NOS Voetbal

KNVB kiest voor OneLove-speldje: 'Verstandig om geen onnodige statements te maken'

Er zal dinsdag, als Oranje op het WK aantreedt tegen gastland Qatar, geen OneLove-band prijken om de arm van een Nederlandse voetbalbestuurder. De KNVB heeft gekozen voor een subtielere aanpak, of zoals directeur betaald voetbal Marianne van Leeuwen het uitdrukt: "Een OneLove-speldje lijkt mij toch iets sjieker dan een band."

Iets dergelijks raadt Gijs de Jong, secretaris-generaal van de Nederlandse voetbalbond, ook Conny Helder aan. De Nederlandse Minister van Sport zal de laatste groepswedstrijd van Oranje bijwonen, en waarschijnlijk in het gezelschap verkeren van de emir van Qatar.

"Het is aan haar natuurlijk. Ik denk dat het verstandig is om nu niet onnodige statements te maken, maar vooral de dialoog aan te gaan en te proberen op die manier impact te hebben."

Minder sexy, meer impact

"Dat is minder sexy misschien dan wat de Duitse en Belgische minister hebben gedaan", verwijst De Jong naar Nancy Faeser, de Duitse minister van Binnenlandse Zaken, en Hadja Lahbib, de Belgische minister van Buitenlandse Zaken, die afgelopen week wel met een OneLove-band naast FIFA-voorzitter Gianni Infantino op het ereterras zaten, "maar ik denk wel dat dat de meeste impact heeft uiteindelijk."

De Duitse minister Nancy Faeser met de OneLove-armband op het ereterras tijdens Duitsland-Japan

Dat een speldje in plaats van de goed zichtbare en veelbesproken armband niet zo sterk overkomt, neemt De Jong voor lief. "Uiteindelijk gaat het om impact hebben voor de mensen hier. En dat hebben wij geprobeerd te doen op het gebied van arbeidsomstandigheden en andere mensenrechten. Daar moet het om gaan en niet om een beauty contest wie het mooiste statement gemaakt heeft."

Hij blijft erbij dat het gesprek meer doet dan uiterlijk vertoon. "Wij hebben hier de afgelopen jaren zeker op het gebied van arbeidsomstandigheden heel veel gesprekken gevoerd en ik denk dat dat meer doet - vraag het Amnesty, vraag het de VN-arbeidsorganisatie ILO, vraag het het FNV - dan alleen maar hard roepen voor het Nederlandse publiek."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl