Gianni Agnelli (rechts) krijgt de trofee voor auto van het jaar 1971 in de RAI
NOS Nieuws

Wie zijn de Agnelli's, die opeens 15 procent van Philips bezitten?

Vandaag werd bekend dat Exor, de investeringsmaatschappij van de Italiaanse Agnelli-familie, voor 2,6 miljard euro liefst 15 procent van de aandelen van Philips heeft gekocht. Al decennialang speelt de Agnelli-familie een belangrijke rol in het economische en maatschappelijke leven in Italië, en ook steeds meer daarbuiten. Een portret van deze invloedrijke Italiaanse familie.

Het begon allemaal in 1899 met Giovanni Agnelli en de Fabbrica Italiana Automobili Torino, kortweg Fiat. Maar ook de luxe sportwagens van Ferrari en voetbalclub Juventus zijn onlosmakelijk verbonden met de Agnelli's. En zo zijn er nog veel meer bedrijven.

Giovanni Agnelli (3e van links) met koning Vittorio Emanuele (2e v. links) in 1923

De basis van de rijkdom van de Agnelli's ligt dus bij Fiat, dat wordt opgericht door Giovanni Agnelli (1866-1948). In de decennia daarna groeit Fiat uit tot de grootste autofabrikant van Italië. Het merk wordt vooral bekend door kleine, relatief betaalbare auto's, die daarmee bereikbaar moeten worden voor de massa.

In 1936 begint Fiat met de productie van de Topolino (muisje). Het is dan de kleinste massaproductieauto die er is.

Een Fiat Topolino tijdens een race voor oldtimers

De zoon van Giovanni, Edoardo Agnelli (1892-1935), speelde een grote rol bij Juventus, de voetbalclub uit Fiat-thuisbasis Turijn. In 1923 wordt hij er voorzitter en onder zijn leiding groeit Juve uit tot een van de belangrijkste clubs van het land, met nationale (en later ook internationale) successen. De connectie tussen de Agnelli's en Juventus blijft. Tot op de dag van vandaag is de familie eigenaar van de club.

Edoardo Agnelli in 1930

In de jaren 60 wordt de kleinzoon van de Fiat-oprichter de baas bij het bedrijf. Gianni Agnelli (1921-2003) maakt Fiat nog groter en machtiger dan het al was. Onder zijn leiding wordt Fiat het grootste bedrijf van Italië en wordt hij zelf de rijkste man van het land. Hij overziet de verdere internationale uitbreiding, met de opening van fabrieken in onder meer Brazilië, Spanje en zelfs de Sovjet-Unie.

Eind jaren 60 koopt hij Ferrari, dat daarmee onderdeel wordt van het Fiat-concern. Hetzelfde gebeurt daarna met de automerken Lancia en Alfa Romeo.

  • AFP
    Gianni Agnelli bij een autoshow in Parijs in 1980
  • AFP
    Gianni Agnelli met Ferrari-racers Michael Schumacher en Eddie Irvine, 1996
  • AFP
    Gianni Agnelli bij paus Johannes Paulus II, Kerst 2000
  • EPA
    Gianni Agnelli met premier Berlusconi, 2001

Gianni Agnelli staat ook bekend als een playboy en stijlicoon. Er waren geruchten dat hij met veel bekende vrouwen affaires had, zoals actrices Anita Ekberg en Rita Hayworth. En met Jacqueline Kennedy, de weduwe van de Amerikaanse president John F. Kennedy.

Na zijn overlijden in 2003 klimt zijn kleinzoon John Elkann op binnen het bedrijf. En in 2010 wordt hij topman van Fiat. Daarmee is na ruim een eeuw de kleinzoon van de kleinzoon van de Fiat-oprichter de baas in het familiebedrijf.

John Elkann bij een Ferrari Roma, 2019

Na allerlei overnames en fusies is Fiat tegenwoordig onderdeel van autoconcern Stellantis. Naast Fiat zijn onder meer Opel, Peugeot, Citroën en Chrysler van dat megabedrijf.

De rol van de Agnelli-familie is daar nu als volgt: de Agnelli's hebben Exor als investeringsmaatschappij. De familie heeft 52 procent van de aandelen van Exor en 86 procent van het stemrecht. Dus ze hebben daar de macht. En Exor heeft vervolgens 14 procent van de aandelen van Stellantis en is daarmee de grootste aandeelhouder. Verder is John Elkann voorzitter van de raad van commissarissen bij Stellantis.

In totaal investeert Exor zo'n 33 miljard euro in allerlei bedrijven, nu dus ook in Philips. Zie hieronder om welke bedrijven het gaat:

Bezittingen van Exor

Bedrijf Aandelen Stemrecht
Stellantis (Fiat, Peugeot, etc.) 14% 14,3%
Ferrari 22,9% 36,3%
Juventus 63,8% 77,9%
Christian Louboutin (schoenen) 24% 24%
Philips 15% 15%
Iveco (vrachtwagens) 27,1% 42,5%
CNH (landbouwvoertuigen) 26,9% 42,9%
The Economist (journalistiek) 34,7% 20%
Gedi (kranten La Repubblica, La Stampa) 89,6% 89,6%

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl