NOS Nieuws

Tientallen nieuwe Bunq-slachtoffers melden zich met tonnen schade

  • Ellen Kamphorst

    redacteur Binnenland

  • Joost Schellevis

    redacteur Tech

  • Ellen Kamphorst

    redacteur Binnenland

  • Joost Schellevis

    redacteur Tech

Tientallen nieuwe slachtoffers van phishing bij Bunq hebben zich gemeld na publicaties bij NOS en NRC. Ook bij die nieuwe slachtoffers zijn bedragen van 100.000 euro per geval geen uitzondering. Zeker twee gevallen zijn niet meer dan een week oud.

Boven op het al bekende verlies van ruim 1,6 miljoen euro bij 28 slachtoffers, komt daar nu nog zeker een miljoen euro bij.

Experts zeiden vorige week dat de werkwijze van de aanvallers waarschijnlijk bij andere banken geen succes heeft, Ook de hoogte van de buitgemaakte bedragen wekt verbazing. Beveiligingsmaatregelen die andere banken wel hebben ontbreken, en vrijwel niemand wordt gecompenseerd.

Bunq heeft onlangs een mailadres voor gedupeerden geopend.

Bunq maakt afspraken via beveiligde chat

Bunq heeft na de publicaties ingezet op het verbeteren van de klantenservice. De medewerkers van de klantenservice werken vanuit Turkije en Bulgarije. Ze communiceren in het Engels via mail of een chatprogramma. In deze pilot belt nu een Nederlandssprekende medewerker van het hoofdkantoor met de slachtoffers. Bunq maakt die belafspraken via de beveiligde chat en spreekt een tijdstip af.

Opvallend, omdat Bunq-topman Ali Niknam keer op keer blijft herhalen dat zijn bank nooit, maar dan nooit de telefoon pakt. "Bunq belt nooit. Weet de regels van je bank", reageerde hij afgelopen week in het tv-programma Sophie & Jeroen.

Een woordvoerder laat weten dat dit een pilot is: "Uit de eerste terugkoppeling blijkt dat mensen veel waarde hechten aan een menselijke stem, aan menselijk contact. Als techneuten hebben we dat te veel onderschat."

Dat er zo, floep, 100.000 euro verdwijnt, moet toch niet kunnen?

gedupeerde Arco de Graaff

Meerdere slachtoffers bevestigen dat ze inmiddels met een medewerker van het hoofdkantoor van de bank hebben gesproken. Zo belde een medewerker van de bank met Arco de Graaff, die in maart 99.000 euro verloor. Hij raakt het geld kwijt nadat hij op een link in een sms-bericht klikte, waarin stond dat hij wegens een update zijn rekening moest bevestigen.

Het lukte aanvankelijk maandenlang niet om contact te krijgen met Bunqs klantenservice, maar er volgde vorige week donderdag ineens een uitnodiging voor een telefoontje. Tijdens het gesprek werd geen toezegging gedaan, stelt De Graaff. Een dag na het gesprek ontving hij een e-mail van Bunq waarin stond dat hij geen schadevergoeding ontvangt.

"Ik weet, ik heb een fout gemaakt. Ik ben dom geweest en dat neem ik mezelf kwalijk", zegt De Graaff. "Maar tegelijkertijd vind ik ook dat Bunq mij opgezadeld heeft met een gebrekkig product. Alle schuld wordt bij mij gelegd. Maar dat er zo, floep, 100.000 euro verdwijnt, dat moet toch niet zomaar kunnen?"

OM doet onderzoek

Het geld wordt zo snel weggesluisd door internetcriminelen dat het voor de politie bijna onmogelijk is om het terug te vinden. Deskundigen uit de bankensector laten weten dat het bijna altijd de bank zelf is die het geld terughaalt.

Het gros van de slachtoffers die NOS en NRC afgelopen weken hebben gesproken hebben inmiddels contact met hun rechtsbijstandsverzekering of een advocaat. Bijna iedereen deed aangifte.

Het Openbaar Ministerie Oost Nederland laat desgevraagd weten dat "op basis van aangiftes een onderzoek is gestart dat zich richt op phishing bij een online bank. Uit aangiftes is gebleken dat het om aanzienlijk hogere schadebedragen ging dan gebruikelijk."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl