Bergingsoperatie treindelen Voorschoten gestart
ProRail en aannemers zijn begonnen met het bergen van de vier treindelen die sinds het treinongeluk van vorige week bij Voorschoten op en naast het spoor staan.
In de nacht van maandag op dinsdag botste een goederentrein van DB Cargo op een kraanvoertuig van BAM. Delen van de kraan kwamen op het spoor terecht, waarna een intercity van de NS met vijftig inzittenden erop botste en ontspoorde. De bestuurder (65) van de kraan kwam om het leven, dertig mensen raakten gewond.
Constructie van 150.000 kilo
Het laatste deel van de goederentrein werd donderdag al afgevoerd, maar voor het bergen van de intercitytrein waren meer voorbereidingen nodig. De twee treindelen die in het weiland liggen worden weggehaald met een grote kraan. Vervolgens worden ze afgevoerd over de weg. Vanwege de voorspelde harde wind gebeurt dat niet morgenochtend, maar later die avond, zegt een ProRail-woordvoerder tegen het ANP.
De twee delen die nog deels op het spoor lagen, rijden vannacht of morgenochtend over het spoor naar station Den Haag Mariahoeve. Daar keren ze en rijden verder naar Amersfoort. Een van de delen stond nog op het spoor, het andere deel is vanmiddag rechtgezet door twee kranen en kreeg nieuwe wielstellen.
De constructie die gebruikt wordt, weegt 150.000 kilo. Dat is nodig vanwege het gewicht van de treindelen, die ieder 90.000 kilo wegen:
De afgelopen dagen werden voorwerkzaamheden verricht op de locatie. Zo moest de grond worden verstevigd met betonnen platen omdat deze te drassig is en er is een tijdelijke weg aangelegd in het weiland.
Zodra de treinen zijn verwijderd, begint het werk aan het herstel van het spoor, het perron van station Voorschoten en de bovenleiding en kabels. Hoelang de operatie gaat duren, kan ProRail niet zeggen. Tot de werkzaamheden zijn afgerond zullen er geen treinen rijden tussen Den Haag en Leiden.