De plek van het ongeluk, in de buurt van station Voorschoten
NOS NieuwsAangepast

ProRail: bouwkraan te vroeg bij spoor Voorschoten dat nog in gebruik was

De bouwkraan die dinsdagochtend betrokken was bij het dodelijke treinongeluk bij Voorschoten stond vermoedelijk te vroeg op of in de buurt van het spoor dat nog door treinverkeer werd gebruikt. Dat staat in het eerste feitenrelaas van spoorbeheerder ProRail over het ongeluk.

In de nacht van het ongeluk werd bij Voorschoten aan het spoor gewerkt. Volgens het voorlopige verslag vroeg een veiligheidsmedewerker van bouwbedrijf BAM om 03.23 uur aan de treindienstleider van ProRail of het treinverkeer kort stilgelegd kon worden, zodat de bouwkraan het spoor kon oversteken.

De verkeersleider zou hebben geantwoord dat dat tien minuten later mogelijk was. Daarop zei de veiligheidsmedewerker een telefoontje van de treindienstleider af te wachten.

Nader onderzoek nodig

Volgens ProRail kwam de bouwkraan korte tijd later "om onduidelijke redenen" te vroeg op of dicht bij het spoor dat door het treinverkeer werd gebruikt. "De benodigde buitendienstregeling was nog niet gerealiseerd", staat in het voorlopige verslag. Ofwel: het treinverkeer was nog niet stilgelegd.

Of de bouwkraan het spoor te vroeg is overgestoken of om andere redenen te dicht bij het gebruikte spoor stond, is nog niet duidelijk, benadrukt een woordvoerder van ProRail. Nader onderzoek is nodig om daar meer helderheid over te krijgen.

Bekijk in de illustraties hieronder de situatie op de plek van het ongeluk:

  • NOS / Stijn Postmus
  • NOS / Stijn Postmus
    Slider Treinongeluk 2
  • NOS / Stijn Postmus
  • NOS / Stijn Postmus
  • NOS / Stijn Postmus

Op de plek van het ongeluk zijn vier sporen, waarvan er twee buiten dienst waren gesteld vanwege de werkzaamheden. ProRail schrijft in het feitenrelaas dat het bouwverkeer alle sporen moest oversteken om de werkplek te bereiken of verlaten. Daarvoor moesten dus ook de andere twee sporen korte tijd buiten werking worden gesteld.

Twee botsingen

Dat was dinsdagochtend nog niet gebeurd, waardoor een goederentrein op de bouwkraan botste. Die kwam vervolgens op het spoor terecht waar korte tijd later een passagierstrein van de NS kwam aanrijden. Ook die botste op de kraan, waarna de reizigerstrein ontspoorde.

Bij het ongeluk kwam de 65-jarige bestuurder van de bouwkraan om het leven. Negentien passagiers en medewerkers van de NS-trein werden gewond naar het ziekenhuis gebracht.

Bergingswerkzaamheden

Het treinverkeer tussen Leiden en Den Haag ligt nog zeker tot 18 april stil. Gisteren hebben bergers het laatste deel van de goederentrein afgevoerd.

Vandaag zijn voorbereidingen getroffen om ook de NS-trein weg te halen. Volgens ProRail bemoeilijkt de drassige ondergrond van het weiland naast het spoor de bergingswerkzaamheden. Daarom wordt een tijdelijke weg over het weiland aangelegd. Dit gaat zeker 72 uur duren, verwacht ProRail.

Daarna moet het spoor nog worden hersteld, evenals het perron van station Voorschoten, de bovenleiding en de kabels.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl