1 op de 5 brieven te laat bezorgd, PostNL wijst op tekort aan bezorgers
Het aantal brieven dat door PostNL op tijd bezorgd wordt, is de afgelopen maanden flink gedaald. Gemiddeld bezorgt PostNL 7 miljoen brieven per dag. In de laatste maanden van 2023 kwam 82 procent daarvan op tijd aan. Over heel 2023 komt PostNL daarmee uit op 88 procent, ruim onder het wettelijk verplichte percentage van 95 procent. 'Op tijd' bezorgen is in het geval van post de volgende bezorgdag.
"We hebben er dit jaar al een aantal keer voor gewaarschuwd", zegt Sipke Spoelstra, directeur bij PostNL. "De hoofdoorzaak is personeelsgebrek bij de bezorging. Dat speelt niet overal in het land, maar op bepaalde plekken hebben we veel te weinig bezorgers."
Het gaat volgens Spoelstra met name om het zuiden van het land en enkele grote steden. "Als we daar een bepaalde wijk niet bezet krijgen, dan gaat die hele wijk naar de volgende dag. Dan komt alles dus een dag later."
De personeelstekorten leiden volgens CNV-bestuurder Daniëlle Woestenberg tot hoge werkdruk. "Mensen doen echt hun stinkende best en dan nog deze cijfers. Onbevredigend."
Wettelijke plicht
95 procent is geen vrijblijvende doelstelling. Het in 2019 missen van dat percentage leidde uiteindelijk tot een boete van 2 miljoen euro. Destijds kwam PostNL uit op 94 procent. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) laat desgevraagd weten dat het de percentages in de gaten houdt. Of er nieuwe boetes komen is nog niet duidelijk.
Afgelopen zomer zei PostNL topvrouw Herna Verhagen met een nieuw kabinet over aanpassingen van de Postwet te willen praten. Een versoepeling dus van de eisen waaraan PostNL moet voldoen. Maar minder kwaliteit is volgens Woestenberg geen goede insteek. "Post is een belangrijke voorziening in een vergrijzende samenleving. Kijk beter of je het efficiënter kan organiseren, zonder te snijden in het aantal afleverpunten."
Het is voor ons heel belangrijk dat de abonnementen op tijd komen. Vooral weekbladen zijn belangrijk.
De te late bezorging is ook te zien bij zakelijke post. Dat is met alles wat bedrijven sturen het grootste deel van de postmarkt. In het laatste kwartaal kwam 85 procent op tijd aan, waarmee het jaargemiddelde op 91 procent uitkomt. Doelstelling bij zakelijke post is 97,5 procent.
Problemen met de bezorging leiden tot ergernis én extra kosten voor bedrijven. Uitgever Bindinc, verantwoordelijk voor 6 gidsen waaronder het KRO-magazine, heeft al sinds vorig voorjaar problemen met de bezorging. Die komt te laat of soms zelfs helemaal niet. "Je moet dan gratis nog een keer een gids printen en opsturen", zegt Maartje van Huis van Bindinc. Ze krijgen regelmatig klachten van ontevreden klanten.
Om de problemen te verhelpen is afgesproken dat de gidsen voortaan verspreid door de week geleverd worden. Maar daarover is Bindinc enigszins sceptisch. "In het geval van een rtv-gids wil je dat die echt uiterlijk vrijdag in huis is, want zaterdag is de eerste dag in de gids. De consument moet beter worden geïnformeerd, want nu denken ze dat het onze schuld is. We kunnen geen kant op."
De branchevereniging van magazine uitgevers (MMA) herkent de problemen. "Het is voor ons heel belangrijk dat de abonnementen op tijd komen", zegt directeur Harriët Schrier. "Vooral weekbladen zijn belangrijk, omdat ze tijd gerelateerd zijn, maar dat geldt ook voor opiniebladen. Daar zit ook veel binding met onze klanten."
Rouwpost
Ook rouwpost komt op sommige plekken vaker te laat, blijkt uit een belronde van de NOS langs uitvaartondernemers, al ziet de meerderheid van de gebelde ondernemers dit probleem niet. Rouwpost krijgt via een aparte route binnen PostNL prioriteit boven andere post.
"Wij houden inmiddels rekening met twee dagen", zegt Stefani de Bie van Hommage Uitvaarten, dat actief is in de regio Eindhoven. "Het betekent dat we de ceremonie minimaal één dag later plannen dan dat we een paar jaar geleden zouden hebben gedaan. Voor de zekerheid."
Ook Ellen Gijsbers van Intens Uitvaarten uit Hoogeloon ervaart problemen. "We vragen nu aan mensen of ze de belangrijkste mensen zelf benaderen of mailen." Maar een pdf per mail of whatsapp rondsturen voelt volgens Gijsbers toch anders. "Een kaart is persoonlijker. Het is een herinnering. Niet alleen een foto op de cloud."
"In het ene dorp gaat het helemaal oké en in het andere helemaal niet", zegt een uitvaartondernemer uit het Gooi die anoniem wil blijven. "We plannen een uitvaart daarom niet binnen vier dagen van het versturen van de rouwkaarten."
Grote landelijk actieve uitvaartorganisaties zeggen te late rouwpost niet of "in enkele gevallen" te herkennen. Volgens PostNL is de rouwpost afgelopen jaar wél in 95 procent van de gevallen op tijd bezorgd.