Na dood Van 't Hoff zwelt kritiek aan op circuit Spa-Francorchamps: 'Bloedlinke bocht'
Autocoureurs vinden het schitterend. De snelheid, de adrenaline, de G-krachten als je met 300 kilometer per uur door de bochten zoeft in de Belgische Ardennen.
Maar iedere coureur die weleens op Spa-Francorchamps heeft geracet, weet ook dat het circuit een levensgevaarlijke cocktail kan zijn. De bochtencombinatie Eau Rouge/Raidillon heeft namelijk veel weg van Russische roulette.
Zaterdag eiste de bochtencombinatie een nieuw slachtoffer met de pas 18-jarige Nederlander Dilano van 't Hoff. Na een spin op het natte asfalt in Spa werd de auto van Van 't Hoff hard geraakt. Hulp op het circuit mocht niet meer baten.
Teameigenaar Frits van Amersfoort loopt al een kleine vijftig jaar mee in de autosport en zag zijn coureurs talloze malen op Spa-Francorchamps in actie.
"Het is echt niet de eerste keer dat we dit in deze sport beleven, maar het is iedere keer weer een opdonder", aldus Van Amersfoort. "Het is zo'n afschuwelijk Raidillon-ongeluk, waar we er te veel van zien."
Bloedlinke bocht
Van Amersfoort is de nestor van de Nederlandse autosport, die in het verleden onder anderen Jos en Max Verstappen en Charles Leclerc onder zijn hoede had. Hij weet als geen ander hoe gevaarlijk de bochtencombinatie Eau Rouge-Radillon is in Spa-Francorchamps.
"De auto's bereiken daar zo'n enorme snelheid. Ook in de regen, zoals zaterdag. Als je daar midscheeps (in het midden van het chassis als een auto bijvoorbeeld door een spin haaks op de baan is gekomen, red.) geraakt wordt, dan heb je geen kans. De auto's komen daar ook met hoge snelheid door de bandenstapels terug op de baan. Het is echt een bloedlinke bocht."
In 2019 was hij er zelf bij, toen de Fransman Anthoine Hubert om het leven kwam in dezelfde bochtencombinatie. "Natuurlijk denk je aan Anthoine, die nog steeds in ons hart zit. Ook hij kwam om het leven op een baan die wonderschoon is, maar ja."
FIA wil niet reageren
De internationale autosportbond FIA wilde niet reageren op het incident, omdat de race waarbij Van't Hoff om het leven kwam niet onder hun leiding werd georganiseerd. "Dat laat ik voor hun rekening", schampert Van Amersfoort. "Ik ben er niet zo gecharmeerd van."
"Ik vind dat de hele autosportwereld, voorafgegaan door de FIA, nu heel goed moet gaan nadenken of we dit wel willen handhaven", vervolgt Van Amersfoort diplomatiek.
Zijn persoonlijke mening: "Het moet maar eens afgelopen zijn."
En verandering is mogelijk, weet Van Amersfoort. "Mensen die wat langer in de sport zitten kennen het oude, langere circuit nog. Dat hebben ze ook ingekort. Mensen die de motorsport 'bedrijven' - en dan heb ik het niet over de rijders - moeten hun verantwoordelijkheid nemen. We moeten er ook nuchter over blijven nadenken, maar dit blijft gewoon een heel gevaarlijk punt."
Kritiek vanuit Formule 1
Over vier weken staat de Grand Prix van België op de kalender voor de Formule 1. Is het nog wel verantwoord om op het circuit van Spa-Francorchamps te racen?
Wereldkampioen Max Verstappen, die zaterdag in Oostenrijk de sprintrace won, vindt van wel. Voor hem was Spa-Francorchamps zijn eerste thuisrace voor afgeladen tribunes met bewonderaars, zoals de GP's van Oostenrijk en natuurlijk Zandvoort dat inmiddels ook zijn.
Verstappen onderkent de risico's, maar wijt het fatale ongeval vooral aan de regen. "We moeten echt gaan kijken wat we kunnen verbeteren", sprak Verstappen.
"Het is makkelijk om de baan in Spa de schuld te geven, maar we moeten vooral zorgen dat we ervan leren. Kijken hoe we coureurs beter kunnen beschermen. Dit fatale ongeluk leek onnodig. Ik heb beelden van die race gezien. Het was heel nat, dus ze hadden die race niet moeten herstarten."
In 2021 werd de race in Spa-Francorchamps afgelast, omdat het zicht van de rijders door het opspattende water te beperkt was. Dat had nu ook moeten gebeuren, vindt Verstappen.
"Je zag niks door die spray. Jongens uit het achterveld gaan vol gas die bocht in, maar ze zien niks. Dus we zouden wat moeten doen om die spray te verminderen en in ieder geval de veiligheid te vergroten."
Zijn Canadese collega Lance Stroll gaat een stapje verder. "We zijn in een tijdsbestek van vier jaar tijd twee jonge coureurs kwijtgeraakt op die plek", aldus Stroll, verwijzend naar het fatale ongeval van Hubert in 2019. "We zeggen het ieder jaar: die bocht is te gevaarlijk en die moet echt veranderen. Elke keer als we door die bocht rijden, ligt een ongeluk op de loer."