van de beste dalers van het peloton: titelverdediger Mohoric én Pello Bilbao.
De 33-jarige Spanjaard debuteert vandaag in Milaan-Sanremo. En kijk niet gek op als hij straks in de afdaling van de Poggio door het beeld komt zoeven.
141 km | Alaphilippe terug na risicovolle afdaling
De val van Alaphilippe - smaakmaker van de edities van 2020 en 2021 - was vlak onder de top van de Turchino en in de afdaling wordt tempo gemaakt door de mannen van Trek-Segafredo. De Fransman moet in zijn eentje het gat dichten, neemt behoorlijk wat risico, maar sluit wel weer aan bij de staart van het peloton.
Hij passeert Maciej Bodnar, die gehavend langs de kant van de weg staat. De Pool van Total is duidelijk gevallen in de afdaling en zo te zien doordat zijn band van de velg is gelopen. We zien zijn binnen- en buitenband bengelen, dus hij reed niet - zoals de meeste profs tegenwoordig - tubeless.
147 km | Valpartij Alaphilippe en Milan
Op de flanken van de Turchino zien we zowaar een valpartij in het peloton. En niet van de minsten. De immer onrustige Julian Alaphilippe ligt namelijk onderop het stapeltje en baalt.
Ook Jonathan Milan - een van de outsiders namens van Bahrain - moet van de fiets.
Waar zijn we precies?
Laten we de kaart en het profiel er nog eens bij pakken. Want aan de beelden zie je het nu nog niet, maar achter de Turchino opent zich toch echt de weg naar de Ligurische kust. Voor de plaatjes is het dan al de moeite waard om in te schakelen, maar wie koers wil zien kan best nog even wachten tot de Tre Capi opdoemen.
ca. 15.40 uur, top op 53 km: Capo Mele
ca. 15.50 uur, top op 48 km: Capo Cervo
ca. 16.00 uur, top op 39 km: Capo Berta
ca. 16.40 uur, top op 22 km: Cipressa
ca. 16.50, top op 5,5 km: Poggio
ca. 17.00 uur: finish op de Via Roma
160 km | Op naar de Passo del Turchino
De Po-vlakte ligt al even achter de renners, inmiddels zitten we in het bergachtige gebied boven Genua. En dat betekent dat er geklommen wordt op de Passo del Turchino. Dat is de langste klim van Milaan-Sanremo, maar vanwege de ligging op het parcours geen echte scherprechter.
De voorsprong van de negen koplopers is - je raadt het al - 2.51. Dat is het al heel, heel lang. Van Emden en co weten precies waar ze mee bezig zijn aan kop van het peloton.
Kopgroep (9): Maas, Balmer (Jayco), Maestri, Rivi (EOLO), Tonelli en Magli (Green Project-Bardiani), Abreha (Q36.5), Charrin (Tudor), Riaboesjenko (Astana)
Peloton +2.49
Oorlogsvluchteling Abreha had voor de start al snode plannen: 'Ik wil in de vlucht'
De 22-jarige Negasi Haylu Abreha is bezig aan zijn eerste seizoen in het profpeloton en mag zich vanaf vandaag de eerste Ethiopiër in de aanval in Milaan-Sanremo noemen. Dat was hij vanochtend al van plan trouwens, zo blijkt uit een interview vooraf: "Ik heb nog nooit 300 kilometer gereden. Maar het is mijn plan om in de vlucht mee te gaan."
Dat Abreha zo graag in de vlucht van de dag wilde is ook op een andere manier opvallend. In 2020 werd hij zelf namelijk vluchteling toen zijn thuisbasis Mek'ele onderdeel werd van de oorlog in de regio Tigray. Sinds november 2020 zou hij niet meer thuis zijn geweest.
Abreha rijd overigens voor de ploeg met de onuitsprekelijke naam Q36.5. Dat is het nieuwe project van Douglas Ryder, de man achter het Qhubeka-project dat in het verleden al mooie dingen liet zien in onder anderen de Tour de France. In de Baby Giro van 2022 werd hij knap 14de.
Slechts drie Nederlandse winnaars
In de voorgaande 113 edities wisten slechts drie Nederlanders te winnen in Sanremo. In 1965 was Arie den Hartog de eerste. Jan Raas won in 1977 en Hennie Kuiper profiteerde in 1985 van het werk van ploegmaat Teun van Vliet.
Eekhoff niet helemaal fit voor debuut in Sanremo: 'Dit kan ooit een koers voor mij zijn'
Nils Eekhoff debuteert vandaag in Milaan-Sanremo, maar hij is - zoals veel anderen - niet fit uit Parijs-Nice gekomen. "Waarschijnlijk ben ik vandaag wat eerder aan de beurt."
212 km | Van Emden houdt gat met kopgroep heel constant
De negen koplopers rijden net het dorpje Pozzolo Formigaro binnen. Van Emden en Mosca gunnen de vluchters niet veel ruimte trouwens: de voorsprong is nooit meer dan een minuut of drie geweest.
Van Emden krijgt nu ook hulp van de mannen van Arnaud Démare. Daarachter zien we nu al de voltallige gele armada van Jumbo-Visma.
Kopgroep (9): Maas, Balmer (Jayco), Maestri, Rivi (EOLO), Tonelli en Magli (Green Project-Bardiani), Abreha (Q36.5), Charrin (Tudor), Riaboesjenko (Astana)
Peloton +2.49
Jij krijgt die lach niet van mijn gezicht...
Wie hebben we daar? Die glimlach herkennen we uit duizenden. Tadej Pogacar heeft plannen voor vandaag, reken maar.
Van Aert rijdt zonder dropper post: 'Geloof niet dat het op de weg een grote toekomst heeft'
Voor Milaan-Sanremo heeft Van Aert nog even een kappertje gepakt. Gaan dat het verschil maken vandaag? "Dit is Sanremo. Dat is lang wachten en dan keihard knallen. Waar de beslissing gaat vallen? Op de Poggio."
De Belgische kopman van Jumbo-Visma rijdt trouwens zonder dropper post, het geheim van de zege van Matej Mohoric vorig jaar. "Ik denk dat het een heel mooi verhaal was. Maar ik denk ook dat Matej vooral een heel goede daler is. Het zal hem misschien extra vertrouwen hebben gegeven, dat hij iets speciaals had. Dat kan geholpen hebben. Maar ik geloof niet dat het op de weg een grote toekomst heeft."
Een opvallend voor het interview: op de vraag of eeuwige rivaal Mathieu van der Poel erbij wilde komen, keerde die de rug toe. "Hij wil niet", constateerde Van Aert droog.
Kan Van Aert zijn kunstje van 2020 herhalen?
Wat geldt voor Van der Poel, geldt ook voor Wout van Aert. Met een verschil: Van Aert won al eens op de Via Roma. In de zomerse corona-editie van 2020 was hij Julian Alaphilippe te snel af in een sprint-à-deux.
Van der Poel favoriet in Milaan-Sanremo, maar: 'Misschien is het net niet lastig genoeg'
Mathieu van der Poel deed drie keer mee aan Milaan-Sanremo en eindigde steeds dichter bij de zege: 13de in 2020, 5de in 2021 en 3de in 2022. Wat kan hij vandaag? "Het is een stijgende lijn. Maar iedereen weet dat dit een heel lastige wedstrijd is om te winnen. Waarom? Misschien omdat hij net niet lastig genoeg is."
Van der Poel maakt vandaag deel uit van een sterke ploeg, waarbij het geen uitgemaakte zaak is dat alle [ijlen op hem gericht zijn. Søren Kragh Andersen kleurde al twee keer de finale in Sanremo, Quinten Hermans moet ook meekunnen in de finale en als het niet té lastig is, dan is Jasper Philipsen een topkandidaat voor een sprint op de Via Roma.
En dan zou het weleens goed kunnen uitkomen dat Van der Poel in Tirreno-Adriatico al flink geoefend heeft op de leadout van zijn sprinter. Met dank aan Van der Poel won Philipsen twee ritten.
Van Emden en Mosca zijn de gangmakers voorlopig
Van Emden heeft inderdaad een tempomaatje, maar voorlopig is dat vooral Jacopo Mosca van Trek-Segafredo. Achter die twee hebben zich namelijk mannetjes van EOLO en Astana genesteld, ploeggenoten van de koplopers.
Kopgroep (9): Maas, Balmer (Jayco), Maestri, Rivi (EOLO), Tonelli en Magli (Green Project-Bardiani), Abreha (Q36.5), Charrin (Tudor), Riaboesjenko (Astana)
Peloton +2.49
Gaat Van Emden weer 240 kilometer op kop rijden? 'Hoop dat ik wat hulp krijg'
Dat Jos van Emden vandaag veel, heel veel kopwerk zal moeten verrichten is geen verrassing. Dat deed hij vorig jaar namelijk ook al. Toch geniet de routinier van Jumbo-Visma met volle teugen.
264 km | Pavia!
De renners zijn zojuist door de straten van Pavia gereden en dat betekent dat we op het gebruikelijke parcours van Milaan-Sanremo zitten. De negen koplopers hebben ruim drie minuten voorsprong op het peloton, waar Van Emden steun krijgt van een helper van Trek (voor Pedersen), Bora (voor Bennett) en Total (voor Sagan).
Of de laatste twee straks ook echt een gooi kunnen doen naar de overwinning lijkt zeer de vraag. Pedersen verwachten we wel voorin.
Kopgroep (9): Maas, Balmer (Jayco), Maestri, Rivi (EOLO), Tonelli en Magli (Green Project-Bardiani), Abreha (Q36.5), Charrin (Tudor), Riaboesjenko (Astana)
Peloton +2.49
273 km | Grapje in het peloton?
Nou zeg, wat gebeurt daar nu? Wordt de autoriteit van Jos van Emden aangetast op kop van het peloton. Want het kan toch niet zo zijn dat mannen als Tim Wellens op 273 kilometer serieus in de aanval gaat, met een mannetje van Bahrain, Trek en Alpecin, de ploegen van de topfavorieten vandaag.
Gezien de glimlach op het gezicht van Van Emden maakte hij zich geen zorgen in ieder geval. En dat is terecht, deze tegenaanval was slechts schijn.
279 km | De kopgroep van negen: Jan Maas zit erbij!
We hebben de namen van de negen vluchters, met daarbij de Nederlander Jan Maas! Maas heeft in Alexandre Balmer ook een ploeggenoot van Jayco-AlUla mee. Een andere opvallende naam is die van Negasi Haylu Abreha (Q36.5), de eerste Ethiopiër ooit in de aanval van Milaan-Sanremo.
Verder zijn het vooral ervaringsdeskundigen: Mirco Maestri, Samuele Rivi, Alessandro Tonelli en Aleksandr Riaboesjenko weten allen hoe het is om in de vroege vlucht te zitten. Ook Tudor, de ploeg van Arvid de Kleijn die deze week zowaar Milaan-Turijn op zijn naam schreef, is mee met de Fransman Aloïs Charin.
De Tjallingii-award gaat naar Tonelli: de Italiaan is al voor de vierde keer op rij mee in de vlucht van de dag. Zijn jonge ploeggenoot Filippo Magli mag een dagje de kunst afkijken.
Kopgroep (9): Maas, Balmer (Jayco), Maestri, Rivi (EOLO), Tonelli en Magli (Green Project-Bardiani), Abreha (Q36.5), Charrin (Tudor), Riaboesjenko (Astana)
Peloton +2.49
284 km | Nog zeven renners in aantocht
Er zijn nog zeven renners op komst naar de twee vluchters. Van Emden geeft zijn zegen en het peloton gaat breeduit over de weg. Dit gaat de vlucht van de dag worden.
284 km | Twee vluchters, Van Emden controleert
Jazeker, net als vorig jaar en het jaar daarvoor is het Alessandro Tonelli die vanuit de start aanvalt! Hij is weg met een andere ervaren vluchter Mirco Maestri.
Jos van Emden heeft namens Jumbo-Visma de taak om de vlucht te controleren. En dat doet hij.
Is Pogacar gevallen in neutralisatie?
Een opmerkelijk beeld trouwens: voor het officiële startsein werd gegeven liet de koersdirectie alle renners even stoppen. Was dat misschien om Tadej Pogacar rustig te laten terugkeren? Hij heeft vlekken op zijn linkerschouder en is dus mogelijk al in de neutralisatie ten val gekomen.
289 km | Twee bekende shirts
We zien inderdaad een renner van EOLO-Kometa en een van Bardiani kort voor het peloton. Het zal toch niet....
294 km | PARTENZA
Even buiten startplaats Abbiategrasso zijn de renners officieel van start gegaan in deze 114de editie van Milaan-Sanremo. Benieuwd wie we gaan zien in de vroege vlucht. Wij zetten ons geld op Mattia Bais en Alessandro Tonelli.
Geen Pidcock of Matthews
Mohoric staat bekend als een van de beste dalers van het peloton, maar dat geldt zeker ook voor Tom Pidcock. De Brit, twee weken geleden nog winnaar van Strade Bianche, is er alleen niet bij. Hij kampt met de gevolgen van een hersenschudding na valpartijen in Tirreno-Adriatico.
Ook een andere favoriet, Michael Matthews is er niet: de Australiër is geveld door covid.
En de anderen?
Opvallend genoeg lijkt Mohoric nog altijd een uitzondering in het peloton. Mannen als Mathieu van der Poel, Wout van Aert of Tadej Pogacar zouden geen dropper op de fiets hebben. Of hebben ze hun kaarten tegen de borst gehouden?
Jawel hoor, daar is 'ie weer: de dropper post!
To dropper or not to dropper, that's the question
Het was het slechtst bewaarde geheim in het peloton. Tenminste, vanaf het moment dat Matej Mohoric zich meldde op het Velodromo Vigorelli in Milaan. In de winter had de Sloveen van Bahrain Victorious stiekem geoefend met een verstelbaar zadel om nog sneller te kunnen afdalen. In Milaan-Sanremo ging hij voor het eerst van start met zijn 'dropper seatpost', een systeem waarmee hij met een druk op de knop zijn zadel kan verlagen of verhogen.
In de eerste 250 kilometer van de marathonkoers ging hij het halve peloton langs. "Ik ben bij alle favorieten langsgereden om te showen met mijn fiets", vertelde de latere winnaar na afloop aan de verzamelde pers. "Daarbij zong ik het deuntje van James Bond om het spannend te maken."
Volgens landgenoot Tadej Pogacar had Mohoric hem zelfs gewaarschuwd. "Probeer mij niet te volgen in de afdaling van de Poggio", zei Mohoric volgens de tweevoudig Tourwinnaar. "Het is op eigen risico."
Waaghalzen kunnen beloond worden
Nibali had nooit het peloton voor kunnen blijven als hij niet tot de beste dalers van het peloton behoorde. En dat gold ook voor Matej Mohoric, die vorig jaar zijn eerste monument won na een angstaanjagende afdaling richting Sanremo. Dat wil je zeker nog even terugkijken!
Als eerste boven op Poggio? Dan win je meestal niet
Aanvallen op de Poggio? Dat lijkt het recept voor wie een sprint in de Via Roma wil voorkomen. Maar opvallend genoeg komt het zelden voor dat de renner die als eerste boven is, de bocht maakt langs de rode telefooncel en de afdaling induikt ook op de Via Roma de handen in de lucht mag steken.
De laatste die daarin slaagde? Vincenzo Nibali in 2018. De Belgische journalist Jonas Creteur bekeek de finales van de laatste 25 edities en kwam tot die opmerkelijke conclusie.
Winnen vanuit de vroege vlucht? Al 40 jaar niet meer gelukt
Winnen vanuit de vroege vlucht lukt zelden of nooit. De laatste renner die daarin slaagde, was de bebrilde Fransman Marc Gomez in 1982. Voor wie het Frans machtig is, hieronder een recent interview met de verrassende winnaar van toen.
Meer lezen over Girmay? Het is de moeite waard...!
Toeval bracht de twee samen in de Rwandese hoofdstad Kigali: een documentairemaker uit België en een zeventienjarig wielertalent uit Eritrea. Het was het voorjaar van 2018 en ze waren beiden op zoek naar een koffietent. Ze raakten aan de praat en Lieven Corthouts wist gelijk: deze jongen, Biniam Girmay, is geen gewone. "Ik ben hem direct gaan filmen."
Vijf jaar later heeft Corthouts al zo'n 400 uur aan beeldmateriaal van 'Bini', die vorig jaar de wielerwereld verraste met onder meer een zege in Gent-Wevelgem.
Binnenkort duikt Corthouts de studio in om al die uren om te zetten in een film. Maar wat hij nog niet kan voorspellen, is wat er de komende weken gaat gebeuren. Zo snel als het vorig jaar ging met Girmay - hij werd de eerste Afrikaanse winnaar van een voorjaarsklassieker - zo snel kan het ook vanaf zaterdag gaan in de allergrootste wedstrijden, te beginnen met Milaan-Sanremo.
Wat kan Bini Girmay vandaaag?
"Milaan-Sanremo is het makkelijkste monument om te rijden, maar het moeilijkste om te winnen", zo luidt het gezegde. En dat komt omdat de finale lastig is - zeker met bijna 300 kilometer in de benen - maar ook weer niet selectief genoeg dat de allersterksten vanzelf overblijven.
En dus zijn er veel kandidaten voor de zege vandaag. Iedereen zal kijken naar supermens Tadej Pogacar. Begint het voorjaar echt voor voorjaarsspecialisten als Wout van Aert of Mathieu van der Poel? Of zijn de snelle mannen weer een keer aan zet? Dan denken we bijvoorbeeld aan Jasper Philipsen, Mads Pedersen of Biniam Girmay.
Wind in de rug in de finale
Volgens de laatste weersvoorspellingen krijgen de renners vandaag een stevig windje in de rug. Zeker in de finale vergroot dat de kansen van gelukszoekers, die het alleen of met een klein groepje willen proberen.
Profiel klimmetjes
ca. 13.30 uur, top op 150 km: Passo del Turchino
ca. 15.40 uur, top op 53 km: Capo Mele
ca. 15.50 uur, top op 48 km: Capo Cervo
ca. 16.00 uur, top op 39 km: Capo Berta
ca. 16.40 uur, top op 22 km: Cipressa
ca. 16.50, top op 5,5 km: Poggio
ca. 17.00 uur: finish op de Via Roma
Parcours en profiel
Het parcours van de 114de editie van Milaan-Sanremo lijkt op die eerste 30 vlakke kilometer na dan op de voorgaande 113 edities. Dat betekent dat na 120 rustige kilometers door de Po-vlakte de Turchino opdoemt als eerste echte obstakel. Als de vroege vlucht dan nog niet weg is, zal dat zeker op die klim gebeuren.
Vanaf Genua zullen we de eerste glimpen van de Middellandse Zee zien als de renners zich over de Ligurische kustwegen richting Frankrijk bewegen. De finale begint traditioneel met de Tre Capi (Capo Mele, Capo Cervo en Capo Berta) bij het stadje Imperia. Daarna gaat het in vliegende vaart richting Cipressa, maar naar verwachting zal de beslissing zoals meestal vallen op de Poggio di Sanremo.
Na dat klimmetje is het immers nog maar 5,4 kilometer naar de streep op de Via Roma.
Afscheid van de trambanen
De 114de editie van Milaan-Sanremo gaat officieel van start om 10.10 uur vanuit Mil....euh, Abbiategrosso. Voor het eerst is de organisatie namelijk uitgeweken naar het plaatsje ten zuidwesten van de hoofdstad van Lombardije. Voor het verloop van de koers heeft dat overigens weinig invloed, want na 30 van de 294 kilometer zitten de renners alweer op het gebruikelijke parcours.
Wat we wel gaan missen: het traditionele gewriemel tussen de trambanen van Milaan in de neutralisatie.
Benvenuto da Milano...euh, Abbiategrasso
Maart begon nog met sneeuw, maar inmiddels piept ook in Nederland steeds vaker een voorjaarszonnetje door de wolken. En dat kan maar een ding betekenen: La Primavera is in aantocht! Welkom bij het liveblog van het eerste monument van dit wielerjaar: Milaan-Sanremo!