PostNL heeft vertrouwen in drukste maand van het jaar: 'Duizend extra mensen'
Om te voorkomen dat Sinterklaasavond nog spannender wordt dan normaal, zet PostNL dit jaar opnieuw extra mensen en middelen in om alle cadeaus op tijd te bezorgen. De post- en pakketbezorger zegt dit jaar extra vroeg te hebben opgeschaald om vanaf Black Friday tot en met Kerst te voorkomen dat post te laat arriveert.
Zo plant PostNL voor de feestmaand 1500 extra bezorgritten in en worden 300 extra vrachtwagens ingezet om alle zendingen te bezorgen, vertelt directeur e-commerce & operations Greg Camoenié in gesprek met de NOS. "Ook hebben we op zondag 26 november een extra bezorgdag ingepland. Ook de mensen van het hoofdkantoor komen werken op de operatie."
Dat laatste is volgens Camoenié een traditie bij het postbedrijf, dat jaarlijks tijdens de feestmaand naar eigen zeggen bijna twee keer zo veel pakketten bezorgt dan 1,1 miljoen op een normale dag. Die stukken worden gewoonlijk met gemiddeld 4500 ritten per dag bezorgd, vanaf de Black Friday-week zijn dat er zo'n 6000.
Drie jaar geleden kon PostNL tijdens de coronaperiode de feestpost zelfs niet aan . Door een recorddrukte stopte het bedrijf enige tijd met het ophalen van pakketten bij webwinkels. Omdat veel consumenten hun cadeaus ook laat bestelden slibde het bezorgsysteem bij PostNL gewoonweg dicht.
Uit die chaotische maand werden wel lessen getrokken. Een jaar geleden kwam rond Kerstmis nog 4,6 procent van de pakketjes te laat aan bij de klant. Dat was in 2021 met 8,7 procent nog bijna twee keer zo veel.
Lastig te voorspellen
Door de recessie is de feestmaand van 2023 moeilijker te voorspellen dan vorig jaar, denkt PostNL. "De consument is wat voorzichter in zijn besteding", zegt Camoenié. "Ook zijn er deze zomer al minder bestellingen dan vorig jaar. Daarom krijgen we deze feestmaand een wat steilere piek." Wel stelt Camoenié "enkele procenten" meer pakketten te gaan bezorgen dan vorig jaar.
Om de eindejaarsdrukte voor te zijn, heeft PostNL al in de zomer extra personeel aangenomen. "We hebben duizend extra mensen aangenomen, die ook volgend jaar bij ons blijven." Angst dat het misgaat heeft Camoenié niet: "Gezien de voorbereiding slaap ik erg goed. Ik heb er veel vertrouwen in."
PostNL vraagt consumenten wel om tijdig hun bestellingen te doen. "Geef ons de gelegenheid om pakketjes op tijd te bezorgen. Bestel minimaal een aantal dagen van tevoren."