Populaire en omstreden podcast Joe Rogan brengt Spotify in spagaat
Als een bedrijf op zondagavond iets naar buiten brengt, is er vaak wat aan de hand. Gisteravond, iets na negenen, publiceerde Spotify-topman Daniel Ek een blogpost naar aanleiding van alle controverse rond ster-podcastmaker Joe Rogan.
Hij bood in zijn podcast, die sinds eind 2020 onderdeel is van Spotify, een podium aan wetenschappers die misleidende uitspraken hebben gedaan over corona. Ek zegt dat zijn bedrijf niet transparant is geweest over de regels die het hanteert. Daarom worden voor het eerst de gedragsregels gepubliceerd en er komen labels bij podcasts over corona.
Ook Joe Rogan zelf heeft gereageerd. In een videoboodschap op Instagram zegt hij alle perspectieven een stem te willen geven en verdedigt hij de keuze om de wetenschappers - van wie de uitspraken zijn weerlegd - in zijn podcast aan het woord te laten over corona. Rogan belooft voortaan op zoek te gaan naar een betere balans en vindt het geen probleem als zijn podcasts een label meekrijgen.
De boel sussen
Het is een poging van Spotify om de boel te sussen, nadat artiesten Neil Young en Joni Mitchell in de dagen ervoor besloten om hun muziek van het platform af te halen. Het zit ze dwars dat Rogan de ruimte krijgt om desinformatie over corona te verspreiden in zijn veelbeluisterde podcastafleveringen.
WHO-topman Tedros steunde Young in zijn keuze. Eerder al riepen 270 Amerikaanse artsen, verplegers en wetenschappers Spotify op om met beleid te komen om corona-desinformatie aan te pakken.
Zo'n 2,5 jaar geleden legde Spotify veel geld op tafel om The Joe Rogan Experience exclusief naar het platform te halen. Het zou gaan om meer dan 100 miljoen dollar. Toen was er ook al kritiek. Zo sprak Rogan al eens met complotdenker Alex Jones en zei hij in een podcastaflevering dat hij een haat-liefdeverhouding heeft met complottheorieën.
Desondanks wilde het van origine Zweedse bedrijf de excentrieke persoonlijkheid toch graag aan zich binden. Het was onderdeel van de groeistrategie. Want Rogan is enorm populair: de podcast staat op dit moment op nummer 1 in de VS en het Verenigd Koninkrijk, nummer 5 in Nederland en op nummer 2 in Spotify's thuisland Zweden. De (financiële) belangen zijn dus enorm.
Nieuw terrein voor Spotify
Waar sociale media al jaren worstelen met wat wel en niet online mag staan, is dit onderwerp voor Spotify relatief nieuw. De afgelopen jaren heeft het bedrijf nadrukkelijk ingezet op podcasts. Daar zitten óók afleveringen bij die niet door de beugel kunnen.
Daar treedt het bedrijf naar eigen zeggen ook tegen op: sinds de start van de pandemie zijn er 20.000 afleveringen over corona verwijderd. Eerder wist The Verge al te melden dat Spotify intern had gecommuniceerd dat de inhoud van Rogans podcast niet te ver ging.
Je bent financier, maar probeert het ook tegen te gaan. Dat voelt vreemd.
"Rogan wordt betaald door Spotify, waardoor het platform een verhoogde verantwoordelijkheid heeft voor de inhoud", zegt Michael Klos, die aan de Universiteit Leiden onderzoek doet naar de vrijheid van meningsuiting op internet.
Klos noemt de regels die Spotify nu online heeft gezegd "redelijk summier" in vergelijking met Facebook en Twitter. Ook vindt hij de keus om actief te gaan labelen interessant. "Aan de ene kant koop je content - een podcast - en aan de andere kant probeer je de scherpe randjes eraf te halen door linkjes te plaatsen. Je bent financier, maar probeert het ook tegen te gaan. Dat voelt vreemd."
De situatie laat ook zien dat alle online platforms waar content wordt geüpload vroeg of laat worden geconfronteerd met de vraag wat wel en niet is toegestaan.
"Zeker omdat het gaat om een grijs gebied: dit type content is niet per se verboden, maar veel mensen vinden het wel problematisch en schadelijk", zegt Naomi Appelman, die aan de Universiteit van Amsterdam onderzoek doet naar moderatiebeleid. "Een platform moet dan zelf een keuze maken in wat het maatschappelijk verantwoord vindt."
Niet hetzelfde als Facebook
Appelman wijst erop dat Spotify niet op een hoop mag geworden gegooid met Facebook en Twitter. "Spotify heeft een grotere controle over wat er wel en niet op het platform komt, veel gebruikers betalen voor de dienst, en de podcasts worden ook veelal door professionele partijen gemaakt."
Ze stelt verder dat de regels die het bedrijf nu heeft opgesteld, doorlopend geüpdatet zullen moeten worden. "Met dit beleid is Spotify dus zeker niet van de problemen af."