NOS Sport

Testweek Formule 1 begint: kilometers maken, data verzamelen en 'sandbaggen'

De Formule 1-bolides voor het nieuwe seizoen zijn gepresenteerd en de eerste privé-testsessies zijn al uitgevoerd, maar woensdag begint het echte werk voor de renstallen in de koningsklasse van de autosport. Dan start in Bahrein een testweek, die bijna net zo belangrijk is als de openingsrace op 2 maart op hetzelfde circuit.

Een aantal jaar terug bestond het pre season uit meerdere testweken. In een nog verder verleden mochten teams zelfs onbeperkt testen met hun materiaal. Nu is dat, vooral wegens kostenbesparing, teruggedrongen tot drie dagen.

Max Verstappen lijkt in Bahrein de gehele woensdag (vanaf 08.00 uur) en de donderdagmiddag te rijden, terwijl zijn stalgenoot Sergio Pérez de donderdagochtend en de hele vrijdag in de RB20 stapt.

Anders dan normaal

Deze wintertest is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een vrije training voor een race. Drie dagen lang krijgen de teams acht uur de tijd om met hun auto te rijden, onderbroken door een lunchpauze van een uur. Elk team rijdt slechts met één auto, waardoor bij alle equipes de auto moet worden gedeeld tussen beide coureurs.

Tijdens de sessies zullen de teams vooral bezig zijn met het verzamelen van data. Alles wordt gemonitord, en tegelijkertijd komen ze erachter of er nog kinderziektes in de wagen zitten. Vorig jaar had Ferrari te maken met een neus die indeukte op het rechte stuk. Het bleek geen technisch hoogstandje, maar een foutje dat er uitgehaald moest worden.

Donker

Op het circuit van Bahrein krijgen de teams de kans om hun auto te testen in verschillende omstandigheden. Tijdens de tweede sessie wordt het namelijk donker in Sakhir, wat ook weer invloed heeft op verschillende aspecten aan de auto, zoals bandentemperatuur.

Een centraal thema tijdens de wintertest: de rondetijden zijn niet belangrijk. Coureurs rijden met verschillende bandencompounds, verschillende hoeveelheden brandstof en andere afstellingen.

George Russell deed alvast een zogenoemde shakedown op Silverstone

Een aloude term bij het testen is het 'sandbaggen'. Oftewel: denkbeeldige zandzakken aan je auto vastbinden om nét wat trager te zijn, en de concurrentie zand in de ogen strooien.

Alles om niet te vroeg te laten zien wat je in huis hebt. Voor wie toch een rangorde wil maken na drie dagen testen in Bahrein: het aantal afgelegde ronden is wel een interessante graadmeter.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl