Aston Martin sluit motorendeal met Honda vanaf 2026
Honda levert vanaf 2026 motoren aan het Formule 1-team van Aston Martin. Vanaf dat seizoen wordt er met nieuwe motoren gereden, waarbij er meer vermogen komt uit het hybridesysteem. De motoren zullen groener, en ook simpeler zijn om te produceren dan het huidige materiaal.
Voor het Japanse merk wordt het zijn derde project in het voor het voor Honda zeer turbulente hybride-tijdperk. In 2015 stapte Honda de Formule 1 in als motorleverancier van McLaren. Het project mislukte volledig. Drie jaar lang stonden de Britse wagens vaker naast de baan dan dat ze rondreden. McLaren had genoeg gezien en ging in 2018 verder met Renault.
Onverwacht vertrek
Na een jaar getest te hebben met Toro Rosso, het zusterteam van Red Bull, leverde Honda vanaf 2019 motoren aan het team van Max Verstappen. Maar nog voordat Red Bull en Honda aan de titeljacht van twee jaar geleden begonnen, liet het merk weten na 2021 te stoppen als motorleverancier omdat het meer op duurzame projecten wilde focussen. De vervuilende Formule 1 paste niet meer in het beeld.
Toen Verstappen in 2021 wereldkampioen werd, besloot Honda toch samen te blijven werken met Red Bull. Niet als leverancier, maar als technisch partner. Op dit moment loopt die samenwerking nog, waarbij Honda en Red Bull samen de motoren beheren. In 2026 stapt Red Bull over op een deal met Ford.
Aston Martin gebruikt momenteel Mercedesmotoren, en ook op andere gebieden werkt het team van eigenaar Lawrence Stroll samen met de Duitse fabrikant. Deze deal verloopt echter in 2025, wat de weg vrij maakt voor Honda om vanaf 2026 in te stappen bij Aston Martin. Het feit dat de nieuwe motoren duurzamer zijn, geeft het merk des te meer reden om (alweer) in de sport te stappen.
GP2 Engine
Saillant detail is dat Fernando Alonso momenteel de stercoureur van Aston Martin is. De Spanjaard reed bij McLaren drie jaar lang met de toen bar slechte Hondamotoren en stak zijn kritiek nooit onder stoelen of banken. "GP2 Engine", riep Alonso ooit over de radio, doelend op het feit dat zijn motor qua vermogen meer leek op een auto van het tweede niveau van toen.
Voor Honda vormt de gespannen relatie van toen geen probleem meer, al is het natuurlijk nog maar de vraag of de nu 41-jarige Alonso dan nog bij het team rijdt.