Onlinebank Bunq schroeft beveiliging op na tientallen oplichtingszaken
Ellen Kamphorst
redacteur Binnenland
Ellen Kamphorst
redacteur Binnenland
Onlinebank Bunq gaat de beveiliging opschroeven. Dat heeft het bedrijf vanochtend aan zijn klanten gemaild. Onlangs publiceerden NOS en NRC dat tientallen mensen voor miljoenen euro's zijn opgelicht door phishing.
De bank zegt verschillende aanpassingen te hebben gedaan. Het meest in het oog springt de zogenoemde 'uitgestelde betaling'. Het geld wordt daarbij 24 uur vastgehouden door de bank, zodat de rekeninghouder de betaling nog kan annuleren.
Dat gebeurt bijvoorbeeld als de limiet wordt verhoogd. Betalingen die dan boven de oude limiet vallen, worden uitgesteld. Ook wanneer er voor het eerst op een nieuw apparaat wordt ingelogd of als er geld wordt overmaakt naar een nieuw rekeningnummer wordt de betaling uitgesteld.
Dan krijgt de ontvanger het geld niet meer gelijk, maar maximaal twee werkdagen later op zijn rekening. Als de bank vermoedt dat er iets mis is met de rekening kan hij worden bevroren, waarna er opnieuw wordt ingelogd.
Verbeteren contact en coulance
Ook schrijft de bank aan klanten dat de coulanceregeling wordt verbeterd. Het gros van de mensen dat hun geld kwijtraakte, zag daar tot op heden geen cent van terug. Andere banken vergoeden bijna altijd de gevallen van fraude.
Bunq zegt het proces van coulance te versnellen en te vereenvoudigen, ook voor lopende gevallen. Daarnaast zegt de bank beter bereikbaar te zijn voor klanten die denken slachtoffer te zijn geworden van phishing, door middel van pushberichten en een noodnummer dat beter bereikbaar is.
Eind mei bleek uit onderzoek van NOS en NRC dat phishing-oplichters opvallend succesvol zijn bij Bunq. Deskundigen bevestigden toen dat de methodes die de aanvallers gebruiken waarschijnlijk geen succes hebben bij andere banken.
Klanten van de onlinebank raakten in sommige gevallen tonnen geld kwijt. In totaal hebben de oplichters tientallen Bunq-klanten kunnen oplichten voor miljoenen euro's.
Meer dan een ton kwijt
Zo verloor Geraldine uit Durgerdam binnen een uur meer dan 100.000 euro nadat oplichters haar hadden overtuigd om een "nieuwe beveiligingsmethode" te activeren.
Geraldine: "Ik googelde zijn naam en hij werkte inderdaad bij de bank. Toen ik even later inlogde op de app van de bank zag ik dat een groot deel van het geld weg was." Binnen een uur was ze al haar spaargeld kwijt. Het lukte haar daarna niet om in contact te komen met Bunq.
De Consumentenbond is blij met de aanpassingen die Bunq doorvoert. Vooral het vasthouden van geld zodat de klant de betaling nog kan annuleren, juicht de bond toe.
"Deze maatregel gaat veel schade voorkomen. De meeste andere banken voerden enkele jaren geleden al een afkoelperiode van vier uur in als klanten hun overboeklimiet verhogen. Dat leidde aantoonbaar tot minder bankhelpdeskfraude", zegt directeur Sandra Molenaar in een reactie.
Wel vindt de Consumentenbond een periode van 24 uur, zoals Bunq nu hanteert, erg lang.
Ook het ministerie van Financiën reageert tevreden op de maatregelen die Bunq heeft aangekondigd. Op ambtelijk niveau is er contact geweest met de oprichter van Bunq, Ali Niknam, zegt een woordvoerder. Tijdens dit gesprek ging het onder meer over wat de bank doet voor het waarborgen van de veiligheid van klanten en over Bunqs compensatiebeleid. "Vandaag heeft Bunq bekendgemaakt de beveiliging en de coulanceregeling te verbeteren. Een goede ontwikkeling."
Ook heeft het ministerie contact gehad met de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Zij kunnen wegens toezichtvertrouwelijkheid richting het ministerie niet ingaan op individuele ondernemingen of casussen. Wel hebben zij aangegeven de berichtgeving en ontwikkelingen nauwlettend te volgen.