NS zet kantoormedewerkers in op treinen om meer uitval te voorkomen
In de strijd tegen de uitval van treinen gaat de NS tijdelijk kantoorpersoneel inzetten als conducteurs. De nieuwe assistent-conducteurs gaan samen met een ervaren collega een paar uur per week op de lange treinen aan de slag.
Op een grote trein is de inzet van twee personeelsleden nodig, onder meer vanwege de veiligheid. "Met een conducteur en een assistent is het mogelijk om langere treinen in te zetten, en dus meer mensen te vervoeren", zegt een woordvoerder van de NS in het NOS Radio 1 Journaal.
Het is de bedoeling dat volgend jaar honderden van deze assistent-conducteurs inzetbaar zijn. Maar voordat ze beginnen, moeten ze een korte training volgen. De eerste kantoormedewerkers gaan begin januari aan de slag.
Ook in de avonduren, wanneer er veel stappers in de trein zitten, worden altijd twee conducteurs ingezet. "Het is alleen niet wenselijk om op zo'n trein een kantoormedewerker in te zetten, vanwege de veiligheid. Er is namelijk wel eens gedoe in die treinen." Daarom is er een tweede conducteur nodig, maar wanneer die niet beschikbaar is, valt er een trein uit.
Als oplossing gaat de NS beveiliging inhuren om de conducteur te ondersteunen. "Die zorgen ervoor dat alles veilig is, voor het personeel en de passagiers. Op die manier kunnen de avond- en nachttreinen blijven rijden volgens de dienstregeling."
De NS ziet de inzet van kantoorpersoneel en de beveiliging als een tijdelijke oplossing. De werving van nieuwe conducteurs gaat namelijk goed: "Het aantal aanmeldingen is verdrievoudigd", aldus de woordvoerder. Het duurt alleen nog even voordat deze nieuwe aanwas daadwerkelijk aan de slag gaat, en dus is er naar een oplossing gezocht.
Nieuwe topman
Er worden alleen kantoormedewerkers ingezet die tijd over hebben. "Er zijn dus ook heel veel collega's die niet in aanmerking zullen komen. Maar er zijn er ook die tijdelijk werk kunnen opschorten op kantoor, om zo hun collega's op de trein te helpen."
De medewerkers kunnen zichzelf vrijwillig melden om assistent-conducteur te worden, zegt een NS-woordvoerder tegen de Volkskrant. In de avonduren en voor de treinen tijdens uitgaansavonden worden beveiligers ingehuurd. De komende tijd moet blijken of deze maatregelen genoeg zijn om verdere uitval van treinen te voorkomen.
Het nieuws komt op de eerste werkdag van de nieuwe NS-topman: oud-minister Wouter Koolmees.
Vanwege het gebrek aan mankracht maakte de NS gisteren bekend verder te gaan snijden in de dienstregeling. Vanaf komende maandag rijden er op een aantal trajecten minder treinen, waardoor een groot deel van het land getroffen wordt. Ook in augustus sneed het vervoersbedrijf al fors in de dienstregeling.
Gedwongen eerder afschalen
Vanaf 11 december geldt de nieuwe dienstregeling. Daarin was het aantal treinen al teruggebracht, maar door veel uitval zag de NS geen andere mogelijkheid dan het eerder afschalen van het aantal treinen. Dat wordt gedaan om te voorkomen dat reizigers kort van tevoren te maken krijgen met treinuitval, en dus vertragingen.
De recentste aanpassingen zorgen ervoor dat er in de daluren en op vrijdagen minder intercity's rijden op de trajecten Den Haag Centraal-Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal en op de routes Schagen-Alkmaar en Alkmaar-Haarlem.
De regering, die aandeelhouder en opdrachtgever van de NS is, houdt de gang van zaken in de gaten. Staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft gezegd dat het bedrijf aan het eind van het jaar een "stevige evaluatie" krijgt.