Nog steeds veel vertraging bij nieuwe intercity's ondanks verbeteringen
Sinds april vervoeren ze reizigers: de ICNG's, de Intercity Nieuwe Generatie-treinen van de NS. Ondanks de grote ambities presteren ze alleen nog niet veel beter dan de oude NS-treinen deden op de hogesnelheidslijn (hsl).
De nieuwe trein kwam in de eerste maanden 60 procent op tijd. Inmiddels is dat gestegen naar 80 procent. Ongeveer 3 procent van de nieuwe Intercity's valt uit.
"We lopen tegen problemen aan die om software-updates vragen. Sommige van die updates zijn makkelijk, andere zijn ingrijpender", vertelt programmamanager van de NS Maarten Bakker aan het ANP. Hij vertelt dat machinisten soms meldingen krijgen over bijvoorbeeld de remmen, terwijl die gewoon werken.
Een eerder probleem met de deuren is opgelost. Door problemen met een sensor kon de machinist niet goed zien of de deuren dicht gingen.
'Steeds beter'
De ambitie is dat de prestaties van de ICNG's straks beter zijn dan die van de huidige treinen op de hogesnelheidslijn. Om dat te bereiken worden er in november nieuwe updates uitgevoerd.
"De treinen zouden hierdoor steeds beter moeten worden", aldus Bakker. Hij vertelt dat machinisten in de tussentijd ervaring opdoen, wat het bedrijf ook dichter bij het doel brengt.
Als alle updates zijn gedaan moet de ICNG opnieuw worden beoordeeld met behulp van de Inspectie Leefomgeving en Transport. De treinen kunnen in de tussentijd blijven rijden.
99 nieuwe treinen
Op dit moment rijden de nieuwe ICNG's op twee hogesnelheidslijnen: op het traject tussen Amsterdam en Rotterdam en het traject tussen Den Haag en Eindhoven. Er worden nu tien ICNG's gebruikt voor reizigers. Onlangs kwamen er twee bij.
Er is afgesproken met fabrikant Alstom dat er vanaf dit najaar elke week één nieuwe trein wordt geleverd. Begin 2026 zouden alle 99 nieuwe treinen dan in gebruik moeten zijn.
Op de hogesnelheidslijn hebben reizigers vaker vertraging dan gemiddeld, omdat er al jaren problemen spelen. Het dieptepunt van alle problemen was in 2013, toen de nieuwe Fyra-trein na een aantal maanden van het spoor werd gehaald wegens tal van complicaties.
Amsterdam - Brussel
Deze week staat ook in het teken van een testprogramma op het traject tussen Amsterdam en Brussel, uitgevoerd door de NS. In 2024 zal op dit traject een speciale variant van de ICNG gaan rijden.
Een jaar later, in 2025, wil de NS de maximumsnelheid daar opvoeren. Daardoor moet de totale reisduur tussen beide hoofdsteden 45 minuten korter worden.